Nincs időd elolvasni? Vedd fel az olvasólistádra, és térj vissza a cikkhez később!

Az oldalon sütiket használunk a jobb működésért. Az olvasólista a sütik törléséig tárolja a mentett cikkeket.

OK
Olvasólista
  • Rövidek, de nagyot ütnek – A Blue Danube Filmfesztivál legjobb filmjei

    2019.11.21 — Szerző: Várkonyi Zsolt

    November 21. és 24. között rendezik meg Budapesten a 3. Blue Danube Filmfesztivált, melyen 5 kategóriában (rövidfilm, szuperrövidfilm, dokumentumfilm, animációs film, kísérleti film) 59 alkotást láthat a közönség. A négynapos esemény programját 500 pályamű közül választotta ki a zsűri. A rövidfilm-kategóriában versenyző 23 műből válogattuk ki az öt legizgalmasabbat.

  •  

    Jövő szerdán

    Vetítik: 2019. november 24. 20:00 Lurdy Mozi

    Egy huszonéves lány (Waskovics Andrea) karikás szemekkel, a telefonjába meredve sétál a hideg, szürke budapesti utcákon. A családvédelmi szolgálathoz igyekszik, ahol a védőnő közli vele, milyen kockázatai lehetnek az abortusznak, és részletesen elmeséli, hogy néz ki egy hathetes magzat. A zaklatott lány szeretné, ha minél hamarabb véget érne a beszélgetés. Nem csak ő. Mi, nézők is. A miértekre a film utolsó jelenete ad csattanós választ. Molvay Norbert 13 perces alkotása súlyos morális és társadalmi kérdést boncolgat, mégsem szájbarágós, és nem esik a hatásvadászat csapdájába. A Jövő szerdán feszült, komor, fájóan realista rövidfilm hosszú csöndekkel, még hosszabb snittekkel és hideg, szürkés képi világgal. Az Aranyéletből is ismert Waskovics Andrea hitelesen alakítja a főszereplőt, akinek minden mozdulatából és gesztusából árad az elkeseredettség és tanácstalanság. A Jövő szerdán a 7. Friss Hús Budapest Nemzetközi Rövidfilmfesztiválon a magyar válogatásban elnyerte a legjobb rövidfilmnek járó díjat – nagy öröm, hogy újra látható mozivásznon.

     

    All These Creatures

    Vetítik: 2019. november 23. 20:00 Lurdy Mozi

    A szekció egyik legerősebb alkotása a tavalyi Cannes-i Filmfesztiválon Arany Pálmát nyert All These Creatures, amely a mentális betegség és egy szülő–gyermek kapcsolat témáját dolgozza fel egy család történetén keresztül. Az ausztrál Charles Williams alkotása rettentően erős képi világgal és nyomasztó, fojtogató atmoszférával dolgozik. A filmben szinte végig csak narrációt hallunk, és drámai életképeket látunk, ám az alkotás a kevés dialógussal is rendkívül beszédes. Ez a lassú sodrású, melankolikus hangulatú rövidfilm a tökéletes példája annak, hogy 10–15 percben és kevés szereplővel is el lehet mesélni egy súlyos, komplex történetet. Az All These Creatures-t öt nap alatt forgatták minimális költségvetésből, ám ez a végeredményen abszolút nem látszik.

     

    The Boy Who Wanted to Fly

    Vetítik: 2019. november 23. 20:00 Lurdy Mozi

    Ez a különös, spanyol gyártású rövidfilm a ‘80-as évek Madridjában játszódik. Az ötéves Ivant kistestvére érkezése óta szülei elhanyagolják, az iskolában pedig sem a fiúk, sem a lányok közt nem találja a helyét. Édesapja folyamatosan azt erősíti benne, hogy nem szabad sírnia. Ivan eközben folyton csak arról álmodozik, mi lenne, ha tudna repülni. A The Boy Who Wanted to Fly érzékeny lélektani dráma a nemi szerepekről, az apa–fia viszonyról és a gyerekek lelkivilágáról. Jorge Muriel alkotása gyönyörű képekkel operál, az arcokról készült közeli felvételeknek köszönhetően könnyen belesimulunk a történetbe. Muriel nemcsak rendezőként, de íróként, producerként is közreműködött a rövidfilmben, emellett ő alakítja a főszereplő mogorva, zárkózott édesapját is.

     

    Why So Sirius?

    Vetítik: 2019. november 22. 20:00 Lurdy Mozi

    Egy házaspár kocsija lerobban a semmi közepén, ahol térerő híján segítséget sem tudnak kérni. Egyszer csak berobog a képbe egy „Why So Sirius?” feliratú autó, az események pedig groteszkbe fordulnak. A cseh Karel Šindelář egyhelyszínes fekete komédiája elképesztően abszurd, a szereplők viselkedése teljesen kiszámíthatatlan, amit ügyesen ellensúlyoznak a hosszú beállítások és a felcsendülő komolyzenei darabok. Ez a mindössze 8000 dollárból forgatott rövidfilm olyan, mintha az Eszeveszett mesék egyik történetét látnánk, vagy épp a Coen-fivérek valamelyik vérben tocsogó krimijére, például a Fargóra váltottunk volna jegyet.

     

    A Man, Today

    Vetítik: 2019. november 21. 20:00 Lurdy Mozi

    Az Alberto Nacci által rendezett A Man, Today a nők elleni erőszak témájával foglalkozik. Egy férfi szerelmi vallomásával indul, ami aztán átcsap birtoklási vágyba és elemi gyűlöletbe. A 10 perces alkotásban lényegében semmiféle akció nem történik, a kamera egy férfi arcát pásztázza premier plánban, akinek így végigkövethetjük érzelmi átalakulását, amit nyugtalanító, disszonáns zenék kísérnek. Ebben az olasz rövidfilmben tehát elsősorban a színészi játék dominál, Walter Tiraboschi alakítása okozza a katarzist. Az A Man, Today egyébként erősen teátrális mű, amely valószínűleg színpadon is megállná a helyét.


  • További cikkek