×

Mindent Iránról
Asghar Farhadi-portré
Szelőczei Ágnes 2019 // 01. 14

Ashgar Farhadi, a Mindenki tudja rendezője nem ismeretlen a szerzői filmeket kedvelők körében: hazájában, Iránban már sikeres volt, amikor a Nader és Simin – Egy elválás története meghozta számára a nemzetközi elismerést.
Tovább

Ez (volt) a divat
A pesti nő – 100 kép (Fortepan)
Fazekas Ildikó 2019 // 01. 11

„Vajon melyik lennék én?” – teszi fel a kérdést a kötet hátsó borítóján Péterfy Bori, ami teljesen helyénvalónak bizonyul: a kor változott, a női szerepek, formák és mosolyok nem igazán. A Fortepan-sorozat második kötetének lapjai mellé tökéletesen oda lehet képzeletben illeszteni a megörökölt családi fotóalbum felvételeit.
Tovább

Ökölbe szorított ciklusok
Bende Tamás: Horzsolás
Artzt Tímea 2019 // 01. 10

Bende Tamás átrostálja élményeit a magány rácsos szerkezetén. A lírai én emlékei szakadékba hullnak, nem okoznak további sérüléseket. Legalábbis az olvasónak.
Tovább

Megalkudni emberi dolog
Osztrovszkij: A művésznő és rajongói
Soós Tamás 2019 // 01. 09

Osztrojvszkij darabja 137 éve született, de aktuálisabb aligha lehetne. A Radnóti Színház előadása csupa mélység, csupa bravúr: benne az elkeserítő valóságunkat nevethetjük arcon.
Tovább

Árnyékugrás
Kálmán Gábor: Janega Kornél szép élete
Gyarmathy Hedvig 2019 // 01. 08

Kereszt alakban összeszegezett karók, rájuk aggatott ruhadarabok. Lelketlen test, amelyet körbevesz a korhadó fa enyészetszaga. Madárijesztő. Ha kalapot csapunk rá, egészen fessé válik, és a távolból úgy fest, mint a kukoricás közepén tévelygő vándor. Janega Kornél is lehetne.
Tovább

Lázadók, kóborlók, felnövők
2018 legjobb filmjei – szerkesztőségi top 10
Varga Ákos 2019 // 01. 07

2018 erős filmes év volt. Amellett, hogy ismét az Oscar közelébe került egy magyar alkotás (Testről és lélekről), Kovács István Ostrom című rövidfilmje pedig Diák Oscar-díjat kapott, számtalan emlékezetes pillanatot okoztak a mozis forgalmazásba került, rosszabb esetben csak fesztiválokon vagy streaming platformokon élvezhető mozgóképes munkák. Szerzőink közreműködésével összeszedtük a saját top 10-es listánkat az elmúlt 12 hónapból.
Tovább

„Az egész világ az egyszerűség felé halad”
Interjú Cári Tibor zeneszerzővel
Soós Tamás 2019 // 01. 04

Az egyik legelismertebb, markáns zenei világú magyar színházi zeneszerző, aki elsőként egy olyan filmhez írt zenét, amit máris Oscar-esélyesként emlegetnek. A Ruben Brandt, a gyűjtő kapcsán beszélgettünk Cári Tiborral a magyar és román színházak helyzetéről, a portásoktól kapott bókokról és arról, miért csak a saját zenéjét tudja játszani.
Tovább

A Szép új világ alacsonyabb kasztjaiban
Interjú Bódi Péterrel
Vermes Nikolett 2019 // 01. 03

Közhelyolimpia, közhelyfesztivál – Bódi Péter legújabb regényének, az Engedetleneknek vissza-visszatérő, sokatmondó kifejezései ezek, amik elől nemcsak a mű karakterei, hanem mi is menekülünk. A szerzővel a lehetetlen helyzetből kiutat kereső fiúról, apáról, rendőrről, egyetemistáról és társaikról beszélgettünk.
Tovább

Az elme, ha megtörik
Madeline a mélyben
Soós Tamás 2019 // 01. 03

Bátran kísérletezik és a #metoo korában különösen fontos témát boncolgat az amerikai függetlenek legújabb üdvöskéje, a Madeline a mélyben. A csodavárást félúton feladtuk, de a jövő egyik sztárszínészét így is felfedeztük benne.
Tovább

Végzetes metamorfózis
August Strindberg – Jeles András: Júlia kisasszony
Gyürky Kata 2018 // 12. 28

Európaiként hirdette meg aktuális, 2018/19-es évadát a debreceni Csokonai Színház. Így nem véletlen, hogy a teátrum első prózai premierje a svéd Ausust Strindberg egyik darabja, a Júlia kisasszony volt, amelyet a Kossuth- és Balázs Béla-díjas rendező, Jeles András átiratában láthat a közönség.
Tovább

Előfizetés

Tarts lépést a kortárs kultúrával!
A Kortárs folyóiratra a képre kattintva lehet előfizetni.

Ajánló

Megjelent a Kortárs januári száma

Bővebben

A lapszám letöltése pdf-ben