Nincs időd elolvasni? Vedd fel az olvasólistádra, és térj vissza a cikkhez később!

Az oldalon sütiket használunk a jobb működésért. Az olvasólista a sütik törléséig tárolja a mentett cikkeket.

OK
Olvasólista

DESZKA Fesztivál top 6

Kortárs drámák hete Derecenben

2019.03.27 — Szerző: Gyürky Katalin

A 13. alkalommal útjára induló DESZKA Fesztivál annyi sokszínű, ráadásul innovatív színházi produkciót tartogat, hogy a rendezvény repertoárjából nem könnyű válogatni. Ebben segít az itt következő programajánló a hat legizgalmasabb előadásról.

DESZKA Fesztivál top 6

A 2019. március 29. és április 6. között a Csokonai Színházban megrendezendő DESZKA Fesztivál számos előadással várja a színházi szakmát és a közönséget egyaránt. A DESZKA válogatóbizottsága a hagyományokhoz híven idén is több mint száz előadásból választotta ki azt a huszonhét produkciót, amely a fesztivál alapelvének, azaz a kortárs drámák és új színházi szövegek magas színvonalú színházi megvalósulásának eleget tesz. A programban találkozhat a közönség kőszínházi és független, budapesti, vidéki és határon túli, báb- és gyermekszínházi, valamint ifjúsági tantermi darabokkal is. Az idei választékon belül a legtöbb produkció a család témakörét járja körül – szociológiai és történelmi vonatkozásait is érintve.

Ehhez a tematikához kapcsolódva büszkélkedhet a DESZKA Fesztivál az idei díszvendégével is, Pass Andrea íróval és rendezővel, aki a művészi pályáján keresztül önmagában is képviseli azt a fajta sokszínűséget, amelyre a debreceni seregszemle törekszik: független színházi projektek megvalósításával kezdte a pályafutását – többek között a Pintér Béla Társulatnál dolgozott rendezőasszisztensként –, s bár a színházcsinálásnak ezt a formáját sem hagyta el, ma már kőszínházi produkcióval is büszkélkedhet. Életpályája gazdagságát bemutatandó, a DESZKA Fesztivál szervezői mindkét színházi forma eredményéből felmutatnak egy-egy előadást.

Pass Andrea: A vándorkutya

Vígszínház // Rendező: Pass Andrea // 2019. április 1., 19:00 Víg Kamaraszínház

Ennek a produkciónak az író-rendező első kőszínházi munkájaként a Vígszínház Házi Színpada adott otthont 2018 novemberében. Ahogyan az előadás címe is mutatja, a darab középpontjában egy plüsskutya áll, amely az óvodások között vándorol, így minden egyes hétvégéjét más-más családnál tölti. Hétfőnként pedig rajta keresztül mesélnek az óvodások az otthon átélt élményeikről. Az előadás három család feszültségekkel teli története, hogy azután az egyik anya ötletéből fakadóan egy közös vacsorán egymás előtt is feltárják a féltve őrzött, a plüsskutya felbukkanásáig egymás előtt is titkolt – addig a szűk családon belül tartott – titkaikat. Az egyébként tipikusnak mondható élethelyzeteket: a megcsalt nő kálváriáját, a volt feleséghez vissza-visszajáró, kettős életet élő férj belső konfliktusát, valamint a családon belüli erőszak tematikáját egyaránt felmutató darabot kiváló színészi játék erősíti. A demenciával küzdő nagymamát játszó Halász Juditon kívül találkozhatunk itt azzal az empatikus anyukát alakító Petrik Andreával is, aki Pass Andrea független produkcióinak is vissza-visszatérő szereplője.

Pass Andrea: Eltűnő ingerek

Füge + Trafó Produkció // Rendező: Pass Andrea // 2019. április 1. 19:00 Nagyszínpad

Az Eltűnő ingerek című előadás az idei DESZKA-díszvendég – bevallottan – legszemélyesebb története. Az írónő agydaganatban elhunyt édesapja „elmúlásának” a színpadi feldolgozásáról szól, amely nemcsak a beteg, hanem az őt elveszítő családtagokra is hatással van. Hiszen amikor távozik közülünk valaki – akár családtag, akár egy szakítás során a szerelmünk –, belőlünk is kivesznek azok az ingerek, amelyek az adott személyhez kötődve alakultak ki és működtek bennünk. Petrik Andrea itt az író alteregóját alakítja, miközben – szintén a darab érdekességeként – az apát nem más, mint az ugyancsak független produkciók létrehozójaként ismert Hajdu Szabolcs játssza.

The End

Kosztolányi Dezső Színház // Rendező: Andrej Boka // 2019. április 3. 15 óra Víg Kamaraszínház

Akár Pass Andrea darabjának fekete humorral fűszerezett ikerpárjaként is aposztrofálhatnánk ezt a határon túli előadást, amelyet a szabadkai Kosztolányi Dezső Színház hoz el a cívisvárosba. A darab nem kevesebbre vállalkozik, mint hogy a Pass Andrea művében felvetett elengedést, gyászmunkát a szereplők a saját haláluk kapcsán éljék át – a saját halálukat elképzelve vigyék végig azt a folyamatot, amelyen majd a rokonaiknak, hozzátartozóiknak kell keresztülmenniük. Mindezt Anrej Boka rendezésében a színpadon kofferek segítik, amelyek egyfelől a mindenki által egy életen át magával cipelt „batyut” tartalmazzák, másfelől a koporsókat jelképezik. Itt mindenki magát gyászolja, s elképzeli, megkoreografálja a saját temetését. A fanyar humorral átszőtt előadás azonban nem hagyja ki a „kellékeket” sem. Például azt a döglegyet, amelyik vissza-visszatérve a gyászolókat lengi körül s figurázza ki – hiszen a körüldongott fejekben már csak egyvalami motoszkál: a temetés után elfogyasztható sóskifli. Az az étel, amely egy burleszkszerű jelenetben meg is jelenik, s ha már gyász és elmúlás, az egyik szereplőnek a torkán fennakadva a halálát is okozza. Aki ezt követően – a rendezés külön kuriózumaként – szerb színészként szinte tökéletes magyarsággal fogja elmesélni, hogy vele épp mi történt a halála után.

