• Íme az ország legtehetségesebb fiataljai: ők nyertek idén Junior Prima Díjat – 1. rész

    2020.12.04 — Szerző: Buzás Lelle — Támogatott tartalom

    2007-ben a Prima Primissima életre hívói úgy döntöttek, létrehozzák a Junior Prima Díjat, amelynek zenei kategóriáját az MVM Zrt támogatja. Ebben a kategóriábam évente minősítik és egyben támogatják a zeneművészet kiemelkedő fiataljait. Most bemutatjuk azt a 10 művészt, aki november 26-án megkapta ezt a nagy presztízsű elismerést.

  • A 2020-as Junior Prima Díj nyertesei
    A 2020-as Junior Prima Díj nyertesei
    Kép forrása: MVM Zrt.

    Berecz Mihály

    A fiatal hazai zongorista generáció egyik kiemelkedő alakja 1997-ben született Budapesten, és a feltételezésekkel ellentétben nem zongorával kezdte a zenetanulást, hanem hétévesen a hegedűt vette először kézbe, a zongora csak két évvel később kerítette bűvkörébe, amikor édesapja Kocsis Zoltán lemezét hallgatta. Számára a tanulás nemcsak a hangszer használatáról, hanem a zene szeretetéről és a koncertek látogatásáról is szól – ezt a szemléletet első tanárától, Major Edittől kapta. Ezután a Szent István Király Zeneművészeti Szakközépiskolában tanult, ahonnan a londoni Royal Academy of Musicba került, Christopher Elton osztályába. Az egyik legnagyobb szakmai mérföldkő 2013 májusában volt az életében, amikor tizenöt évesen Ravel G-dúr zongoraversenyét játszotta Kocsis Zoltán vezényletével a Művészetek Palotájában, de számos kartmerterrel dolgozott már együtt, köztük Vásáry Tamással, Vashegyi Györggyel, Záborszky Kálmánnal, Ménesi Gergellyel és Gál Tamással. Vendége volt többek között a Zuglói Filharmóniának, a Miskolci Szimfonikusoknak, a Kassai Állami Hangversenyzenekarnak, a Concerto Budapestnek, a Budapesti Filharmóniai Társaság Zenekarának és a Nemzeti Filharmonikusoknak is. Olyan tereket töltött már meg muzsikájával, mint a Zeneakadémia Nagyterme, a Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem, a Magyar Állami Operaház, a Pozsonyi Állami Filharmónia Nagyterme, valamint a Berliner Konzerthaus, ahol egy rangos nemzetközi fesztivál keretében szólaltatta meg Liszt Ferenc Magyar fantáziáját. Bartók Béla által szerette meg a komolyzenét, és a legendához hasonlóan az őszinteséget és a természetességet tartja a művészetben a legnagyobb erénynek. Széles repertoárjában Bach és a kortárs zeneszerzők művei egyaránt helyet kapnak. Stílusa kifinomult, kottahű, ugyanakkor felszabadult. 2018-ban első díjat nyert a II. Manhattan Nemzetközi Zenei Versenyen, és még ugyanebben az évben neki ítélték a londoni Királyi Zeneakadémia Harriet Cohen-díját is. Idén pedig a Junior Prima Díjat vehette át, amelyről így nyilatkozott:

    „A Junior Prima Díj egy nagy boldogság és fontos elismerés számomra, amire nagyon büszke vagyok.”

    Fürjes Anna Csenge

    „Nagyon pici korom óta tudom, hogy énekelni szeretnék. Anyáék mindig poénkodtak azon, hogy rossz a hangom, így maximum operaénekes nem lesz belőlem, hát én erre rácáfoltam.” Az ifjú operaénekes 2015-ben kapta első elismerését a Szent István Király Zeneművészeti Szakközépiskola által szervezett VI. Országos Énekversenyen, ahol első helyezést ért el. Ezt tartja élete legmeghatározóbb élményének, ahol rövid időre, de azt érezte, hogy kihozta magából a maximumot – azóta azért küzd, hogy ezt az érzést minél többször átélhesse. 2020-ig a Zeneakadémia tanulója volt, ahol a szakma nagyjaitól, Melát Andreától és Marton Évától kapott útravalót. Elmondása szerint pályakezdőként a világszerte ismert és szerepeltetett Marton Éva nyújtotta számára a legtöbb segítséget, hiszen a művésznő az összes színház követelményeiről és elvárásairól naprakész tudást tudott neki átadni. A tehetséges zenész előadása nagy hatással van a közönségére, többen is megszerették már miatta az opera műfaját. 2020-ban megkapta a Richard Wagner Társaság ösztöndíját. Idén debütált az Erkel Színház színpadán a Magyar Állami Operaház megbízásából, november végén pedig a Junior Prima Díjjal is kitüntették.

