• Határvonalak – 6 ígéretes budapesti bemutató a tavaszi félévben, ha önreflexióra vágyunk

    2022.04.01 — Szerző: Feke Eszter

    Ha nem csupán kérészéletű újévi fogadalmaink egyike, hogy tudatosabban foglalkozzunk magunkkal, hanem ez az elhatározásunk még hónapok után is kitart, akkor ezek a bemutatók kiváló alkalmat kínálnak az önreflexióra.

  • Klisévé vált manapság az elszigetelődésről, az ember elmagányosodásáról beszélni. Minden sablonossága ellenére azonban általánosan jelen van életünkben a mindennapok – magunk által kijelölt határa közé zárt – szűkössége. Szűk lehet a nadrág, az idő, de ugyanúgy a figyelem is, az energiánk a teendőkre vagy éppen a másik emberre. Nem véletlenül foglalkozik szinte minden társulat ezzel a témával. Olyan 2022 első felében debütáló előadásokat ajánlunk a határátlépésekről, elszigetelődésről, amelyek mély, önreflexív estéknek ígérkeznek, és nem mellesleg még a magányunkat is csillapíthatjuk velük.

    Nothing Personal

    Tünet Együttes, Jurányi Ház // Bemutató: 2022. február 25. // Rendező: Szabó Réka

    Jelenet a „Nothing Personal” című előadásból  Kép forrása
    Jelenet a „Nothing Personal” című előadásból
    Kép forrása

    A mesék nem csak gyerekeknek való történetek – sokszor nagy segítséget adnak ahhoz, hogy tudjunk reflektálni saját életünk történéseire. A Szabó Réka vezette társulat, ami idén tölti be huszadik évét, Boldizsár Ildikó meseterápiás módszere segítségével alkotta meg legújabb előadását, amely alapvető emberi küzdelmek toposzából építkezik.

    A magány vállalása, a világ támadásainak kivédése óhatatlanul magával vonja mások szeretetének kizárását is, a páncélnövesztés, elszigetelődés, kiégés pedig gyakori témája a művészeteknek. Az előadásban a kortárs tánc, a zene által megjelenített történetek, az olykor humoros, máskor fájdalmas, a végletekig túlfeszített jelenetek során megszülethet a belső felismerés a nézőben is.

    Melancholy Rooms – Zenés magány nyolc hangra

    Katona József Színház // Bemutató: 2022. március 5. // Rendező: Tarnóczi Jakab

    A Katona új produkciójában nyolcan – köztük Szirtes Ági és Bodnár Erika – játszanak a színpadon, de nincs közük egymáshoz, mindenki a saját világában, burkában rekedt meg. Ismerős érzés lehet ez napjainkban, és nemcsak a járvány, hanem a már sokkal hamarabb kezdődött társadalmi folyamatok miatt. A Nothing Personal készítőihez hasonlóan a Katona társulatának tagjai is saját maguk hozták létre a „zenés és vizuális kompozíciót”. Hétköznapi figurák állnak itt a középpontban: olyan hús-vér emberek, mint maguk a nézők. A színház mindenki számára meg tudja teremteni a felszabadulás, a felismerés, a katarzis érzését.

    Szabó Magda: Az ajtó – Szeredás Emerenc-emlékkoncert

    Örkény István Színház // Bemutató: 2022. március 25. // Rendező: Gáspár Ildikó

    Jelent „Az ajtó – Szeredás Emerenc-emlékkoncert” című előadásból. Fotó: Horváth Judit  Kép forrása
    Jelent „Az ajtó – Szeredás Emerenc-emlékkoncert” című előadásból. Fotó: Horváth Judit
    Kép forrása

    Mire képes egy ajtó? Szigetel, elválaszt tereket, benntart valahol, utat nyit, vagy éppenséggel elzár valamitől. Szeredás Emerenc történetét idén tavasszal az Örkény társulata hozza el nekünk. Az elmúlt években láthattunk már a regényből filmfeldolgozást, sőt ősszel a Nemzeti Színház is műsorára tűzte Szabó Magda manapság talán legnépszerűbb művét.

