Nincs időd elolvasni? Vedd fel az olvasólistádra, és térj vissza a cikkhez később!

Az oldalon sütiket használunk a jobb működésért. Az olvasólista a sütik törléséig tárolja a mentett cikkeket.

OK
Olvasólista
  • Hibáink és egyéb defektjeink – 5+1 budapesti kiállítás, amiben ne keressük a hibát

    2019.12.02 — Szerző: Ványa Zsófia

    Év végi kiállításajánlónkban olyan tárlatokat válogattunk össze, ahol rácsodálkozhatunk arra, milyen szép és felszabadító is tud lenni, ha valami nem illeszkedik bele a megszokott rendbe. A hibák és a normalitástól való egyéb eltérések épp annyira zökkentenek ki a mindennapokból, amennyire megnyugtatnak: nincs is velünk olyan nagy baj. Erre és az empátiánk élesztgetésére pedig szükségünk van, pláne az ünnepi időszakkal együtt járó mentális nyomás előtt.

  • 1. Nobuyoshi Araki: Érzelmes utazás

    Mai Manó Ház // 2019. október 15. – 2020. január 19.

    A fotóművészet egyik élő klasszikusának, Nobuyoshi Arakinak szentelt kiállítást az év végére a Mai Manó Ház. Araki azt vallja: „Ha az ember élete unalmas, a fotói is unalmasak lesznek.” Ez a veszély őt biztosan nem fenyegeti – innovatív művei rendszeresen szembemennek a normákkal, a társadalmi érzékenységgel, és kíméletlen őszinteséggel mutatják be akár a mindennapokat a művész nászútjának pillanataival vagy szeretett macskája halálával, akár az utcai prostitúciót és a test kihasználását kimonóba öltözött vagy meztelen, kikötözött nőkkel. A fényképezés számára az emlékezéssel fonódik szorosan egybe: a folyamatosan eltűnő jelent kergeti és tárgyiasítja. Ahogy ő fogalmaz: „A fénykép megállítja a rekeszen nyitáskor-záráskor átfolyó időt.” A brutálisnak tűnő témák mélyén elevenen érződik a szeretet, mely a megismételhetetlen és folyton elvesző pillanatok és felé irányul Arakitól.

    Hibáink és egyéb defektjeink – 5+1 budapesti kiállítás, amiben ne keressük a hibát
    Nobuyoshi Araki munkája

     

    2. Kis Róka Csaba: New Disorder

    Art Quarter Budapest // 2019. november 17. – 2020. január 5.

    A narratív festészeti keretek közül való kilépés igényével született művek első összegző bemutatását láthatjuk Kis Róka Csabától az AQB-ben. A folyamatra már rávilágítottak festményei a 2014-es Weltschmerz és 2016-os Terjedő bomlás című kiállításán, most azonban a változás, amely a tudatos komponálás helyett az ösztönös gesztusfestészet felé mutat, mélységében is megtapasztalható. Arra ne készüljünk, hogy a művek világa könnyedebb és vidámabb lesz – az ironikus narratíva is felszámolódik. Ami marad, az a bomlás húsba markoló burjánzása, amiről nincs hová elfordítani a tekintetünket. A bizonytalan háttérből kitüremkedő, egyre felismerhetetlenebb testmaradványok folyamatosan alakulnak, és könnyen elhisszük, hogy egy új, eddig nem ismert rend van születőben.

    Hibáink és egyéb defektjeink – 5+1 budapesti kiállítás, amiben ne keressük a hibát
    Kis Róka Csaba munkája

     

    3. A Fehér Vera és Altnőder Emese: A hibáinkkal együtt

    Capa Központ // 2019. november 12. – 2020. január 6.

    Az érzékelés sosem egyszólamú: ami valakinek hiba, másnak szép – ami önmagamban hiba, másnak érdekes. A Fehér Vera és Altnőder Emese ingyenesen megtekinthető kiállítása ezt a többszólamúságot hangsúlyozza technikai értelemben hibás fényképeikkel. Altnőder Emese dupla expozíciós képekből álló sorozata vissza-visszatérő hétköznapi motívumokat (hattyúk, kutyák, baráti társaságok meghitt pillanatai) emel ki és tesz szürreálissá az egymásra rétegződés révén. A Fehér Vera ugyanazon tárgyról egy színes és egy fekete-fehér képet exponál: a kiragadott pillanatok egyszerre tűnnek idegennek és bensőségesnek. A megkettőzött képi világok megjelenítése a fényképezés műfajának is szép allegóriája – a kiállítás maga pedig egy egyszerre hétköznapi és különös valóság többértelmű képét tárja elénk.

