• „Ugyanolyan szellemiségben, szabadon, függetlenül fogunk üzemelni, mint idáig” – Interjú Nagy Zsolttal, a Dürer Kert ügyvezetőjével

    2021.05.06 — Szerző: Várkonyi Zsolt

    „Úgy érezzük, hogy valami egyedi dolgot hoztunk létre, és ezt nem szabad elengedni” – mondja Nagy Zsolt, a Dürer kert ügyvezetője, akivel a Zuglóból Budára költöző szórakozóhely elmúlt éveiről és jövőjéről beszélgettünk.

  • Nagy Zsolt, a Dürer Kert ügyvezetője  Fotó: Nagy Mikes Botond
    Nagy Zsolt, a Dürer Kert ügyvezetője
    Fotó: Nagy Mikes Botond

    Új helyszínen folytatja működését a fővárosi könnyűzenei élet egyik meghatározó klubja, a Dürer Kert. A 2008-ban indult szórakozóhely bezárásáról régóta jelentek meg hírek és találgatások – az üzemeltetők tavaly ősszel jelentették be, hogy a Dürer Kertnek és a Keleti Blokk próbaterem-komplexumnak is költöznie kell az Ajtósi Dürer sorról. Az egykori ELTE-ingatlanon található épületet mára teljesen lebontották, a klub az újbudai Duna-parton, a Hengermalom út és az Öböl utca találkozásánál nyit újra. Nagy Zsoltot, a hely ügyvezetőjét és tulajdonosát kérdeztük a bezárás körülményeiről, az elmúlt egy év nehézségeiről, az új helyszínről és a Keleti Blokk jövőjéről.

    2015-ben már felmerült, hogy bezárhat a szórakozóhely, amikor az Ajtósi Dürer sor 19-21. területe is szerepelt a Liget Projekt megvalósítása során a megálmodott új cirkuszkomplexum tervezett lokációi között. A kiadott közlemény szerint a Dürer vezetősége is a sajtóból értesült a tervről. Mennyire volt érezhető akkor, hogy előbb-utóbb költözni kényszerül a klub és a Keleti Blokk?

    Tulajdonképpen 2008 óta évente meghosszabbítottuk a bérlés időtartamát, egészen 2014-ig, ekkor sikerült ötéves, határozott idejű szerződést aláírnunk. Elkezdtünk gőzerővel fejleszteni, arculatot váltani, a régi elképzeléseinket beteljesíteni, és ekkor robbant a bomba: kiderült, hogy az akkori tulajdonos nem fizette a banki hitelt, és felszámolják a cégüket – ezzel együtt mi is egy felszámolási folyamatban találtuk magunkat. 2015-ben valóban szóba került, hogy a helyünkön egy cirkuszkomplexum működne. Itt Fekete Péter cirkuszművészet megújításáért felelős miniszteri biztossal voltak megbeszéléseink arról, miképp tudnánk párhuzamosan üzemelni – úgy nem szeretett volna egy kulturális tevékenységet létrehozni, hogy egy másik megszűnik emiatt. Egy idő után ez az ötlet elkopott. Hogy pontosan ez volt-e az oka, és hogy mi történt a háttérben, azt nem tudjuk, de mindegy is: nyertünk még egy kis időt. Innentől kezdve már nyilvánvaló volt, hogy kevés van hátra, de sok-sok küzdelemmel kihúztuk 2020-ig.

    A Dürer kerthelyisége  Fotó: Adrián Zoltán
    A Dürer kerthelyisége
    Fotó: Adrián Zoltán

    A Dürer Kert területét is magába foglaló ingatlan 2018-ban került új tulajdonoshoz. Mikor vált biztossá, hogy az Ajtósi Dürer soron nem folytathatjátok tovább a működést?

    Amint említettem, végig ott lebegett a fejünk felett Damoklész kardja. Hittünk abban, hogy a pandémia alatt az új tulajdonos nem kezd el fejleszteni, de mint utóbb kiderült, pont a járvány volt az oka a beruházás elkezdésének, így 2020-ban tudatták velünk, hogy vége az itteni pályafutásunknak, és az építkezés ütemétől, illetve az engedélyeztetésektől függően el kell költöznünk. Az érzés nem volt jó, hiába számítottunk rá. Az fel sem merült bennünk, hogy végleg bezárunk, hiszen már egy ideje kerestük az új helyszínt.

    Úgy éreztük, hogy valami egyedi dolgot hoztunk létre, és nemcsak magunk, hanem az itt létrejött közösség és közönség miatt sem szabad elengedni, hanem igenis tovább kell lépni és folytatni, fejlődni, előre nézni.

    Mennyire volt nehéz új helyszínt találni a járványhelyzet közepén, amikor épp rengeteg vendéglátóhely szűnik meg?

