• Keletre néző ablakok – Beszélgetés a Q Contemporary múzeumról Csillag Eszter művészeti vezetővel és Zsikla Mónika főkurátorral

    2021.10.31 — Szerző: Mosolygó Miklós
  • Csillag Eszter és Zsikla Mónika  Kép forrása: Q Contemporary
    Csillag Eszter és Zsikla Mónika
    Kép forrása: Q Contemporary

    Szeptember végén nyitotta meg kapuit a Q Contemporary múzeum. Az alapító-tulajdonos a hongkongi Queenie Rosita Law, egy fiatal milliárdos műgyűjtő, aki különleges vonzalmat érez a közép-kelet-európai kortárs képzőművészet iránt, így elhatározta, egy egész intézményt szentel a régió művészetének népszerűsítésére. A felújított villa nyitókiállítása az XY_now Q_now címet kapta, amelyben főként az alapító magángyűjteményéből származó alkotások szerepelnek.

    A Q Contemporary elsősorban kultúrmissziónak tűnik. Ez tényleg a gazdag amerikai nagybácsi története, vagy valami másról van szó?

    Csillag Eszter: 

    Kínában a privát alapítású múzeumok és kulturális intézmények szinte kizárólagos többségben vannak az állami fenntartásúakhoz képest. Ezért Queenie-t nem a gazdag amerikai nagybácsihoz, sokkal inkább ahhoz a kultúrához kötném, amiben egy múzeum alapításához nem kell nyolcvanéves filantrópnak lenni. Egy hongkongi kereskedelmi galériában ugyanolyan komolyan vesznek egy tinédzser vásárlót, mint egy idősebb látogatót. Queenie kifejezetten Közép-Kelet-Európa művészetére koncentrál, ami eddig nem szerepelt az érdeklődés homlokterében Keleten, így ennek a reprezentációját Hongkongban és Ázsiában egyértelműen az ő nevéhez kötik. A Q Contemporary tehát egy platform, ami elsősorban a közép-kelet-európai kortárs képzőművészettel foglalkozik, de ezen túlmenően az is célunk, hogy a helyi tehetségeket a régión kívül is megmutassuk – és itt jön a képbe Ázsia mint célközönség.

    Miért pont a közép-kelet-európai művészek alkotásait gyűjti az alapító?

    Csillag Eszter: 

    Queenie graphic designt tanult a londoni Central Saint Martinson, és sokszor látogatott el a régióba. Hamar felismerte, hogy

    a földrajzi távolság ellenére sok közös pont van a Kelet-Európa és Kína huszadik századi történelmében.

    Ilyen hasonlóság például a központilag irányított egységes stílus, amelyet az állam elvárt a művészektől, és az a jelenség, hogy sokáig nem létezett hivatalos műkincspiac ezekben az országokban. Ezek a közös szálak összekötik a két régiót. Queenie megvásárolta az Andrássy úti épületet, amit kezdettől fogva kulturális célokra szeretett volna használni. Látta, hogy rengeteg tehetséges művész él a régióban, akik annak ellenére, hogy fantasztikus alkotók, a nemzetközi színtéren nem sokan hallottak róluk. Az ismeretlen felfedezése és megmutatása motiválta elsősorban a Q Contemporary elindításában.

    Nagyobb-e a tétje a kortárs művészetnek ma Hongkongban és Magyarországon, ebben a jelenleg átalakuló politikai-kulturális klímában, mint volt húsz vagy harminc évvel ezelőtt?

    Csillag Eszter: 

    A Q Art Group újabb intézményeként Hongkongban nyíló Double Q kereskedelmi galéria – forprofit intézményként – semmilyen formában nem kíván foglalkozni az aktuális politikai és társadalmi helyzettel. Ugyanakkor a művészek természetesen eltérő mértékben reagálnak a környezetre, amiben alkotnak és élnek. Az a trend mindenesetre megfigyelhető, hogy Ázsia kezdi átvenni a vezető szerepet Amerikától a kortárs műalkotások piaci súlyát illetően.

    Artem Volokitin: Operating Manual 1.2 (2018; oil on canvas)
    Artem Volokitin: Operating Manual 1.2 (2018; oil on canvas)
    Kép forrása: Q Contemporary

    Milyennek látjátok a kortárs művészet hazai helyzetét, a magyar művészet hongkongi megítélését?

