• Hiányzott már a színház? Íme 8 szuper előadás a nyárra

    2021.05.30 — Szerző: Kis Petronella

    Ajánlónkban olyan beltéri és szabadtéri, budapesti és vidéki előadásokból szemezgetünk, amelyeket az újranyitást követően mutatnak be, vagy amiknek ősszel, a bezárás előtt volt a premierjük, ezért sokakhoz még nem juthattak el.

  • Charlie Chaplin–Harry Clive–Harry Crocker: Nagyvárosi fények (a Játékszín produkciója)

    Városmajori Szabadtéri Színpad, Budapest // Rendező: Szente Vajk // 2021. június 2.

    Jelenet a „Nagyvárosi fények” című előadásból  Kép forrása
    Jelenet a „Nagyvárosi fények” című előadásból
    Kép forrása

    A Nagyvárosi fények nézői majd százéves időutazásban vehetnek részt, ugyanis Szente Vajk a némafilmek világába repít minket – ami a színészeknek is új kihívás, hiszen nem tudnak a prózai előadások tapasztalataira támaszkodni, kifejezőeszközeik a mimikára, a gesztikulációra és a mozgásra korlátozódnak. A humorban gazdag történet egy csavargó szerelmi kalandjairól szól (Nagy Sándor), a különleges formavilágnak pedig a fekete-fehér látványelemeken túl szerves részei a zenére kidolgozott mozdulatok és a különböző asszociációkat keltő illatok is. A valódi összművészeti performansz ékes bizonyítéka annak, mennyi mindent el lehet mondani szavak nélkül – hiszen a test önkéntelen reakciói sosem hazudnak –, és hogy nem csak a jól bejáratott poénok miatt lehet szórakoztató egy előadás.

    Madách Imre: Az ember tragédiája (a Csiky Gergely Állami Magyar Színház produkciója)

    Gyulai Várszínház, Vigadó // Rendező: Silviu Purcărete //2021. augusztus 4.

    Jelenet „Az ember tragédiája” című előadásból  Kép forrása
    Jelenet „Az ember tragédiája” című előadásból
    Kép forrása

    Egyik legnagyobb klasszikusunk színpadra állításának számos nehézsége van, ezek közül az egyik a Madách-dráma terjedelmessége. Visky András dramaturg jelentősen meghúzta a szöveget a temesvári Csiky Gergely Színháznak: mindössze az egyharmadát tartotta meg, és olyan esszenciális részeket hagyott ki, mint például a komplett prágai szín. A performansz műfajilag rendkívül sokszínű: megjelenik benne például a pantomim, a bábjáték és a kórusszínház. Szintén jelentős újítás, hogy Ádámot és Évát többen játsszák, szerepük „vándorol” a színészek között. Silviu Purcărete rendezését az innovatív megoldások ellenére logikus felépítés és remekül eltalált arányok jellemzik.

    Galambos Attila–Szente Vajk–Juhász Levente: Puskás, a musical

    Szegedi Szabadtéri Játékok // Rendező: Szente Vajk // 2021. július 17-18.

    Jelenet a „Puskás, a musical” című előadásból  Kép forrása
    Jelenet a „Puskás, a musical” című előadásból
    Kép forrása

    Minden korosztály számára élvezetes előadás lehet a Puskás Ferenc (Veréb Tamás) életéből készült grandiózus musical. A valóban megtörtént eseményeken alapuló, személyes sorsokat középpontba állító zenés darab összetartó, tehetséges, tettre kész, kitartó és bátor fiatalok harcáról szól, akik álmaik megvalósítása és a hazájuknak szerzett dicsőség érdekében nem féltek szembenézni a kommunista diktatúrával sem – a huszonhárom színész, harminc gyerekszínész és hatvan táncos szereplésével életre kelő, korhű történetnek része az ’56-os forradalom is. Az előadás során láthatunk archív felvételeket az Aranycsapat meneteléséből Európa-szerte, és átérezhetjük egy egész nemzet rajongását ezekért a legendás sportolókért.

    Bernard Shaw: A szerelmesek házai (a Radnóti Színház előadása)

    Városmajori Szabadtéri Színpad, Budapest // Rendező: Valló Péter // 2021. augusztus 5.

    Jelenet „A szerelmesek házai” című előadásból  Kép forrása
    Jelenet „A szerelmesek házai” című előadásból
    Kép forrása

    A Radnóti Színház egy könnyed, romantikus komédiában mutatja be, milyen szerepet játszik a politika és a korrupció a társadalom és családok generációinak életében. Bernard Show jól megkomponált, a feszültséget végig fenntartó alkotásában az összeházasodni készülő Harry (Porogi Ádám) és Blanch (Sodró Eliza) boldogságának útjába áll a pénz. Bár Blanch apja (László Zsolt) jelentős hozományt ajánl fel a frigyhez, a vőlegény nem akarja azt elfogadni, miután megtudja, hogy megszerzésének ára szegény sorsú családok megvezetése és kizsigerelése volt. A befogadó kialakult benyomásai, értékítéletei folyamatosan újrakonstruálódnak az előadás során, hiszen kiderül, hogy nemcsak az apa, de a tisztességtelen pénzszerzés többi résztvevője is csak belekeveredett a kétes eredetű ügyletekbe. Bár valójában mindenki morálisan elítéli a saját és társai haszonszerzési módját, mégsem tudnak felhagyni vele évtizedek óta, mert sakkban tartja őket valaki vagy valami. A szövevényes darab karakterei egytől egyig jól kidolgozottak az elkényeztetett, hisztis Blanch-tól kezdve a bábként mozgatott végrehajtóig (Hajduk Károly), a motivációik pedig pszichológiailag összetettek.

