• „Ki minek gondol, az vagyok annak” – kritika a Zűrzavar 2045-ről

    2020.11.19 — Szerző: Feke Eszter

    Mi történik a színházakkal a kötelező távolságtartás idején? Válhat-e streamelt előadás személyessé? Hogyan tehetjük jobbá a társadalmat, ha nincs önálló gondolatunk? Megnéztük Polgár Csaba új rendezését, a Zűrzavar 2045-öt online.

  • Jelenet a „Zűrzavar 2045” című előadásból  Fotó: Horváth Judit
    Jelenet a „Zűrzavar 2045” című előadásból
    Fotó: Horváth Judit

    A színház, a színjátszás évezredes múltra tekint vissza, és egyik legmeghatározóbb jellemzője a személyes jelenlét, az itt és most: a színészek és a közönség egyidejű jelenlététől jöhet létre a bevonódás, az egyéni megtisztulás. Ezt az egyidejű közösséget sem a film, sem egyéb művészeti ág nem tudja helyettesíteni. Mi történik a színházakkal a kötelező távolságtartás idején? Hogyan lesz, vagy lehet-e egyáltalán egy streamelt darab személyessé? Mitől más, mint egy filmélmény? Vajon a színház is olyan szórakozássá válik, amit otthon a kanapén ülve, egy tál popcornnal élvezünk mostantól? Ez járt a fejemben, amikor egy november este rákattintottam a linkre, amit színházjegyként kaptam, és vártam, hogy elkezdődjön az Örkény Színház egyik friss darabja, a Zűrzavar 2045 .

    Jelenet a „Zűrzavar 2045” című előadásból  Fotó: Horváth Judit
    Jelenet a „Zűrzavar 2045” című előadásból
    Fotó: Horváth Judit

    Színház otthon?

    Már évek óta nézek külföldi streamelt előadásokat: olyan színházakba „jut el” így az ember, ahová a modern technika nélkül nem sok esélye lenne. Mindig elgondolkodom, hogy vajon ugyanolyan élményt nyújt-e így egy produkció, mint egy színházterem székén ülve nézni, hogy hús-vér emberek valami más világgá változtatják a tőlem karnyújtásnyira lévő pár négyzetméternyi teret. A válasz egyértelmű: nem, a képernyő nem nyújtja ugyanazt az élményt. (Ezért lehetett az, hogy a tavalyi angliai utunk tervezésekor hamarabb volt színházjegyünk, mint szállásunk és repülőjegyünk.) Valami viszont mégis átjön abból a személyességből, ami a színházat színházzá teszi.

    A koronavírus-járvány kitörésekor a színházak is súlyos helyzetbe kerültek. Kétszer is félbe kellett hagyniuk az aktuális évadot, jelenleg sem lehet tudni, mikor fogadhatnak újra közönséget a tereikben. Ezért több társulat is igyekszik kialakítani a saját rendszerét arra, hogy ebben az időszakban is tudják folytatni a munkát, el tudják érni a közönségüket. Magyarországon az Örkény váltott leghamarabb: nyáron felszereltek egy stúdiót, hogy szükség esetén online tudják közvetíteni az előadásaikat, és ők voltak talán az elsők, akik kifejezetten a szolgáltatási teret, egy új színpad lehetőségét kezdték keresni a streamben. És nem is sikertelenül: a Zűrzavar 2045 című előadásuknak kifejezetten jól állt ez a fajta adaptáció, bár azon néha elgondolkodtam, hogy a színészeket a színpadon követő operatőrök hol lennének, ha még közönség is lenne a nézőtéren (ahogy erre volt is szándék a járványügyi korlátozások szigorítása előtt.)

    Jelenet a „Zűrzavar 2045” című előadásból  Fotó: Horváth Judit
    Jelenet a „Zűrzavar 2045” című előadásból
    Fotó: Horváth Judit

    Káosz a javából

    A Zűrzavar 2045-öt Polgár Csaba rendezte, a szövegkönyvet pedig Lev Birinszkij Bolondok tánca című tragikomédiája alapján Bánki Gergellyel és Gábor Sárával együtt írta. Az utópia rögtön az elején bekeretez minket: a képernyőn megjelenő Mácsai Pál – saját maga idősebb kiadását játszva – mondja el nekünk, mi történt Magyarországgal, vagyis 2045-ben már Vengrija tartománnyal, benne pedig az Örkény Színházzal. Erős kezdés, amivel a bevonódás már az első pillanatban megtörténik. Mácsait amúgy élőben is képernyőn látnánk – izgalmas megoldás, hogy ő, aki reflektál a történtekre, nem jelenik meg a színpadon.

    Ezzel a szerepeket is kijelöli: a színház képes előre- és visszatekinteni, értelmezni, önálló gondolatokra ösztönözni.

    Így elhatárolódik a színpadon történő eseményektől, ahol pedig senkinek sincs önálló gondolata.