Háy János: Apa lánya

Budapest Bábszínház // Rendező: Hoffer Károly // 2019. március 30. 18:00, 31. 20:00 Víg Kamaraszínház

A látható előadások között olyan is szerepel, amely az elmúlás visszafordíthatóságát érzékelteti: a tetszhalottság állapotából az életre, az életben maradás lehetőségére világít rá. Mégpedig a Háy János-monodrámából színre vitt, az Apa lánya című produkciónak köszönhetően, amelyről a műfaját tekintve – bábjáték lévén – azt gondolhatnánk, hogy a DESZKA évről évre egyre nagyobb teret hódító GÖRDESZKA programját, azaz a gyerekeknek szóló produkcióinak sorát gazdagítja. Ám a Budapest Bábszínház előadása igazolja: készülhet bábjáték felnőtt nézők számára is. Hoffer Károly rendezésében, Pallai Mara kiváló előadásában az Apa lánya a lengyel ápolónőnek, Irena Sendlernek az életét tárja elénk, aki katolikusként a németek által megszállt Varsó gettójából 2500 zsidó gyereket mentett ki. Mégpedig úgy, hogy elaltatta, s a The End című produkcióból már ismerős kofferkoporsókba helyezte őket, hogy ne csapjanak zajt, amikor átjut velük az ellenőrzési ponton. Hoffer Károly a „fordított sorrendben”, a tetszhalottból élővé válásban látta meg a történet és a bábjáték párhuzamának lehetőségét, azaz a bábszínházi forma ez esetben helytálló jellegét: „Mozgatok egy figurát, aztán, amikor elengedem, pontosan úgy néz ki, mintha semmi élet nem lenne benne, de aztán csak rajtam áll, hogy mikor nyúlok hozzá, mikor mozdítom meg újra”.

Bár azApa lánya a témája miatt valóban a felnőtteknek szól, egy másik, a szülő elvesztését szintén a szüzséjében hordozó történet már elsősorban a gyerekeket szólítja meg.

Gimesi Dóra: Hamupipőke

Vaskakas Bábszínház // Rendező: Tengely Gábor // 2019. április 2. 14:00 Nagyszínpad

Az előadás a Grimm testvérek meseváltozatát veszi alapul, ám Gimesi Dóra adaptációja igazi mai történetté varázsolja az elárvult lány történetét: a királyfi (Vitányi-Juhász István) a bolognai egyetemen tanult bölcsészetet, Hamupipőke (Nagy Petra) biciklin suhan el a bálba, szabadidejében legszívesebben R. L. Stevenson A kincses szigetcímű művét olvassa tánc- és illemtanleckék helyett, miközben felfedező szeretne lenni, akárcsak az édesapja. Az előadás Tengely Gábor rendezésében Hamupipőke sorsán keresztül egyaránt reményt ad az önbizalomhiánnyal küszködő gyereknek, az önmagát szeretni képtelen kamasznak s rajtuk keresztül még a bizonytalan felnőtteknek is.

S ha már ifjúsági előadás s a család témaköre, mindenképp ajánlom a figyelmükbe azt a „hazai”, azaz a Csokonai Színházban életre hívott előadást, amely különleges színházi és művészi eszközökkel hozza közel a fiatalokhoz a magyar történelem egyik meghatározó családjának, a Hunyadiaknak a sorsát.

Mikó Csaba: Az ifjú Mátyás

Csokonai Színház // Rendező: Madák Zsuzsanna // 2019. április 4. 14:00 Víg Kamaraszínház

Ez a kiváló produkció az apját és bátyját elveszítő, száműzetésbe kerülő s a megmaradt családtagjai „kénye-kedvének” is kitett Mátyás királysághoz vezető rögös útját mutatja be teljes történelmi hitelességgel, ugyanakkor a mai kamaszok habitusának megfelelő mozgalmas, zenés produkció keretében. A főszerepet, az ifjú Mátyást a Csokonai Színház tehetséges fiatal színésze, Rózsa László alakítja.

A debreceni DESZKA itt felvonultatott sokszínűsége a multikulturális jellegében is megmutatkozik, így a felnőtteknek és gyerekeknek szóló produkciók lezárásaképpen a utolsó nap impozáns zenés program várja az érdeklődőket.

KASSÁK

2019. április 6. 19:00 Nagyszínpad

Négy zenész – Harcsa Veronika, Márkos Albert, Benkő Róbert és Pándi Balázs – egy színész, Keszég László szólaltatja meg Kassák Lajos verseit a Kassák című koncerten. Zenéjük hűen követi a szabadverseiről ismert költő műveinek attitűdjét, azaz improvizációkból, avantgarde zenei formákból ezen az esten garantáltan nem lesz hiány.

Leadfotó: Dömölky Dániel


További cikkek