    Ari-Nagy Barbara–Bodor Johanna–Szabó Máté: Déjà Vu

    Miskolci Nemzeti Színház // Rendező: Szabó Máté // 2021. június 2., 10.

    Próbafotó a „Déjà Vu” című előadásról  Kép forrása
    Próbafotó a „Déjà Vu” című előadásról
    Kép forrása

    A kollektív nosztalgikus élményeket ébresztő előadás műfaja szerint „történelem képekben sok zenével”, ami szavak nélkül, mozgással és zenével idézi meg az elmúlt évtizedeket, korszakokat. Az Ettore Scola számos díjjal elismert, 1983-as, A bál című filmjének eszközeit felhasználó darab középponti helyszíne egy hol vidám, hol keserves történésekkel teli közösségi tér, aminek változó időszakain át követhetjük nyomon a magyar történelem elmúlt százhúsz évének eseményeit. Szabó Máté népes szereplőgárdát felvonultató rendezése az egyéni sorsokra is fókuszál, miközben a jelen összefüggéseinek megértetésére törekszik a múlton keresztül.

    Katona Imre: A zuhanás második pillanata

    Soproni Petőfi Színház // Rendező: Pataki András // 2021. június 1., 2., 3., 5., 6.

    Jelenet „A zuhanás második pillanata” című előadásból  Kép forrása
    Jelenet „A zuhanás második pillanata” című előadásból
    Kép forrása

    A különálló jelenetekből építkező álomjáték előzménye egy ugyanilyen cím alatt futó improvizációs előadás volt 2013-ban Katona Imre rendező vezényletével. A mostani produkció azonban – ezúttal Pataki András rendezésében – kötött helyzetekre, dialógusokra épül. A történeteket az abszurd stílusirányzat jegyei kötik össze, és napjaink konfliktusaira, megosztó kérdéseire reflektálnak. Olyan fontos társadalmi, filozófiai problémákat feszegetnek, mint például a diszkrimináció, a nemek változó szerepe a párkapcsolatokban, a folytonos megfelelni akarás egymásnak, az egyén és a közösség között feszülő ellentétek. A fanyar humor és a mély gondolatiság egyaránt jellemző az előadásra, melyben valóság és a képzelet játéka és a múlt-jelen-jövő egymáshoz való viszonya is tematizálódik.

    Péterfy-Novák Éva: Apád előtt ne vetkőzz (az Orlai Produkció előadása)

    Kultkikötő, Balatonföldvár // Rendező: Tasnádi István // 2021. július 23.

    Jelenet az „Apád előtt ne vetkőzz” című előadásból  Kép forrása
    Jelenet az „Apád előtt ne vetkőzz” című előadásból
    Kép forrása

    A Péterfy-Novák Éva könyvéből készült előadás tabutémát jár körül: a családon belüli erőszakot. A kívülről meghittnek tűnő otthonokban időnként életre szóló traumák érnek fiatal lányokat, nőket. Érdekes, hogy az ötéves Eszter karakterét nem egy gyerekszínész alakítja, hanem Péterfy Bori – sajátos kihívást jelenthet felnőttként ráhangolódni és magunkévá tenni egy gyerek ártatlanságát, játékosságát, naivitását, jóhiszeműségét, tapasztalatlanságát. Az előadás a kislány és nagyapja, Tatus (Pataki Ferenc) párhuzamos monológján keresztül mutatja be áldozat és elkövető nézőpontját, motivációit, reakcióit, melyek bár merőben különbözőek, mégis egymásba futnak. Vajon mikor és miből ismeri fel egy gyerek, hogy visszaélnek a bizalmával, a lelkével és a testével?

    Nick Payne: Hát, ha van is, én még nem találtam meg

    Katona József Színház, Budapest // Rendező: Máté Gábor // 2021. június 2., 4., 9.

    Jelenet a „Hát, ha van is, én még nem találtam meg” című előadásból  Kép forrása
    Jelenet a „Hát, ha van is, én még nem találtam meg” című előadásból
    Kép forrása

    A társadalom tiszteli azokat, akik fáradhatatlanul küzdenek nemes célok érdekében, azonban ritkán látunk bele, hogyan élik mindennapjaikat az ilyen emberek. George (Kocsis Gergely) a klímaváltozás elleni harc elszánt úttörője, mániákusan tanulmányozza mások cselekedeteinek a környezetre gyakorolt hatását. Tizenöt éves lánya eközben nemcsak komoly súlyproblémákkal és evészavarokkal küzd, hanem az iskolai kirekesztéssel is. Az anya (Fullajtár Andrea) szintén köztiszteletben álló pedagógus – a rendezettnek tűnő családi háttér miatt aligha gyanítja bárki, hogy a magányos kamasz milyen szeretet nélküli környezetben él. Az előadás hétköznapi szituációkat és esendő embereket mutat be, akik egymás mellett élve is alig tudnak valamit a másikról, mert a saját problémáikkal vannak elfoglalva. A valójában is tizenöt éves Mayer Szonja alakítása egy ígéretes színészi pályafutás kezdete.

    bb


  • További cikkek