    Csillag Eszter: 

    Azt fontos kihangsúlyoznom, hogy a Q Contemporaryvel mi régiós, és nem „magyarspecifikus” szemléletre törekszünk, annak ellenére, hogy több jeles magyar művész munkája is része a gyűjteménynek – itt említhetném Keserü Ilonát vagy akár Maurer Dórát. Az alkotások megítélése így mindig közép-kelet-európai, és nem helyi szinten történik. Hongkongban a régióból származó művek meglepetést okoztak, mert a magas minőségük ellenére ismeretlenek voltak az ottani piacon.

    Milyen témák foglalkoztatják ma a kelet-közép-európai művészeket? Globális vagy régióra jellemző, egyedi problémák inspirálják őket?

    Csillag Eszter: 

    Nem lehet egy egységes témát megjelölni. Általánosságban az mondható el leginkább, hogy az objektív-szubjektív mozgatórugók változóan befolyásolják a régió művészeit.

    Zsikla Mónika: 

    Nehéz erre általánosságban válaszolni. Minden alkotót a saját tapasztalatai, felfedezései és narratívái inspirálnak életkortól és lokációtól függetlenül. De Közép- és Kelet-Európa történelme, valamint Európa volt kommunista államainak öröksége és geopolitikai meghatározottsága sok feldolgozható történetet kínál. Az X generáció szülötteként például jó néhány olyan művész él és alkot a régióban, aki még megtapasztalhatta, hogy milyen volt a keleti blokkban felnőni, és ez a tapasztalat máig hatással bír az alkotói gyakorlatára is.

    Đorde Ivačkovič: Painting 31 (1965; oil on paper mounted on canvas)
    Đorde Ivačkovič: Painting 31 (1965; oil on paper mounted on canvas)
    Kép forrása: Q Contemporary

    Miért volt eddig háttérbe szorítva a Közép-Kelet-Európa a nemzetközi piacon?

    Zsikla Mónika: 

    Nem volt feltétlenül háttérbe szorítva.

    A rendszerváltás után feltámadt az érdeklődés az addig elszigetelt régió iránt, és ekkor a környező országok sorra kitermelték a maguk sztárművészeit.

    Aztán egy idő után – ahogy például Berlinnek – Közép-Kelet-Európának is megkopott a szexisége. Ennek ellenére még mindig sok életmű-feldolgozással és megkésett kánonnal adósak a régió országai.

    Csillag Eszter: 

    Tizenhét országra fókuszálunk, így ezzel a helyzettel nap mint nap találkoztunk a kutatóútjaink során. Számtalan művésznek nem készült el az életműkatalógusa, illetve a munkásságukról, kiállításaikról kiadott katalógusok régiek, vagy csak az adott ország nyelvén hozzáférhetőek – ezért időbe telik, míg az ilyen életművek angol nyelvű kiadványaival felzárkózunk.

    Kik és mi alapján döntik el, hogy melyik művész lesz sikeres a nemzetközi színtéren?

    Csillag Eszter: 

    Ez egy nagyon komplex folyamat, amit jó pár szereplő befolyásol. Példaként kiemelhetjük az XY_ now Q_now kiállításon szereplő Bozó Szabolcsot: ő a legkeresettebb – egyébként részben autodidakta – művész jelenleg az Artsyn, ami a legnagyobb online összekötő platform a világ galériái között. A sikeréhez kellettek az Instagram-felhasználók, az influencerek és az olyan galeristák, akik már a közösségi oldalakról válogatnak művészeket. A képei könnyen értelmezhető, figuratív művek, amelyek felüdítik és megnyugtatják az embereket ebben koronavírus-járvány okozta bizonytalanságban. Nagyon tudatosan egyengeti a karrierjét, nem lép oldalra, csak előre. Mindez együtt vezethetett a sikeréhez.