    És itt, nagyjából a harmadik perc után kezdődött a másfél órás zűrzavar. A cím igen találó választás: a rendszer fenntartásáért folytatott küzdelemben, ahol mindenki leginkább a saját kis világáért küzd, olyan káosz alakul ki, ami egyszerre lett túl sok és túl kevés. Az eredeti darab átkeretezése, a magyar történelmi, kulturális közeg egy keserédes érzést kelt: bár utópiát nézünk, amely minden emberek által felépített rendszer rossz mechanizmusaira épül, mindenki politikai és társadalmi nézetétől függetlenül ismerős mechanizmusokkal találkozhat, párhuzamot vonhat a saját mindennapjaival – épp amiatt, hogy minden rendszer hasonlóan működik. A díszlet egy hatalmas green box, ami mögé mindenki azt vetít, amit látni szeretne, amibe bárki bele is olvadhat, akár láthatatlanná is válhat. Jó ötlet, és sikerült a kivitelezést is hatásosan megoldani: a közvetítés dinamikusan játszik azzal, hogy a vetítésekben mennyit látunk a „stúdióban” zajló tényleges történésekből, és mennyit az előadásban is megkomponált, láttatni akart háttérből, helyszínekből. Nézőként belelátunk mindkettőbe, ismerjük a manipuláció e mechanizmusait, és ami elénk tárul, az néhol fáj, máskor megnevettet, de nem borzaszt el. Csak fásultan nézzük a megelevenedő zöld hátteret, ahogy hol lángoló városrésszé, hol épp egy ünnepség helyszínévé válik.

    Jelenet a „Zűrzavar 2045” című előadásból  Fotó: Horváth Judit
    Jelenet a „Zűrzavar 2045” című előadásból
    Fotó: Horváth Judit

    Kellően frusztráló, hogy itt senkinek sincs önálló véleménye – a hírszerkesztő „nem a valóságban él”, hanem költőként tekint magára. Mindenki azt várja, hogy megmondják neki, mit tegyen, de közben mindenki a saját érdekeit tartja szem előtt. A kaotisták nagy fegyvere, az Agy (amely a „történelemhamisítás és valóságtorzítás elleni legfőbb fegyver”) egyrészt bizonyítja az eltüntetett történelmet, ezáltal életben tartja az igazságot; másrészt viszont hatására a „kaotisták” feljogosítva érzik magukat arra, hogy ne legyen saját gondolatuk.

    Mintha a Brian életéből léptek volna elő ezek az ellenállók: minden ad hoc történik, mindenki az események sodrásában vergődik, de nem jutnak előrébb.

    Az előadásnak nincs feloldása, hacsak az nem, hogy a „kaotisták” vezetője békésen elsétál a Százholdas pagonyba, ahol, mint tudjuk, Tilos az Á.

    Jelenet a „Zűrzavar 2045” című előadásból  Fotó: Horváth Judit
    Jelenet a „Zűrzavar 2045” című előadásból
    Fotó: Horváth Judit

    Jó ötletek, izgalmas témafelvetések és gondolatok jellemzik a Zűrzavar 2045-öt. Lezárása nincs – otthagyja a nézőt a káosz közepén, hogy kezdjen vele, amit akar. A közvetítés is működött: szép felvételeket, dinamikus vágásokat kapunk, bár időnként látjuk az operatőröket helyezkedni, átvágni a színpadon és a képernyőn. Ezt minden más előadásban sérelmezném, ebbe viszont jól illeszkedett. Polgár Csaba rendezései közül talán nem ez lesz a kedvenc, egyszer viszont ajánlott megnézni. Ha másért nem is, legalább azért, hogy mindenki önálló véleményt alkothasson róla.

    Zűrzavar 2045

    Örkény Színház

    Lev Birinszkij Bolondok tánca című tragikomédiája alapján a szövegkönyvet írták: Bánki Gergely, Gábor Sára, Polgár Csaba

    Szereplők: Kerekes Éva, Znamenák István, Bánki Gergely m.v., Jéger Zsombor, Takács Nóra Diána, Zsigmond Emőke, Máthé Zsolt, Csákányi Eszter, Csuja Imre, Lukáts Andor m.v., Terhes Sándor m.v., Nagy Zsolt, Kókai Tünde, Novkov Máté, Bíró Kriszta, Pogány Judit, Ficza István

    Videón közreműködik: Békés Itala m.v., Bíró Panni m.v., Mácsai Pál

    Hangfelvételről közreműködik: Epres Attila

    Rendező: Polgár Csaba

    Dramaturg: Gábor Sára

    Díszlet-jelmez: Izsák Lili

    Zene: Matkó Tamás

    Médiadesign: Juhász András, Táborosi András

    A rendező munkatársa: Érdi Ariadne

    Súgó: Horváth Éva

    Ügyelő: Mózer Zsolt

    Asszisztens-gyakornok: Vereckei Kata

    Zűrzavar 2045

  • További cikkek