• Odakint a világosság – Kritika a Hang nélkül 2. című filmről

    2021.06.26 — Szerző: Szabó G. Ádám

    A Hang nélkül 2-t klasszikusnak kikiáltó William Friedkin nem a levegőbe beszél. A három évvel ezelőtt taroló rémfilm folytatásán az előd mélységes tisztelete és témáinak intelligens továbbszövése látszik, nem szólva arról, hogy az Abbott família kálváriája popkulturális emlékműnek sem utolsó.

  • Hang nélkül 2.

    Kihalt utca, magasban lengedező, pirosra váltó jelzőlámpa. Ugyan ez csak ügyes red herring (félrevezetés), az atmoszféra rögtön beszippant, és kilencven percen át nem ereszt – annál is inkább, mert a Hang nélkül 2. jól osztja be feszültségkeltésben utazó tartalékait. Feszélyező hangtalanság kontra vulkánszerűen feltörő, pusztítást hírnöklő robaj: John Krasinski folytatása a Cápa vagy épp a beharangozott spin-offot készítő Jeff Nichols Éjféli látomásának hagyományait követve formanyelvileg, beállításokból, hangkészletritmikából vezeti le a suspense-t.

    Itt ugyanis a sztori pőre váz: az apa halála után Evelyn, az anya vezetésével az első rész végletekig elszánt túlélői útnak indulnak, hogy immár a külvilágban bujkáljanak vagy ütközzenek meg a vak, hangérzékeny szárnyas monstrumokkal.

    Archetipikus, kalandfilmbe illő felütést kapunk, a Hang nélkül 2. zsenialitása határozottan a némajátékokra épülő atmoszférarajzban lappang – a forma tökéletes győzelme a tartalom felett. A ziháló vagy fásult tekintetű, a posztapokalipszisben is cselekvő hősökkel tűzdelt szüzsé számos erénnyel bír. Míg a 2018-as nyitány az izolációt definiálta jelszóként, addig a folytatás a külvilágba merészkedés, vagyis a talpra állás, az új életre törekvés, röviden az óvatos nyitány fogalmazványa. Krasinski – aki immár a forgatókönyvírói teendőket is átvette Scott Beck és Bryan Woods párosától – a karakterek pozícióváltásával szintén utal a fordulatra: a hangsúlyosan feminista, háztáji thrillernarratívával operáló első rész után a road movie-k terepén bandukolunk. Mi több, a családi fókusz a matriarchális szemszögről áttevődik a jövő zászlótartóira, vagyis az utódokra, így a Hang nélkül 2. a gyermeki elszántságához intézett ódaként is értelmezhető. Roppantsa szét medvecsapda egy főszereplő lábszárcsontját, poroljanak le rádiót, vessék be a szörnyek ellen azok leghatásosabb fegyverét, itt a sérült, de foggal-körömmel harcoló Marcus és az útnak induló Regan kerül a középpontba.

    Hang nélkül 2.

    Leginkább a siketnéma kamaszlány cselekszik, útifilmhősként lép a tettek mezejére, így a figurát játszó, valóban halláskárosult Millicent Simmonds jelenléte is szimbolikus.

    A Hang nélkül 2. az Egy kisebb Isten gyermekei-féle drámák vagy A törzs kelet-európai szocionyomora után műfaji filmben emeli pajzsra és formálja példamutatóvá egy karakter testi-szellemi hiányosságait.

    Szintén a feloldódás jegyében ismerjük meg a Cillian Murphy alakította családi jóbarátot, Emmettet: nála a gyász tettvággyá alakulása játszik óriási szerepet. De Krasinski továbbra sem veti el a feminista látószöget. A második részből hiányzik az apafigura, Marcus rejtekbe húzódik, így Evelyn és gyerekpárjaként Regan vállalja a nyaktörő próbák terheit, Emmett pedig csak segítőtársként nyújt kezet a lánynak. A Hang nélkül 2. leginkább Cormac McCarthy Az út című regényének felülírt nemi szerepekkel élő változata: az apa helyett az anya tölt be vezetőszerepet, amikor egy ponton ugyancsak fenevaddá silányult túlélők állják a hősök útját. Mindeközben Krasinski ritmusérzéke sosem megy veszendőbe. Olajfestményszerű vagy feketeségbe burkolt képeit fenyegető bizonytalanság lepi el, a zombihorrorokból ismerős, lealacsonyodott túlélők kijátszása higgadt suspense-előjátékként épül fel, és hirtelen zajkitörésként cseng le. A jólelkű életben maradtak fényes nappal ragyogó, nagytotálokba foglalt szigetét – ahová Regannek és Emmettnek kell eljutnia – a ’70-es évekbeli katasztrófafilmekre hajazóan ostromolják a lények. A Tenet vagy Az Igazság Ligája eposzinak hazudott blockbustereivel ellentétben itt tényleg kasszasikerhez méltó svunggal és tömeggel bírnak a látottak, a Hang nélkül „nyolcadik utasához” képest a Hang nélkül 2. a franchise A bolygó neve: Halálaként érvényesül.

    Hang nélkül 2.

    Párhuzamos montázst ezen felül ritkán látunk ilyen működőképesnek, pláne gyors tempót kívánó kortárs zsánerfilmben.

    Krasinski hosszúra nyújtja a feszültségteremtést, tükörképként egymásra vetítve szülő és gyerek, anya és lánya mozdulatazonos gesztusait. Innentől cseppet sem meglepő, hogy a folytatás magát a hangot titulálja megoldásnak: a második rész felszabadulásdramaturgiája nem az izoláció némaságát emeli ki, hanem a feltörő szabadságvágy zaját nevezi örömujjongásnak.

    Sőt míg a 2018-as, bezárkózást hirdető első rész a Trump-adminisztráció zártságát, addig a folytatás a Biden-terminus újjáépítési stratégiáját metaforizálja. Létezik azonban egy újabb, bárki számára releváns olvasata is a filmnek. A három premierhalasztáson átesett Hang nélkül 2. ugyanis rögtön a világ leállásával kezd, vagyis akaratlanul a saját premierjét is gúzsba kötő pandémiára reflektál, hogy kalandfilmcselekményével utat nyisson a jövőnek, és reményt ébresszen. Vállalkozása sikeres: a folytatás nemcsak önmagában kiváló, hanem box office csúcsteljesítmény is.

    Hang nélkül 2.

    Az USA járványidőszakának első, otthon százmillió dollár felett termelő mozija a közösségi élmény félreérthetetlen bizonyítéka.

    Vagyis a Hang nélkül 2.-ben a reália utánozza a fikciót, a második rész nyitásközpontúsága a moziújranyitási lázban égő, továbblépést szorgalmazó, gyógyulni akaró valóságot is áthatja. Csak örülhetünk neki.

    A film adatlapja a MAFAB-on

    Pontszám 9/10

    Hang nélkül 2. (A Quiet Place Part II)

    Színes, szinkronizált amerikai sci-fi-kalandfilm, 97 perc, 2020

    Rendező: John Krasinski

    Operatőr: Polly Morgan

    Szereplők: Emily Blunt, Millicent Simmonds, Noah Jupe, Cillian Murphy, Djimon Hounsou

    Bemutató dátuma: 2021. június 17.

    Forgalmazó: UIP-Duna Film

    Korhatár: 16 éven aluliak számára nem ajánlott

    Pontszám 9/10
    Hang nélkül 2.

  • További cikkek