• Operett karácsony közben és után

    Interjú Janza Katával

    2013.12.10 — Szerző: Sándor Alexandra

    Már rég kinőtte Kertész Ildikó szere­pét a Barátok közt-ből, s igazi ünne­pelt művész­nővé vált az Operett­színház­ban. Pre­mierek, önálló estek, és újabb­nál újabb tervek jellem­zik minden­napjait. Emellett tökéle­tesen helytáll mint édes­anya. Ünnepi beszél­getés Janza Katával.

  • Már rég kinőtte Kertész Ildikó szerepét a Barátok közt-ből, s igazi ünnepelt művésznővé vált az Operettszínházban. Premierek, önálló estek, és újabbnál újabb tervek jellemzik mindennapjait. Emellett tökéletesen helytáll mint édesanya. Ünnepi beszélgetés Janza Katával.

    Egyre közelebb vannak az ünnepek, és több kollégád szerint ezek az önálló estek, haknik sokkal közvetlenebbek, bensőségesebbek a színházi fellépéseknél. Mitől lesz ünnepi a hangulat?

    Decemberi fellépéseink alkalmával illő, hogy megemlékezzünk az ünnepekről. Ilyenkor beleteszünk a műsorba olyan dalokat, amelyek igazán illenek a hangulathoz. Például Attila (Dolhai Attila, interjúnk itt – S. A.) most is elénekelte a Halleluja című számot, pedig még messze van a karácsony. A szilveszterhez közeledve pedig nem hagyhatjuk ki a Különös szilvesztert, vagy az ABBA Happy New Year című csodaszép örökzöldjét. A magam részéről rajongok a Neoton együttesért is, így a Ha elmúlik karácsonyt sem szoktam kihagyni a repertoárból. Persze kapunk kívánságlistát is, amit igyekszünk teljesíteni.

    [youtube]http://www.youtube.com/watch?v=PxU-EPbGBAw[/youtube]

    Attilával amúgy van saját kívánságlistánk is. Sokat koncertezünk együtt, és ilyenkor mindig felcsendül egy-egy olyan dal, amit nagyon szeretünk a másiktól. Ha tehetném, én mindig kérnék tőle egy Rudolf (Rudolf című musical – S. A.) dalt, ő pedig imádja tőlem a Jekyllből (Jekyll és Hyde című musical – S. A.) szinte bármelyik szerzeményt. Ugyanakkor ezek az estek tökéletes alkalmat nyújtanak arra, hogy kipróbáljunk olyan dalokat, amelyek azokban az előadásokban szólalnak meg, amikbe most álltunk be. Egyfajta főpróbaként, hogy hogyan szólnak. Kivisszük őket terepre, ha szabad így mondani.

    [youtube]http://www.youtube.com/watch?v=vAql_HXS-Ng[/youtube]

    A Kapos Musical estjein nemcsak az Operettszínházban játszott előadásaitokból csendülnek fel dallamok. Mi dönti el, hogy mi fér bele egy ilyen estébe?

    A nagy musicalestek alkalmával az ember megpróbálja úgy összeállítani a műsort, hogy legyen benne olyan, ami a nevéhez köthető. Nem számít, hogy már több száz alkalommal énekeltük őket, ha várja közönség. A friss sikerek, bemutatók is fontos szerepet játszanak, valamint páros estek alkalmával igyekszünk valami újdonságot is belecsempészni a műsorba, hiszen nagyon sokan vannak, akik a Kapos Musicalen keresztül követnek bennünket. Ugyanakkor észrevehető a vidéki fellépések alkalmával, hogy sok új arc is feltűnik a nézőtéren, így nem énekelhetjük csak azokat a dalokat, amiket a rajongóink szeretnek. Persze reklamáció így is akad (mosolyog).

    [youtube]http://www.youtube.com/watch?v=y4BJIgfpirc[/youtube]

    Vidéken mennyiben más a program, a közönség?

    Sokszor elkövettük azt a hibát, hogy olyasmivel viccelődtünk, amit csak azok a rajongóink ismertek, akik szinte minden fellépésünkön jelen vannak. Sokszor úgy gondoltam, hogy nem énekelem el az Elisabeth (Elisabeth című musical – S. A.) dalt, hiszen már annyiszor hallották, és a műsor végén csalódottan jöttek oda hozzám, hogy „hiszen ez hozzá tartozik a művésznőhöz”. Ezért nagyon-nagyon nehéz egy ilyen műsort összeállítani.

    Az önálló estek mellett nemsokára fővárosi premierben is részed lesz. Egy kissé más figurát formálsz meg az Elfújta a szélben, mint amit a közönség megszokhatott tőled.

    A Jekyllben már játszottam hasonló karaktert, de Lucy Harris inkább drámai figura, aki csúnya halált hal a végén. Itt a madame-ot játszom, egy bölcsebb, éltebb karaktert, akinek nagyon nagy szíve van. Ő tulajdonképpen Rhett Buttler lelki társa, megnyugodni jár hozzá a férfi.