    Keserü Ilona: Narancs-rózsa közelítés (2000; olaj, vászon). Fotó: Horváth S. Gábor
    Keserü Ilona: Narancs-rózsa közelítés (2000; olaj, vászon). Fotó: Horváth S. Gábor
    Kép forrása: Q Contemporary

    A Q Contemporary nyitókiállításán Keresztes Zsófia művei is megtalálhatók. Ő képviseli hazánkat az idei velencei biennálén. Hogyan jutott el idáig?

    Zsikla Mónika: 

    Keresztes Zsófia 2010-ben diplomázott a Magyar Képzőművészeti Egyetem festő szakán. Már a tanulmányai alatt kísérletezett a képsík 3D-s térbe történő kibillentésével. A diploma időszakát követően fontos jelenség volt az alkotói útjához kapcsolódóan az online térbe történő menekülés, akárcsak Bozó Szabolcsnál. Ebben az időszakban lett egyre aktuálisabb az a tendencia, hogy a képzőművészek kreatív platformként kezdték el használni az Instagramot, és ekkoriban indultak be olyan különböző online kiállításdokumentációs oldalak, mint például a VVork, a Contemporary Art Daily, majd később az Art Viewer, Tzevtnik, amik lehetővé tették, hogy ne csak az egy-két napos külföldi utak során értesüljenek a művészek az aktualitásokról. Zsófi munkássága egyre inkább láthatóvá vált, míg végül az Instargramon keresztül megtalálta a Gianni Manhattan, ami egy frissen nyílt fiatal galéria voltak akkoriban, és hamarosan le is szerződtette őt – a mai napig együtt dolgoznak. A galéria munkájának és a saját szorgalmának köszönhetően egyre láthatóbbá vált Zsófi munkássága nemzetközi szinten is. 2020-ban pedig a Ludwig Múzeum által meghirdetett nyílt pályázatra beérkezett tizenöt érvényes pályamű közül Az álmok után: merek dacolni a károkkal című munkánkat nyilvánította a zsűri győztesnek. 2020 decembere óta gőzerővel dolgozunk az anyag kivitelezésén, és rengeteg köszönettel tartozunk a támogatásokért többek között az olyan elkötelezett gyűjtőknek, mint Spengler Katalin és Somlói Zsolt.

    Jól feltételezem, hogy az intézmények és a magángyűjtemények jellege merőben eltér egymástól?

    Zsikla Mónika: 

    Igen, általában csak véletlenszerű egybeesésekről beszélhetünk. Egy magánygyűjtemény alakulását leginkább szubjektív döntések, impulzusok és víziók határozzák meg. Ráadásul bizonyos esetekben egy magángyűjtemény sokkal gyorsabban tud reagálni aktuális trendekre vagy akár a legfrissebb piaci körülményekre is. Ezzel szemben

    az intézményi gyűjteményépítés sokkal komótosabb folyamat: egy-egy mű megvásárlása kuratóriumi döntéseken, szakemberek véleményezésén, intézményi és gyűjteményezi stratégiákon múlik.

    Nem mellesleg pedig általában behatárolt anyagi források állnak az intézmények rendelkezésére.

    Csillag Eszter: 

    Az intézmény mindig próbálja lefedni és/vagy megépíteni a kánont. De akár olyan praktikus szempontok is szerepet játszanak döntésekben, hogy például egy magángyűjtő csak kisebb méretű műveket tud elhelyezni az otthonában, míg egy intézménynek ebből a szempontból nagyobb a szabadsága.

    Mircea Popescu: Untitled (Light Loops) (2018, acrylic, linocut on wood panel)  Kép forrása: Q Contemporary
    Mircea Popescu: Untitled (Light Loops) (2018, acrylic, linocut on wood panel)
    Kép forrása: Q Contemporary

    Milyen gondolat hozta létre a Q Contemporaryben az első kiállítást?

    Zsikla Mónika: 

    A Q Contemporary nyitókiállítása a közép-kelet-európai régióban élő és tevékenykedő, a 20. század utolsó, úgynevezett Y vagy millenniumi generációjától, valamint az annak tagjait időben megelőző X generáció művészeitől mutat be emblematikus alkotásokat. A kiállított művek legnagyobb része az intézmény gyűjteményét reprezentálja, öt olyan fiatal alkotó munkáival kiegészítve, akikkel a Q Contemporary szorosabb együttműködésre törekszik a jövőben.

