• Könnyes szerelmek és súlyos drámák sodrásában – A 4. Blue Danube Filmfesztivál legjobb rövidfilmjei

    2020.11.26 — Szerző: Várkonyi Zsolt

    A hazai és nemzetközi rövidfilmes termést bemutató Blue Danube Filmfesztivál a koronavírus-járvány miatt idén az online térbe költözött, de a felhozatal ezúttal is erős. Válogatásunkban két magyar, egy iráni, egy francia és egy svéd alkotást ajánlunk.

  • blue danube

    Negyedik alkalommal rendezték meg a Blue Danube Nemzetközi Filmfesztivált, amelyen idén hetvenhét rövidfilmet mutatnak be hat kategóriában (short, super short, animáció, dokumentumfilm, kísérleti film, egyperces). Az alkotásokat a koronavírus-járvány miatt idén nem moziban, hanem online lehet megtekinteni november 20. és 29. között. A nézők többféle jegycsomag közül válogathatnak, a legolcsóbb kettő, a legdrágább hét euróba kerül. A díjazott filmeket a tervek szerint tavasszal vetítik majd le moziban, Budapesten az Art+Cinemában, Bécsben pedig a Collegium Hungaricumban. A Blue Danube keretében látható Jorgosz Lantimosz (A homár, Egy szent szarvas meggyilkolása, A kedvenc) 2019-es rövidfilmje, a Nimic is, amelyet versenyen kívül mutatnak be. A fesztivál short kategóriájába huszonhárom művet válogattak be, ezekből ajánlunk néhányat, köztük két magyar darabot is.

    Agapé

    Beleznai Márk tizenhat perces vizsgafilmje máris nagy utat járt be, ugyanis bekerült a 73. Cannes-i Filmfesztivál Cinéfondation szekciójába, melyben a filmes egyetemek legjobbjai voltak láthatók. Az Agapé direktora emellett a legígéretesebb harminc év alatti magyar rendezőnek járó díjat is megkapta a 8. Friss Hús rövidfilmfesztiválon. A Budapesti Metropolitan Egyetem hallgatójának rövidje a tizenkilenc éves mozis jegyszedő, Kornél (Kenéz Ágoston) és a magányos negyvenes, Hanna (Gryllus Dorka) nem mindennapi egymásra találását mutatja be. Az Agapé realista hangvételű, visszafogott, mégis érzelemdús film.

    Gryllus Dorka és az SZFE színészhallgatója, Kenéz Ágoston közt remekül működik a kémia, a mondatokat szegélyező csendek, félve feltett kérdések, pillantások, gesztusok is rendkívül beszédesek, miközben a dialógusok kellően életszagúak.

    A film intimitása és hangvétele a Testről és lélekrőlt juttathatja eszünkbe, képi világa pedig a Moszkva teret. Az Agapé egy erős slusszpoénnal zárul, amivel Beleznai Márk jó érzékkel visszarántja a nézőt a saját valóságába. A fiatal rendező a film főszereplőjéhez, Kornélhoz hasonlóan a Cirko-Gejzír Moziban dolgozik, és mint egy interjúban elárulta, részben saját története ihlette az Agapé forgatókönyvét.

    Maszatvár

    1984-ben járunk a Magyar Népköztársaságban. Vera (Pető Kata) arra készül, hogy megszöktesse kisfiát, Samut (Sáfrány Ágoston) egykori férje, a pártfunkcionárius Iván (Hajdu Szabolcs) villájából, miután a férfi a hatalmát kihasználva úgy intézte, hogy az anya minél kevesebbet találkozhasson a gyerekkel. Vera rádöbben, hogy Samu már nem őt tekinti édesanyjának, de nem törődik bele a helyzetbe, és megpróbálja megszöktetni a fiút. A huszonnégy perces alkotást jegyző Szakonyi Noémi Veronika a Színház- és Filmművészeti Egyetem dokumentumfilm-rendező mesterképzésén végzett Almási Tamás osztályában. 2016-os Disznóvágás című rövidfilmjéhez – amelyet a köztévé is vetített – hasonlóan a Maszatvár is egy feszült családi kamaradráma. Az igaz történet alapján készült film érzékenyen mesél a szülői önzésről, az anyai szeretetről és a lemondásról. Pető Kata remekül hozza a szenvedő, vívódó anya szerepét. Emellett az operatőri munkát is a nagyjátékfilmekkel vetekedő igényesség jellemzi.

    Exam

    Az Exam egy tizenéves lány egy napját meséli el, akinek apja kérésére iskolába menet egy csomag kokaint kell kézbesítenie, és sokkal komolyabb kihívás elé néz, mint a reggeli vizsga. Az iráni Sonia K. Hadad harmadik rövidfilmjéről nehéz úgy mesélni, hogy ne lőjük le a poént. Az Exam már rögtön az első mondatával meglepi a nézőt, és rengeteg feszültséget tartogat, miközben izgalmas és aktuális társadalmi kérdéseket is érint.

    Lavande

    A francia Lavande két nehéz sorsú tinédzser furcsa kapcsolatát meséli el tizenhárom percben. A művet jegyző Alexandra Naoum nem mondható zöldfülűnek, számos tévésorozatban működött közre rendezőként, íróként és színészként is. Harmadik rövidfilmje olyan, mintha egy szerzői alkotás és egy coming-of-age story keverékét néznénk.

    A lassú sodrású, csendes drámában az igazi események a felszín alatt, a két főszereplő lelkében zajlanak.

    A mű erőssége az atmoszférateremtésben és a két fiatal színész élethű alakításában rejlik. Alexandra Naoum drámája rövidfilmként is hatásos, de ezt a történetet akár egy egész estés mozi keretei közt is el lehetne mesélni.

    Alive

    A svéd Jimmy Olsson huszonnégy perces drámája a fesztivál idei felhozatalának egyik legerősebb és legemlékezetesebb versenyfilmje. Az Alive főszereplője a kerekesszékes Victoria, aki maga is szeretné megismerni a szerelmet, ezért segítőjének tanácsára regisztrál egy társkeresőre, megismerkedik egy bizarr külsejű férfival, és azonnal át is hívja a lakására. Victoria ápolója aggódik, hogy a találkozónak rossz vége lesz. Az Alive a skandináv filmekre jellemző érzékenységgel és őszinteséggel közelíti meg az egyébként igencsak kényes témát. A rendező gyönyörűen mutatja be a nehezen kommunikáló nő és segítője mindennapjait, kettejük kapcsolatát. A hosszan kitartott snittekben bemutatott beszélgetéseik olykor nyomasztóak, máskor szívbemarkolóan meghatóak. A szépen fényképezett, sötét tónusú alkotás érzékenyítőfilmként is remekül működik, a pontot az i-re pedig a történet végén elhelyezett csattanó teszi fel.

    A 4. Blue Danube Filmfesztivál filmjeire ide kattintva lehet jegyet váltani.

    bb


  • További cikkek