• Videojáték heroinon – kritika a Talpig fegyverben című filmről

    2020.03.10 — Szerző: Szabó G. Ádám

    Pokolian zseniális szórakozás Jason Lei Howden második filmje. De aki nem bírja, ha emberi féregnyúlványok, netán gyámoltalan, megmentésre szoruló angyalkák tépik szét egymást másfél órán keresztül, jobb, ha másra vált jegyet.

  • Talpig fegyverben
    Talpig fegyverben

    Könnyen lehet, hogy a Talpig fegyverben ítélethirdetői két szélsőséges táborra oszlanak: rajongókra és heves anyázókra. Nincs ebben semmi meglepő, mivel maga a film is egy kábítószertől, bűztől, golyózáportól fűtött, rendkívül extrém brutalitásfetisizmus. A Halál metál című, méltatlanul ismeretlen rocker kultmozi rendezője szemrebbenés nélkül bök középső ujjat a tisztelt műértők arcába.

    Az egyébként vizuális effekteken ügyködő (Bosszúállók, A majmok bolygója: Háború) Howden iróniába csomagolja üzenetét, így felesleges rajta számonkérni a klisévé aljasodott sztorit, az erőszakban orgiaként tobzódó karaktereket vagy a ránk zúduló svungos – és egyébként kreatív magyar szinkronnal támogatott – obszcén szavakat. Jason Lei Howden feltételezi, hogy aki beül éktelen őrjöngésmaratonjára, az tudja, mit kap.

    Ha pedig valaki esetleg nincs tisztában a mű vállalásaival, illetve ha tudja, mit várjon belbecstől és külcsíntől, de panaszkodik, a Talpig fegyverben öblös hangon röhögi pofán.

    Talpig fegyverben
    Talpig fegyverben

    Semmit sem lehet komolyan venni, a valóságtól direkt elrugaszkodott fantáziavilágban nyírják ki egymást a figurák – Daniel Radcliffe pedig örömmel vedli le roxforti hérosztalárját, és az elmúlt közel egy évtized eklektikus szerep- és zsánerválasztásait (gótikus horror, neonáci krimi, buddy movie) újabb rendhagyó húzással koronázza meg. Őrült trash futama nemcsak a Reagan-éra, valamint a ’80-as, ’90-es évek akcióódái előtt tiszteleg, de egy jóval specifikusabb irányzathoz is csatlakozik. Noha Howden a Crank 1-2. adrenalinpumpájával hajtja a cselekményt, a Talpig fegyverben mégis inkább az olyan karikaturisztikus, de leginkább szándékosan tahó gonzo akció-vígjátékok sorát erősíti, mint a Troy Duffy-féle Testvérbosszú, a Wanted című Millar-képregény 2008-as szabad feldolgozása vagy a Koldus puskával neo-exploitationje.

    Exploitation: A szó maga kizsákmányolást jelent, a filmeket tekintve pedig az öncélú sokkolásra törekvő, a tabusértés szándékával készült, többnyire alacsony művészeti értékkel bíró műveket hívjuk így, amelyeknek alapeleme az expliciten ábrázolt szexualitás és/vagy az erőszak. Exploitation alkotásoknak tekinthetők a ‘60-as évek motoros filmjei (A pokol angyalai újra száguldanak), a kannibálhorrorok (Cannibal Holocaust, Cannibal Ferox) vagy a futurisztikus autós akciófilmek (Mad Max, Halálos futam 2000).

    A Talpig fegyverben offenzív, politikai korrektséget hírből sem ismerő, erőszakpártiságát dagadó kebellel hirdető műként kifordított fejlődésregény: tudatosan a főhősben pulzáló indulatokat definiálja a győzelem zálogaként, vagyis Miles – a Wantedben látott Wesley Gibson leszármazottjaként – vegetáriánus pacifistából lényegül fegyvermániás, ellenfelei húsából lakmározó, pusztító istenné. Popkulturális vitézünket semmittevő IT-alkalmazotként ismerjük meg, akinek szobájában a Reagan-centrikus Kommandó és a Rambo II. poszterei virítanak.

    Howden általa egyszerre imádja és bírálja a netgeneráció számítógép elé kötött trolljait, főalakját pedig e forgatag részeként óriáscsecsemőként tételezi, aki már csak azért is harcba száll, mert fizikailag sincs más választása.

    Talpig fegyverben
    Talpig fegyverben

    Két pisztolyt fúrnak a kezébe, és világhálón közvetített gladiátorviadalra bírják – így a Talpig fegyverben a Schwarzeneggerrel támogatott A menekülő ember és a John Woo-féle duplapisztolyos hősies vérontások) ötvözeteként csap a lovak közé. Howden káros férfiképet sugalló, nőgyűlölő akcióbaromságában még a domináns női főhős is maszkulinizált gyilkológép. A karakterek úgy haladnak A-ból B-be és irtják a jónépet, mint egy heroinnal édesített videojátékban: tort ül az alfahímkultusz, de sosem olyan ormótlanul, műkönnyesen, fizikai törvények karóba húzásával, mint a Halálos iramban-franchise-ban.

    Vidámparki menet az egész – tanácsos a ruhatárban felejteni az agyat és hagyni a bennünk rejlő őstulok elszabadulását. Így a szidalmakkal kísért „tesó”- és „haver”-mániába fojtott, latinókon, homoszexuálisokon nevető, hajléktalant viszont felkaroló mészárlásforgatag találó kritikává válik. Howden mindezzel a közösségi média végletes magatartású cyberbullyjait veszi célba. Ennek fényében különösen érdekes, hogy a premier előtt egy héttel majdnem lefújták a bemutatót a rendező viselkedése miatt: Howden egy kis híján öngyilkosságot megkísérlő újságírónő védelmére kelt, és sértő Twitter-bejegyzésekkel kezdte támadni a vélt „tetteseket”, akik emiatt zaklatónak bélyegezték őt. Lehetetlen nem észrevenni a vitriolos, a film stílusával nagyon is összecsengő szerzői kommentárt.

    Talpig fegyverben
    Talpig fegyverben

    Jason Lei Howden – aki már a Halál metálban is anti-PC heavy metal rajongóként mutatott fedetlen kebleket, avatott rocker kabalává aranyos női főszereplőt, vagyis hirdette a legalpáribb viselkedést – határozott lépést tett a magát Hollywoodból gyorsan kiradírozó Troy Duffy vagy épp az antiszemita Mel Gibson imidzse felé. Ugyanakkor a Talpig fegyverbent nézve úgy tűnik, a rendező képes ezen (is) hangosan nevetni: a Hardcore Henry óta nem termett vászonra ilyen önfeledt, saját megvetendő tulajdonságait piedesztálra emelő pimaszság.

     

    Pontszám 8/10

    Talpig fegyverben (Guns Akimbo)

    Színes, szinkronizált brit-német-új-zélandi akcióvígjáték, 95 perc, 2019

    Rendező: Jason Lei Howden

    Operatőr: Stefan Ciupek

    Szereplők: Daniel Radcliffe, Samara Weaving, Natasha Liu Bordizzo, Ned Dennehy, Grant Bowler

    Bemutató dátuma: 2020. március 5. (Forgalmazó: ADS Service Kft.)

    Korhatár: 18 éven aluliak számára nem ajánlott!

    Pontszám 8/10
    Talpig fegyverben

  • További cikkek