Nincs időd elolvasni? Vedd fel az olvasólistádra, és térj vissza a cikkhez később!

Az oldalon sütiket használunk a jobb működésért. Az olvasólista a sütik törléséig tárolja a mentett cikkeket.

OK
Olvasólista
  • Savas Mamik Temploma – avagy miért ismerkedjünk a mai japán zene világával

    2020.01.09 — Szerző: Farkas György

    Amikor ismerőseimnek azt újságoltam, hogy egy pszichedelikus rock alapú zenét játszó japán együttes koncertjére váltottam jegyet, nem az értetlenkedő arcok okozták a legnagyobb meglepetést, hanem az a csodálkozás, hogy van zenei élet az euro-atlanti tengelyen is túl. Hát van. Nem is akármilyen!

  • Savas Mamik Temploma – avagy miért ismerkedjünk a mai japán zene világával
    Az Acid Mothers Temple and the Melting Paraiso U.F.O. zenekar
    Kép forrása

    A japán, illetve távol-keleti muzsika iránti érdeklődésem nemcsak abból fakadt, hogy egyébként is foglalkozom a távol-keleti kultúrával, és így kikerülhetetlen, hogy a zenékbe is bele-belekóstoljak – hanem, mert folyamatosan azt keresem, ami más, mint amit eddig hallottam. A jelenleg is aktív japán zenekarokat folyamatosan hallgatom, így nem is volt kérdés, hogy a Magyarországra látogató Acid Mothers Temple and the Melting Paraiso U.F.O. nevű banda októberi Dürer Kert-es koncertjét nem hagyhattam ki.

    Az 1995-ben Kawabata Makoto által alapított zenekar számos formációban – és sajátos nevekkel kiegészítve (Cosmic Inferno; Space Paranoid; Mothers of Invasion; Incredible Strange Band) – lépett színpadra és jelentetett meg töménytelen mennyiségben stúdió- és live albumokat. Ezek között az elsődleges kapcsolat Kawabata személye, illetve egyes esetekben még más zenészek jelenléte, például a billentyűs és elektronikus kütyüket kezelő Higashi Hiroshié. A Budapesten is koncertező csapat a jelenlegi felállásában egészen új (2018-as), ami friss energiákat hozott be az egyébként sem letargikus zenéjükbe.

    Mik rejtőznek még a japán zenei piacon, ha egyelőre a japán popkultúrát még soknak (sokknak?) éreznénk?

    Az óvatosan próbálkozók számára ajánlott a Ningen Isu (jelentése: „emberi szék” – utalás Edogawa Rampo misztikus novellájára) nevű hard rock együttes, amely 1987 óta ugyanazzal a felállással (szólógitár, basszus, dob) és lendülettel koncertezik, valamint adja ki albumait, idén már a huszonkettedik stúdiólemezt. Legújabb anyaguk egyik izgalmas darabja ráadásul egy klipes érdekességet is tartogat: az együttesen kívül szereplő táncos nem más, mint Tanaka Min mozdulatművész, akit élőben is láthattunk már Budapesten először 1984-ben, majd 2003-ban, de számos alkalommal lépett már fel Lajkó Félixszel Budapesten és Tokióban is.

    Ha elsőre rocknagypapásnak is tűnhet megjelenésük, dinamizmusukra egyáltalán nem lehet panasz, ahogy az igazi hard rock hangzáson sem lágyítottak az elmúlt három évtizedben.

    Azoknak, akik ezek alapján máris rajongói lettek ennek a triónak, jó hír lehet, hogy 2020 februárjában Berlinben adnak koncertet, karrierjük során először Japánon kívül. Igaz, hogy a Ningen Isu egyelőre nem jut el Magyarországra, de az újabb zenei generáció képviselője, a Crossfaith viszont 2020 februárjában Budapesten lép fel. A 2006-ban alakult Oszakai banda a metál-hardcore-dubstep háromszögben helyezte el magát kezdetben, hangzásviláguk a Linkin Park-Limp Bizkit irányból indult. Mégis talán az egyik legnagyobb dobásuk a 2011-es album japán kiadásán bónusz trackként szereplő Prodigy-cover volt, az Omen.

    Legutóbbi lemezükkel majdnem két éven keresztül turnéztak az egész világon:

    Budapestre a következő sorozat, a Synchronicity 2020 keretében érkeznek majd, ami egy kifejezetten európai turné lesz. Hogy milyen zenei fordulatra számíthatunk februárban? Ez egyelőre még a jövő zenéje de addig is hamarosan folytatjuk a mai japán zene felfedezését.


  • További cikkek