    A történet szerint a falusi élethez szokott Emerenc és a városi értékeket ismerő Magda nehezen érti meg egymást, mégis valamilyen furcsa módon ragaszkodnak a másikhoz. De a két világ közti határ, az a bizonyos ajtó, aminek kinyitásával megszülethetne a megértés, zárva marad. Az előadás alcíme nem mindennapi élményt ígér, amire Gáspár Ildikó neve is garancia. A kreatív és elsőre meghökkentő színpadkép hatására is új rétegek kerülnek elő a már sok adaptációt megért történetből. A néha már-már groteszk, máskor szinte megríkató előadás során Emerenc szerepében Pogány Judit alakítása is emlékezetessé teszi az estét.

    Ray Bradbury: 451 Fahrenheit

    Radnóti Miklós Színház // Bemutató: 2022. május 8. // Rendező: Nagy Péter István

    A „451 Fahrenheit” olvasópróbája. Fotó: Dömölky Dániel  Kép forrása
    A „451 Fahrenheit” olvasópróbája. Fotó: Dömölky Dániel
    Kép forrása

    A Radnótiban is készülnek egy regényként és filmként egyaránt ismert történet színházi adaptációjával. Ray Bradbury 1953-ban megjelent könyvéből rádiójáték, játékfilm és képregény is született már korábban.

    A könyvek csak feszültséget szítanak, a tűzőrök boldogságot hoznak a világba. Vagy mégsem? Mi lenne velünk irodalom, kultúra nélkül? Hol a határvonal, amit átlépve ráébredünk arra, hogy minden, ami körülvesz, befolyásol is minket? Mi az a pont, amikor eldöntjük, hogy mi akarunk döntést hozni? Ray Bradbury története az irodalom és a kultúra megőrzésén túl az ember saját akaratáról, tudatosságáról szól. Sodródik-e az árral abban a mederben, amit mások ástak ki neki, vagy mer önálló gondolatokkal, saját magát megismerve új utat találni? Az egyén és az őt befolyásolni akaró világ határátlépéseiről szóló előadás erre keresi a választ.

    David Eldridge: Kezdet

    Rózsavölgyi Szalon // Bemutató: 2022. február 17. // Rendező: Dicső Dániel

    Jelenet a „Kezdet” című előadásból. Fotó: Molnár Miklós  Kép forrása
    Jelenet a „Kezdet” című előadásból. Fotó: Molnár Miklós
    Kép forrása

    Eldridge darabját 2017-ben mutatta be Londonban a National Theatre, hazánkba pedig a Rózsavölgyi Szalon hozta el Laura és Danny történetét: két magány találkozik a színpadon, aminek hatására elkezdődik valami. Annyi irodalmi mű, színdarab, film született már hasonló helyzetből, hogy talán nem is tűnik izgalmasnak egy megismerkedés, egy párkapcsolat története, mégis vannak mélységei, rejthet új rétegeket ez az alaphelyzet. A londoni bemutató pozitív fogadtatása okot ad a bizakodásra, és remélhetőleg sikerül úgy átültetni, hogy a magyar közönség számára is maradandó lehessen.

    Cseh Dávid: Szélvész után is szép vagy

    Vígszínház, Házi Színpad // Bemutató: 2022. január 21. // Rendező: Dino Benjamin

    Egy idegen kultúrába beilleszkedni önmagában is nehéz, hát még ha közben lecsap egy tájfun. A Szélvész után is szép vagy című, két szereplőre írt monodrámában épp ez történik: egy magyar fiú természeti katasztrófát él át Japánban. Már a műfajmegjelölés is izgalmasan hangzik, a Vígszínház előadása pedig a japán dramaturgiai formát, a rakugót is megidézi, bár nem egészen a hagyományos köntösben. A rakugóban egy mesélő ugyanabban a testhelyzetben ülve alakít minden szereplőt, a történet előrehaladtával egymagában váltogatva a nézőpontokat, a megszólalókat. A Vígszínház produkciója viszont két fővel operál: a mesélő mellett megjelenik még egy szereplő, aki ugyan nem beszél, de szavak nélkül is fontos a jelenléte. Kettejük kölcsönhatása a nézőnek is gazdagító élményt ígér.

    bb


  • További cikkek