• Ketten a világ ellen – Kritika a Külön falka című filmről

    2021.10.09 — Szerző: Várkonyi Zsolt

    A Külön falka minden bizonnyal az utóbbi évek egyik legemlékezetesebb magyar nagyjátékfilmes bemutatkozásaként fog megmaradni bennünk. Kis Hajni első alkotása kitűnő példája annak, hogy egyszerű történetből, kevés pénzből és amatőr színészekkel is lehet jó hazai mozit csinálni.

  • Külön falka,

    Komolyabb reklámkampány nélkül, ám pozitív szakmai visszhangok közepette érkezett meg a magyar mozikba Kis Hajni első egész estés alkotása, ami a hazai filmek között az elmúlt évek egyik legkellemesebb meglepetése. A harmincegy éves rendező eddig rövidfilmjeivel ért el sikereket, az Utolsó hívást (Last Call) többek között a Friss Húson is díjazták, a Szép alakot pedig Diák Oscarra jelölték. Első nagyjátékfilmje, a Külön falka Karlovy Varyban mutatkozott be a közönség előtt, ahol kedvező fogadtatásban részesült, a CineFest Miskolci Nemzetközi Filmfesztiválon pedig közönségdíjjal jutalmazták.

    Külön falka

    Az Inkubátor Programban készült Külön falka egyik főszereplője a tizenkét éves, magatartásproblémákkal küzdő Niki (Horváth Zorka), akit nagyszülei nevelnek. Amikor megtudja, hogy apját, Tibort (Dietz Gusztáv) kiengedték a börtönből, felveszi a kapcsolatot a kidobóként dolgozó férfival. Tibor anyagi gondokkal küzd, indulatos, és bár kezdetben nem örül rég nem látott lánya felbukkanásának, megpróbálja rendezni kapcsolatukat. Szép lassan egyre közelebb kerülnek egymáshoz, miközben korábban ki nem beszélt traumák is felszínre kerülnek. Pedig apa és lánya elsőre teljesen különböző karakter. Egyikük szórakozóhelyeken rendszabályozza meg – vagy ha úgy alakul, veri véresre – a részeg bulizókat, miközben egyik napról a másikra él. A másik kétségbeesetten próbál beilleszkedni társai közé, a szerető család hiányát pedig hazugságokkal leplezi. A két öntörvényű karakter folyamatos harcban áll saját környezetével, és egymásban találják meg a támaszt.

    A film e két magának való, lelkileg sebzett szereplő egymásra találását meséli el modern, realista hangnemben.

    Külön falka

    Kis Hajni komoly rizikót vállalva olyan főszereplőket választott, akiknek nincs színészi tapasztalatuk. Dietz Gusztáv egykori ketrecharcos ráadásul egy interjúban el is mondta, nem szeret szerepelni, és a forgatás során is voltak holtpontjai. Pedig tökéletes választásnak bizonyul: meggyőző hitelességgel alakítja a zord, de a felszín alatt mégis érzékeny, emberi karaktert. Szavait olykor nehéz megérteni, ugyanakkor ez is hozzátesz a figura hitelességéhez, hisz egy börtönviselt kidobó általában nem Latinovits Zoltán-féle igényességgel artikulál. Dietz Gusztáv jelenlétében egy lecsupaszított, maszkulin karakter áll a történet középpontjában, akinek minden mozdulatában, tekintetében ott vibrál a feszültség, nyers modora és habitusa pedig olykor humorforrást is jelent a filmben. A rendező Horváth Zorkával sem lőtt mellé, aki olyan könnyed játékkal alakítja a problémás tizenévest, mintha évek óta a kamera előtt mozogna. Egy apa-lánya kapcsolat bemutatásánál könnyű lenne a giccs csapdájába esni, Kis Hajni azonban nem követi el ezt a hibát.

    Nincsenek közhelyes párbeszédek, túljátszott karakterek – elhisszük, amit látunk, miközben az egész alkotásból fiatalos lendület és életöröm árad.

    Ráadásul a két főszereplő közötti kémia végig tökéletesen működik. Természetességük a remek színészvezetésnek is köszönhető: Kis Hajni elérte, hogy Dietz Gusztáv és Horváth Zorka nemes egyszerűséggel beleéljék magukat a történetbe, így manírok nélkül vannak jelen a vásznon.

    A Külön falka a szerzői és a műfaji film határai között mozog. Sztorija egyszerű, könnyen befogadható, ám a visszafogott történetmesélésnek, a rendezői érzékenységnek és a markáns filmnyelvi eszközök használatának köszönhetően a szerzői hangvétel is tetten érhető. A mű színpompás főcímmel indít, és az első jelenetben berántja a nézőt a főváros éjszakai életébe, miközben dübörög a fülünkbe a La Bouche-tól a Sweet Dreams. Bár Kis Hajni alacsony költségvetésből volt kénytelen dolgozni, ez a film technikai színvonalán nem látszik. Nyoszoli Ákos operatőr karakteres képi világot kölcsönöz az alkotásnak: a klipszerű jelenetek, az arcokról készült premier plánok hatásosak, és a feszes vágás (Gorácz Vanda) is kifejezetten jót tesz a filmnek, csakúgy, mint a harsány, vibráló atmoszféra és a bátor zenehasználat. Különösen erősek a szórakozóhelyen játszódó jelenetek, ahol a kidobók unott, dühös fejjel, zsebre tett kézzel méregetik a bulizókat a neonfényben – ilyenkor egyszerre van a levegőben a feszültség és a melankólia. A film egyik legszebb pontja, amikor az üres klubban Tibor a DJ-pulthoz lépve feltesz egy Scooter-számot, majd lánya is megmutatja kedvenc zenéjét. A két szereplő alig szólal meg, a jelenet mégis rengeteget mond kettejük ellentmondásokkal teli, érzelmileg intenzív, mégis törékeny és szeretetteljes kapcsolatáról.

    Külön falka

    A Külön falka kifejezetten szerethető, őszinte alkotás, amely szerencsés csillagzat alatt igazi sikerfilmmé is válhat. Remélhetőleg ez a rendhagyó apa-lánya történet képes lesz minél több nézőt a mozikba csábítani.

    A film adatlapja a MAFAB-on

    Pontszám 8/10

    Külön falka

    Színes magyar–szlovák dráma, 98 perc, 2021

    Rendező: Kis Hajni

    Forgatókönyv: Kis Hajni, Szántó Fanni

    Szereplők: Dietz Gusztáv, Horváth Zorka, Andai Kati, Derzsi Réka, Galkó Balázs

    Bemutató dátuma: 2021. szeptember 30.

    Forgalmazó: Mozinet

    Pontszám 8/10
    Külön falka

  • További cikkek