    Kurátorként milyen szempontok vezettek a kiállítás anyagának összeállításánál?

    Zsikla Mónika: 

    A 20. század két utolsó generációnak nagyon szoros a kötődése a digitális technológia forradalmi újításaihoz és az azok által kínált lehetőségekhez. Ezt például lehetett volna szondázni azon a helyzeten is, amikor nemrégiben hat órára leállt a Facebook. A tizenhét művész alkotásait bemutató tárlat ennek az X és Y generációs korosztálynak a tapasztalatait helyezi a középpontba. Egyes alkotók munkáin keresztül a régió kollektív történetének és hivatkozott hagyományainak feldolgozásaival, valamint az azokra adott reflexiókkal is szembesülhetünk. Más művészek esetében pedig a festészeti reflexiókba folyamatosan beépülő és lepárlódó 21. századi digitális képkultúra vizuális alaphangja köszön vissza. A kiállítással ezt az „ezredfordulós” színességet szerettem volna megmutatni.

    Rákóczy Gizella: 24 N (2000; akvarell, papír)  Kép forrása: Q Contemporary
    Rákóczy Gizella: 24 N (2000; akvarell, papír)
    Kép forrása: Q Contemporary

     

    Csillag Eszter: 

    Technikában vagy tematikában nem teszünk különbséget. Nem határolódunk el sem a figuratív, sem az absztrakt tendenciáktól, nincsenek prioritásaink ezen a téren. A minőség, a művészi meghatározottság szempontjai vezetik a kezünket, de ezek az alkotók generációinál más és más elemeket jelentenek.

    Sokszor tapasztaljuk azt, hogy a közönség szempontjából a képzőművészet amolyan mostohagyerek a művészeti ágak között. Mit lehet tenni ennek a megváltoztatására?

    Csillag Eszter: 

    Mi is tudatában vagyunk a problémának. A kortárs művészeti alkotások sokszor nem beszélnek önmagukért, ezért folyamatos tárlatvezetéseket tartunk, és célunk, hogy mindenki számára segítsünk dekódolni a műveket. Nagyon sok pozitív visszajelzést kapunk a kurátori tárlatvezetésekről, amelyekkel még az idősebb generációt is sikerül elérnünk. Továbbá indítottunk egy edukációs programot: a hongkongi K11 Art Foundationnel közösen bemutatott Tracing the Fragments című kiállítás kapcsán indult egy exchange-program Hongkong és Budapest között. Ennek keretei között egy online tárlatvezetést követően a látott művekkel kapcsolatos feladatokat kellett megoldaniuk tizenhárom–tizenhat év közötti fiataloknak egy hongkongi edukátor segítségével.

    A Távol-Keleten mennyire értik a magyar művészeket, a témáikat, problematikáikat?

    Csillag Eszter: 

    A kortárs képzőművészeti alkotások esetében mindig kontextualizálni kell az adott műtárgyat, egyébként légüres térbe kerülnek a bemutatott munkák. Az értelmezéskor mindig a kontextus számít, de ennek a relevanciája művészről művészre változik.

    A Q Contemporary épülete az Andrássy úton  Kép forrása: Q Contemporary
    A Q Contemporary épülete az Andrássy úton
    Kép forrása: Q Contemporary

    Tervezitek, hogy távol-keleti művészeket hoztok el Budapestre?

    Csillag Eszter: 

    Igen, voltak ilyen terveink, de a Covid-járvány sajnos közbeszólt.

    Mi a víziója a Q Contemporarynek a következő tíz évre?

    Csillag Eszter: 

    Folyamatosan szeretnénk bővíteni a régióba tartozó országokkal kiépített kapcsolatainkat. Emellett természetesen kiállításokkal és azokhoz kapcsolódó programokkal szeretnénk folytatni az intézmény működését. A jövőben is igyekszünk majd nagyobb hangsúlyt fektetni olyan művészek, életművek és alkotócsoportok bemutatására Közép-Kelet-Európából, akikről még a szakmai berkekben is kevesebbet hallani. Továbbá – bevonva a külföldi kapcsolatainkat is – ezen művészek hírét szeretnénk eljuttatni a régión kívülre is.

    bb


  • További cikkek