    „A Junior Prima Díj egy bizalom, és ezt a bizalmat szolgálni kell a jövőben, ugyanakkor nagyon fontos visszajelzésnek tartom a pályakezdő művészeknek.”

    A mostani évadban Verdi Traviatájában láthatjuk viszont, jövőre pedig Francis Poulenc A kármeliták című operájában köszönthetjük Marie nővér szerepében. Egyik álomszerepe Judit A kékszakállú herceg várából.

    Hotzi Mátyás

    Hétévesen kezdett el csellózni a szombathelyi Bartók Béla Zeneiskolában, majd 2010-től 2014-ig a szombathelyi Művészeti Szakközépiskolában tanult. Ezután 2014-ben felvételt nyert a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetemre, ahol Pálkövi Antal, Pálköviné Békefi Cecília és Onczay Csaba kezei alatt tanult, diplomahangversenyét pedig 2019-ben adta. 2010-ben a II. Dél-dunántúli Vonósversenyen, majd 2015-ben a XI. Popper Dávid Nemzetközi Gordonkaversenyen nyert első helyet. 2016-ban a Bank of China ösztöndíját kaphatta meg, 2019-ben pedig beválogatták a Royal Concertgebouw zenekar akadémiájának élő meghallgatására. Háromszor is meghívást kapott a The International Holland Music Sessions (TIHMS) fesztiválra előadóként. Élete első próbajátéka a Nemzeti Filharmonikusokkal volt, ahol máig rengeteget tanul kollégáitól. „Boldog vagyok, hogy ilyen fantasztikus kollégákkal léphetek fel egy színpadon, és közösen teremthetünk olyan pillanatokat, amelyek valódi értéket képviselnek. A zene hangjegyei olyan rezgések, olyan frekvenciák, amelyek nemcsak fekete pontok a papíron, hanem a zeneszerző által megélt érzelmek lenyomatai. Nekünk, zenészeknek az a feladatunk, hogy mindezt továbbítsuk a hallgatóságnak.” Több elismert művésszel dolgozott együtt, legnagyobb élménye mégis az volt, amikor elsőként adhatta elő Balassa Sándor szóló csellódarabját. Legyen az szóló- vagy kamarajáték, zenekarban is megállja a helyét: elmondása szerint mindegyik inspirálja, hiszen más és más kihívásokat állítanak egy zenész elő. Nagy érdeklődést mutat a kortárs zeneszerzők szólóművei iránt, és a Junior Prima Díjjal kapcsolatos nyilatkozata alapján úgy gondoljuk, jó eséllyel követelhet magának helyet a szakma nagyjai között:

    „Nagy megtiszteltetés ez a Junior Prima Díj, olyan művészek kapták meg, akikre példaként tekintek. A díj arra is ösztönöz, hogy a jelenlegi tudásomat még tovább kamatoztassam.”

    A Junior Prima Díj zeneművészeti kategóriájáról megjelent további cikkeink:

    „Az önmagunkkal szembeni kíméletlen őszinteség nagyon fontos ezen a pályán” – interjú Fülei Balázzsal

    „Nem a hangok mennyisége és az akadémikus tudás, hanem a szakralitás az igazán fontos” – interjú Binder Károllyal

    „Nem elég jónak, a legjobbnak kell lenni” – interjú Boldoczki Gáborral

    Íme az ország legtehetségesebb fiataljai: ők nyertek idén Junior Prima Díjat – 3. rész

    Íme az ország legtehetségesebb fiataljai: ők nyertek idén Junior Prima Díjat – 2. rész

    „A tehetség akkor válik teljessé, amikor elismerésre talál” – átadták a zeneművészeti Junior Prima Díjakat

    A megjelenés támogatója: MVM Zrt.


  • További cikkek