Nincs időd elolvasni? Vedd fel az olvasólistádra, és térj vissza a cikkhez később!

Az oldalon sütiket használunk a jobb működésért. Az olvasólista a sütik törléséig tárolja a mentett cikkeket.

OK
Olvasólista
  • Gépek kontra izom és szív – Halálos iramban: Hobbs & Shaw

    2019.08.01 — Szerző: Jónás Ágnes

    Világmegmentés, izmozás, kemény tekintetek, ütős beszólások, üldözések tűzön, vízen, levegőben – röviden így lehet összefoglalni a lassan 20. születésnapját ünneplő Halálos iramban széria Hobbs & Shaw című spin-offját, amely néhány elnyújtott jelenetet leszámítva egy igazi adrenalinbomba.

  • Gépek kontra izom és szív – Halálos iramban: Hobbs & Shaw

    Elsőre soknak tűnhet 136 percnyi akció, verekedés és szájkarate, de a cselekmény pergő és szórakoztató – aligha lehet a filmen unatkozni. Minden ízében izgalmas alkotás, a két főszereplő, Dwayne Johnson és Jason Statham olyan szinten élvezik, amit csinálnak, hogy az teljesen átragad a nézőre is.

    Az eddigi nyolc Halálos iramban elképesztően sok pénzt, csaknem 5 milliárd dolláros bevételt generált világviszonylatban. Johnsonnak és Stathamnek volt már dolga egymással 2015-ben, a Halálos iramban 7 -ben, s állítólag olyan jól kijöttek, és olyan szórakoztatóan mondogattak oda egymásnak a forgatások szüneteiben, hogy az alkotók úgy látták, indokolt lenne egy „mellékvágány”, amely a duóra alapoz.

    A spin-off sem okoz csalódást, ugyanis hozza a sorozat alapelemeit (verekedést, ütős zenét, fegyverpárbajokat), ám néhány dologban eltér tőlük: például új szereplőkre alapoz, a hangsúly így ezúttal nem kizárólag a tuti járgányokon és autós üldözéseken van.

    A már említett két, igencsak jó karban lévő világsztár az „úgy felrúgnám a bakancsom a s*ggedbe, hogy egész héten cipőfűzőt köpködnél” és ehhez hasonló kedvességekkel adja meg a film alaphangulatát, amelyek egyúttal tompítják az akciójelenetek élét. Johnson – aki talán a következő amerikai elnökválasztáson is indul – játssza Luke Hobbst, az amerikai Diplomata Biztonsági Szolgálat lojális ügynökét, Statham pedig a törvényen kívüli Deckard Shaw-t, az egykori brit elitkommandóst. Egy nap tudomást szereznek róla, hogy egy olyan programozható vírus fenyegeti az emberiséget, amely nemes egyszerűséggel cseppfolyósítja a belső szerveket. A pusztító anyag ráadásul nem egy hétköznapi tárolóban utazik, hanem Deckard Shaw húgának, Hattie-nek (Vanessa Kirby) a testébe zárva várja, hogy a főszereplők kiszedjék onnan. Az aktuális, Brixton nevű főgonoszt Idris Elba alakítja, aki önmagát fekete Supermanként aposztrofálja – jogosan: a gerincébe ültetett mechanikus implantátumoknak köszönhetően emberfeletti fizikummal és állóképességgel bír, gyakorlatilag félig ember, félig mesterséges intelligencia. Méltó ellenfele hús-vér hőseinknek, akik nem restek nekivágni az esős Angliának, a fagyos Moszkvának, majd pedig a napsütötte Szamoa szigetének, hogy megmentsék a világot. (Nem mellesleg Johnson maga is szamoai, erről árulkodnak tetoválásai is.) Jonathan Sela operatőr remekül kihasználja az időjárási jelenségeket és a négy alapelemet (tűz, víz, föld, levegő) a drámai helyzetek hangsúlyozására, s míg Moszkva és London a széthúzás színtere, addig Szamoa a „tesóság”, a családon belüli összetartás terepe.

    Idris Elbának (aki többek között Nelson Mandelát is eljátszotta már a filmvásznon) elhisszük, hogy könyörtelen és félelmetes. Dwayne Johnson, az utcagyerekből lett, évi 65 millió dollárt kereső szupersztár ugyan látszólag megragadt a kigyúrt pozőr karakterénél, de a helyzet az, hogy ebben a műfajban az expankrátor telitalálat. Jól megáll a lábán Vin Diesel nélkül is, és már nemcsak autókból ugrándozik, de képes egyszerre autót és helikoptert is kézben tartani. Egy kissé elszomorító, hogy ezúttal nem Galambos Péter hangján szólal meg, de Schneider Zoltán szinkronszínészi teljesítményére sem lehet egyetlen rossz szavunk sem. Johnson és Statham olyanok, mint a jin és a jang (vagy mint Tom és Jerry) – remek páros, élvezetes nézni őket a vásznon, minden egyes mimikájuk hihető. Ryan Reynolds is feltűnik a filmben, ugyan csupán három-négy rövid jelenete van, azok viszont roppant szórakoztatóak. Kevin Hart kissé idegesítő, oktondi, hadaró figurát alakít, mégis örömteli, hogy újra feltűnik Johnson oldalán a Központi Hírszerzés után. Vanessa Kirby jól hozza a szexi és veszélyes Hattie-t, de talán az arca túl bájos egy ilyen erős, független és agresszív karakterhez.

    Az alkotás egyik erénye, hogy igyekszik több lenni, mint egy izgalmas nyári akció – a kaszkadőrből lett rendező, David Leitch (Deadpool 2, Atomszőke) nem feledkezik meg a mélyebb mondanivalóról: a család fontosságát hangsúlyozza, s olyan kérdéseket is feszeget, mint például hogy mivé válhat az ember, ha elméjét mesterséges intelligenciával kötik össze, vagy hogy van-e ma még értéke az embernek egy digitális kütyükkel átszőtt világban. Már csak azért is aktuális a Hobbs & Shaw, mert nemrégiben Elon Musk, a milliárdos techmogul bemutatott egy varrógépszerű robotot, amely képes ultravékony szálakat beültetni az agyba, hogy a páciens rajtuk keresztül, a gondolataival irányítsa a rácsatlakoztatott számítógépet.

    A Hobbs & Shaw egyébiránt tökéletes nyári mozi, remekül kikapcsolja az ember agyát, és szórakoztat már csak azzal is, hogy jó pár jelenet ellentmond a gravitációnak vagy a józan észnek.

    Az alkotók a szereplők párbeszédein keresztül felvetik a folytatás lehetőségét – kétségtelen, hogy jó lenne újra látni a két egymást hergelő, kigyúrt sztárt bevetés közben. Ráadásul érdemes megvárni a stáblista legvégét, egy mókás extra jelenet lesz a jutalmunk!

    Pontszám 9/10

    Halálos iramban: Hobbs &Shaw (Fast & Furious: Hobbs & Shaw)

    Színes, amerikai akciófilm, 136 perc, 2019

    Rendező: David Leitch

    Forgatókönyvíró: Chris Morgan

    Operatőr: Jonathan Sela

    Szereplők: Dwayne Jonhson, Jason Statham, Vanessa Kirby, Idris Elba, Helen Mirren, Ryan Reynolds, Kevin Hart

    Bemutató: 2019. augusztus 1.

    Korhatár: 16 éven aluliak számára nem ajánlott!

    Pontszám 9/10
    Halálos iramban: Hobbs &Shaw

  • További cikkek