    Hibáink és egyéb defektjeink – 5+1 budapesti kiállítás, amiben ne keressük a hibát
    Altnőder Emese munkája

     

    4. François Fiedler: Képpraxisok 2

    Műcsarnok // 2019. december 4. – 2020. február 2.

    A Műcsarnokban 2014-ben megrendezett Képpraxisok kiállításegyüttes idén folytatódik, és ennek keretében tekinthetjük meg François Fiedler – eredeti nevén Fiedler Ferenc – retrospektív tárlatát Várady Róbert, Jankovics Marcell, Lukács Andor és Alexander Gyenes kiállításaival párhuzamosan. „A fények festője”-ként aposztrofált Fiedler Jackson Pollock képalkotási metódusán alapul, amit sajátos felületi megoldásaival tesz egyedivé. Bonyolultan kidolgozott munkamódszerében mindvégig megőrzi a véletlen szerepét, de esetlegességét tudatosan kordában tartja, irányítja: egyfajta „szabályozott automatizmusként” írható le az alkotófolyamat. A vastag, kéregszerű struktúrává alakított festmények felszínén szándékos repedéseket hoz létre, amiket utólag is erodál karcolással, véséssel. A hasadásokból azonban előtűnnek a mélyebb rétegek: a hibákból kiragyog a belső fény.

    Hibáink és egyéb defektjeink – 5+1 budapesti kiállítás, amiben ne keressük a hibát
    François Fiedler munkája

     

    5. Vera Molnár: Rendetlenség a rendben

    Kiscelli Múzeum // 2019. október 30. – 2020. március 15.

    Ha mintázatot próbálunk találni a kínálatban, nem tehetjük meg egy szabályt erősítő kivétel nélkül – ami, ha jobban megnézzük, talán mégsem lóg ki annyira a sorból. Vera Molnár a nemzetközi képzőművészet egyik legfontosabb és leginkább úttörő alkotója, akit már az ötvenes–hatvanas évektől foglalkoztat gép és ember viszonya (machine imaginaire), a számítógép által generált művészet kérdése. A komputerművészet egyik legfontosabb neve világszerte, életműve mégis ellenáll a kategóriáknak: sem nem konkrét, sem nem geometrikus absztrakt. Alapegysége a vonal, ami önmagában is egyfajta lírai választás, a vonalak hálózatba rendezésére és folytonos újraértelmezésére pedig a számítógép lesz az az eszköz, ami végtelen kombinációs lehetőséget kínál fel a számára. A döntés azonban emberi és egyedi, így Vera Molnár munkássága közel sem mechanikus és személytelen, ahogy azt egy komputeralapú művészet esetében gondolhatnánk. A művek ugyan a rend látszatát keltik, de a figyelmes nézőben egészen másféle érzéseket keltenek életre.

    Hibáink és egyéb defektjeink – 5+1 budapesti kiállítás, amiben ne keressük a hibát
    Vera Molnár munkája

     

    +1: Kód és algoritmus – Hommage à Vera Molnar

    Vasarely Múzeum // 2019. október 9. – 2020. január 19.

    A Vasarely Múzeum a Vera Molnár életmű-kiállítással párhuzamosan meghívásos tárlatot rendezett a művész tiszteletére. A kiállításon korai generatív munkák és a műfaj újabb útkeresései egyaránt szemügyre vehetők olyan alkotók szereplésével, mint Albert Ádám, Nemes Judit, Wolsky András, Szegedy Maszák Zoltán, Szíj Kamilla, Jan Schoonhoven, Mark Starel vagy éppen Harasztÿ István.

    Hibáink és egyéb defektjeink – 5+1 budapesti kiállítás, amiben ne keressük a hibát
    Nemes Judit munkája

     


  • További cikkek