    Nagyon szeretem ezt a karaktert, különösen azért, mert megkértem Duda Évát (koreográfus – S. A.), hogy ha már van egy kupleráj-dalom, hadd táncoljak. Ő pedig komolyan vette. Nem nagyon táncoltam eddig a darabokban, de az Elfújta a szélben egy igazi revüt sikerült megvalósítani, ami nagy boldogság és kihívás volt. Persze a régi harcostárssal, Szabó P. Szilveszterrel is külön öröm együtt játszani: ez egy újabb fejezet a mi kis közös könyvünkben.

    [youtube]http://www.youtube.com/watch?v=CGzv6dW7Iyg[/youtube]

    Ha ki kellene emelned egy számodra fontos momentumot, ami a karakterhez köthető, mi lenne az?

    Egészen biztosan azt a részt emelném ki, amikor Rhett azt mondja: „Te ugyanolyan jó üzletasszony vagy, mint Scarlett, de egy különbség van köztetek: neked van szíved.” Azt gondolom, ez nagyon fontos. És még egy momentumot muszáj megemlítenem: Bellnek van egy kisfia, akit kiskora óta nem látott. Kétgyermekes anyaként abszolút bele tudtam ebbe helyezkedni. Lehet, hogy túl drámaian is fogtam fel ezt a mozzanatot, de három percünk van megteremteni a csöndet. Remélem sikerül…

    Ez akár kihívásnak is felfogható. Színésznőként egyébként nehezebb a dolgod, mint a férfi kollégáidnak?

    Megszűnt már az a korszak, amikor Honthy Hannának virágcsokrokat küldtek a rajongók. De számomra nagyon érdekes, hogy szinte csak női színházlátogatók vagy rajongók vannak. Sőt,  a fiúkon keresztül nem sok mindent tudnak meg, mert ők folyton rohannak (mosolyog). Szerintem ez a lelki alkatunkból adódik: mi, nők szívesebben megállunk beszélgetni. Esetenként saját magunkról is.

    Az egészen biztos, hogy sokan ismernek, hiszen játszottál már egy több éve sikeres szappanoperában, rengeteg színes karakter van a hátad mögött, és itt vannak még az önálló estek is. Melyik mennyiben kihívás Janza Katának?

    Feltétlenül a színház világa. Nem véletlenül küzdöttem évekig azért, hogy eljussak oda, ahol vagyok, amikor a Bergendy Szalonzenekarban kezdtem. Ez már közel állt ahhoz, amit most csinálok, de én mindenképpen zenés színpadon szerettem volna szerepelni. Ahogy telnek az évek, újra egyre nagyobb vágyam, hogy szalonzenét énekeljek.

    A rengeteg elfoglaltság mellett ezek szerint új terveid is vannak, pedig a színházban nincsen karácsonyi szünet, hiszen nálatok a közönség az első. Hogyan képzeljük el, mondjuk, a karácsonyt vagy a szilvesztert, ha éppen dolgoztok?

    Nagyon ünnepi hangulatot odabenn nem tudunk teremteni, ezt a hajtást csak megfelelő humorral lehet elviselni. Náray Erika barátnőmmel, akivel évekig egy szereposztással játszottuk a Mozart!-ot, a Rómeó és Júliát – akkor még nem voltak kettőzve a szerepek –, mindig azon humorizáltunk, miután lement a délutáni előadás, és tudtuk, hogy van még egy esti is, hogy: „Te, Muci, ha lenne még egy, nem bírnám.” „Én se. Te se?”

    Még belegondolni is őrület. Mindennap eljátszottuk ezt, mint az óvodások. Ezek nehéz pillanatok. Mint ma is. A kisfiam megkérdezte: „Anya, nem társasozunk? Hiszen a vasárnap családi nap.” És milyen igaza van…

    Mit vársz már nagyon az idei évad második felében?

    Az Amerikai komédiát mindenképpen. Attilával (Dolhai Attila – S. A.) ez az első olyan szerepünk, amikor partnereket játszunk. Tehát nem az anyja meg a nagyanyja vagyok (nevet). Tele van humorral, és élő zene szól. Egy nagyon édes szerelemi darab.

    Ha újévi fogadalmat kellene tenned, mi lenne az?

    Nem szoktam újévi fogadalmat tenni, mert akkor mindenki számon kéri (mosolyog). De ha szakmai téren mégis meg kellene fogadnom valamit, az az lenne, hogy többet kell pihenni, és együtt lenni a gyerekekkel…

    [youtube]http://www.youtube.com/watch?v=sJUROBsatkg[/youtube]



    Előadásai a Budapesti Operettszínházban:

    Elfújta a szél (Belle Watling)
    2013 december 13. (P), 14. (SZO) 15. (V) 16. (H) 18. (SZe) 27. (P) 28. (Szo) 29. (V) 30. (H) 31. (K) 19:00, esetenként 15.00 is

    Elisabeth (Elisabeth)
    2013 december 19. (Cs) 20. (P) 21. (Szo) 19:00

    A Kapos Musical rendezvényei megtekinthetők itt

  • További cikkek