    Ez volt a legnehezebb: közel két évig keresgéltünk, és nagyon jó érzés volt, hogy sokan felajánlották a segítségüket – önkormányzatok, magánszemélyek, cégek is –, de valahol mindig elbukott a folyamat. Vagy a tűzvédelmi szabályoknak nem felelt meg a helyszín, vagy a zajhatárértékek betartásával nem tudtunk volna működni, illetve a szerződés különböző részeiben hasalt el a megállapodás.

    A Dürer népszerűségéhez nagyban hozzájárult az épület egyedi hangulata és előnyös fekvése is. Milyen szempontok alapján választottátok ki az új helyszínt, és mennyire törekedtetek arra, hogy stílusában megidézze a „régi” klub hangulatát?

    Igen, a Dürernek volt egy érdekes atmoszférája, intimitása, ráadásul egy izgalmas történetű épületegyüttes vette körül – ezt nehezen lehet pótolni. Mondjuk, arra emlékszem, hogy 2008-ban a nyitáskor a legtöbb ember lehülyézett minket, hogy ezt miért csináljuk, úgysem fog működni, hiszen messze van a belvárostól, és így tovább.

    Az új helyszín másban nyújt előnyöket, és eltérően varázsos, de beleszerettünk: bízom benne, hogy a legtöbb embert ugyanúgy szippantja magába, ahogy minket.

    Természetesen hasonló szellemiségben – szabadon, függetlenül – fogunk üzemelni, mint idáig. Lesz kert és termek is, de erről az engedélyeztetési eljárás után tudok többet mondani.

    Nem kaptatok támogatást az Emberi Erőforrás Támogatáskezelő nyílt pályázatán, amire azok az ötszáz fő feletti koncerthelyszínek jelentkezhettek, amelyek a járványhelyzet miatt nehéz helyzetbe kerültek. Hogyan érintette ez a klubot egy ekkora beruházás közepette?

    Csalódás volt számunkra, hiszen az utóbbi években mi tartottuk a legtöbb rendezvényt. A sajtóban ezután lehetett olvasni, hogy félreértették a döntéshozók a búcsúnkat, és kaptunk egy ígéretet az új helyszín kapcsán a támogatási szándékról. Reméljük, ez nem változik, hiszen az új helyszín komoly beruházást igényel.

    Hogyan készül a megújult Dürer Kert a nyitásra? Vannak-e a naptárba ceruzával beírt koncertdátumok a nyári időszakra?

    Természetesen a kerthelyiséget minél hamarabb ki szeretnénk nyitni – főleg úgy, hogy az egészségügyi helyzet ezt most lehetővé teszi. Május vége felé tervezzük a nyitást, de az idő rövidsége miatt ez egy ideiglenes, kísérleti szezon lesz. Bízom benne, hogy sokat tanulunk belőle, és jövőre már a végleges elrendezéssel, építményekkel üzemelhetünk. No persze egy ilyen intézmény soha nincs kész: mindig lesznek ötleteink, hogyan lehetne izgalmasabb, változatosabb mind a kinti rész, mind a klub. Rendezvényekkel készülünk, de nagyobb kültéri koncerteket nem terveztünk idén. Kisebb akusztikus előadások és egyéb eseményeink lesznek, amennyiben a járvány alakulása ezt lehetővé teszi.

    Az elmúlt időszak eseményei miatt rengeteg vendéglátóipari és zeneipari dolgozó maradt munka nélkül, sokan el is hagyták a pályát. A Dürer Kert mögött összeszokott stáb állt, sokan az indulás óta ott dolgoztak. Hogyan tudott segíteni a klub az alkalmazottjainak ebben a nehéz helyzetben?

    Valóban, az ilyen jellegű vendéglátásban ritka, hogy egy ennyire ütőképes csapat kovácsolódik össze. Az első hullám idején tudtunk anyagilag segíteni. Amióta el kellett költöznünk, kiegészítő munkákat tudunk adni, hogy egyben maradjunk. Bízom benne, hogy a csapat nagy része folytatja velünk.

    Egy koncert a Dürer Kertben, annak fénykorában  Fotó: Pozsonyi Roland
    Egy koncert a Dürer Kertben, annak fénykorában
    Fotó: Pozsonyi Roland

    Hányan dolgoznak jelenleg a Dürer Kert falai közt, és mi a feladatuk?

    Nagyjából tíz kollégának tudunk kisebb-nagyobb munkát adni. Van egy kevés irodai, kommunikációs és szervezői munka, de a feladatok gerincét a tervezés és a karbantartás teszi ki.

    A Keleti Blokk is a Dürer Kert üzemeltetése alá tartozott. Van-e rá lehetőség, hogy az új épület valamilyen formában otthont adjon az egykori Blokkban próbáló, alkotó zenészeknek, művészeknek, az ott kialakult közösségnek?

    Nagy terveink voltak a Blokk és a Dürer fejlesztésére. Ezt a víziót nehezen eresztjük el, hiszen ugyanilyen jelleggel, mérettel itt nem fog tudni működni, de valami hasonlót szeretnénk megvalósítani.

    bb


  • További cikkek