• Bársonyos bőr – Fülledtség (Kultfilmradar)

    2021.12.29 — Szerző: Szabó G. Ádám

    Jócskán megelőzte korát a Wachowski testvérek első rendezése: olyan kérdéseket tett fel nemi szerepekről 25 éve, melyek egyáltalán nem tűntek szokványosnak. A Fülledtség a rendezőpáros korszakalkotó, idén tetralógiává bővülő sci-fi akcióeposzát, a Mátrixot is lepipálja.

  • Jelenet a „Fülledtség” című filmből
    Jelenet a „Fülledtség” című filmből

    Kannibálszatíra és akció-thrillerbe forduló bérgyilkosfilm – előbbit, vagyis a Carnivore-t George A. Romero dolgozta volna celluloidra, utóbbit, a Bérgyilkosokat pedig radikálisan átíratta a rendező, Richard Donner. E két projektet követő csalódottságukban a forgatókönyvíró Wachowski testvérek úgy döntöttek, rendezőnek állnak. Így született meg a producerpápa, Dino De Laurentiis által független színekben támogatott Fülledtség ötlete. Velencében startoló erotikus thrillerjüket férfi-nő felállásban képzelték el a stúdiónál, mire a fivérek úgy döntöttek, leszbikus gengszterfilmre adják a fejüket:

    a maffia pénzmosóját kijátszó, egymásba habarodó Violet és Corky románca tematikájában és stílusában is gondolatgazdag.

    Finom surlódáshangok, visszafojthatatlan szenvedélyt parányi zajokkal érzékeltető hangkulissza: a Fülledtség zörejkészlete rögvest nyomatékosítja, hogy hangulat-, illetve karakterorientált 100 perc elé nézünk. Bill Pope operatőri húzásai, illetve az ugyancsak Mátrix-veterán Dane A. Davis hangmérnök kooperációja folytán robotikus precizitással suhan végig a felvevőgép a fémesre csiszolt lakás berendezésein. Idegennek hatnak a felső gépállásból vett szcénák. Vércseppek hullanak a vécécsészébe, ezüstszínű metszőolló jelez férfiagressziót, míg egy szándékosan lefolyóba hajított fülbevaló a leszbikus szerelem jelölője.

    A Fülledtség újszerű kamerabeállításai egyenesen a Mátrix legendás lassításait (bullet time) előlegezik, de a mű más tartalékokkal is bír. Míg a Jennifer Tilly játszotta Violet nőies, addig a Gina Gerson által megformált Corky csaknem férfias karakter. Utóbbi azért viselkedik alfahímként, mert független leszbikusként elfogadta az identitását. Violet szexualitása (erre a neve – ibolya, virágszál – ugyancsak utal) pusztán bimbózik, épp csak rálelni próbál biológiai és társadalmi nemére. Agresszív szeretője, a maffiózó Caesar oldalán vékony hangú, babaszerű naivaként téblábol, Corky oldalán viszont önmaga lehet, kiaknázhatja feminista vonásait. A Fülledtség nem más, mint Violet fejlődéssztorija: bár oltalmazásra szorulónak látszik, egy jól irányzott riposzttal, gőzkieresztéssel felérő pisztolylövéssel, thrillerbe illő cselszövéseivel nyilvánvaló teszi, ura az eseményeknek. A rendezők nem is érzik szükségét a szexjelenetek halmozásának, tekintetek és ügyes tételmondatok („mintha a részem lennél”, „belül te is csak egy kis leszbi vagy”) árulkodnak a két nő összetartozásáról.

    Beszédes a film eredeti címe: a Bound egyfelől Violeték röghöz kötöttségét, a patriarchális szemszög alatti roskadozásukat jelenti, másrészt azonban a két nő egymás iránt érzett, izzó szenvedélyének gyönyörű szójátéka is.

    Jelenet a „Fülledtség” című filmből
    Jelenet a „Fülledtség” című filmből

    E hasonlatot fokozza tovább Wachowskiék bőrfétise – nemcsak a Mátrixban, de itt is szemmel láthatóan vonzódnak a dzsekikhez és bársonykabátokhoz, újfent az erősödő vonzalmat húzva alá. De míg a bőr, vagyis a lázadás ruhadarabja Corkyékhoz rendelődik, a bársony vagy egy piros zakó a bárdolatlan férfiak viselete. A Fülledtség a toxikus maszkulinitást is bírálja: a két nő szabadságra vágyva szereti egymást, míg Violet pusztán kitartottja Caesarnak (akit ironikusan épp a Mátrix áruló Cypherje, Joe Pantoliano alakít). A férfiak itt rongyként dobálják, tárgyiasítják a nőket – Corky és Violet csókja, illetve szeretkezése ellenben őszinte benyomásoktól vezérelt. Újfent árulkodó, hogyan jelképezik ezt a Fülledtség thrillermotívumai: a nők rejtekben bujkálva, a színfalak mögül verik át a toxikus férfiakat, míg a dominanciájukat fenntartani igyekvő maffiózókra a Coen-bűnfilmek (Véresen egyszerű; Az ember, aki ott se volt) modorában tör rá a paranoia, és kezdik gyilkolni egymást.

    Ráadásul a Fülledtség kamaradarab: a játékidő zöme Violet és Caesar lakásában, illetve Violet szomszéd szobájában játszódik. Néha kipillantunk a folyosóra, olykor látni a sötét, szürkés parkolót, valamint egy füstös, lepukkant kocsmába is látogatást teszünk. Zárt térszervezése azonban egyértelmű: Corkyék ráunnak szexuális identitásuk rejtegetésére (angol terminussal: „coming out of the closet”), autonómiát nyernek. A Fülledtség egzisztencialista bűndrámába illő felvetéseit Billy Wilder szerzőisége, míg rendhagyó beállításait a Sin City-képregények inspirálták, a legerősebb metafora viszont a zárlatban üti meg a fülünket. Violet és Corky ugyanis Tom Jones popslágerével, a She’s a Lady-vel búcsúzik, önbeteljesítő jóslatként reflektálva az átalakító műtéten átesett rendezők új személyazonosságára.

    Jelenet a „Fülledtség” című filmből
    Jelenet a „Fülledtség” című filmből

    Wachowskiék kultfilmje hatmilliós büdzséjéből csupán hármat hozott vissza az USA-ban, így filmtörténeti zárvány maradt, az Elemi ösztönt követő erotikusthriller-hullám (Sliver, Jade) bukott reprezentánsa. A később elismert, a különféle szexuális vonzalmakkal foglalkozó remekek önjáróan értek a csúcsra, nem pedig a Fülledtség hatására. Az afroamerikai identitásról, homoszexualitásról beszélő Holdfény Oscart nyert, a leszbikus melodrámák (a Caroltól a Portré a lángoló fiatal lányrólig) nemzetközi hírnévnek örvendenek, míg a kétes nívójú A szürke ötven árnyalata ártalmatlanná lúgozta a pornográf tartalmakat. Az erotikusthriller-zsáner viszont ma hiánycikknek minősül: a 20th Century Foxot bekebelező Disney épp a napokban, családbarát üzleti modelljükre hivatkozva törölte a bemutatónaptárból Adrian Lyne hosszú szünet után készült Deep Waterjét. Vagyis újabb indokot szolgáltattak rá, hogy leporoljuk a Fülledtséget, és egy rizikós, de cserébe elgondolkodtató szerzői szexfilm elé üljünk.

    A film adatlapja a MAFAB-on

    Pontszám 10/10

    Fülledtség (Bound)

    Színes, szinkronizált amerikai erotikus thriller, 109 perc, 1996

    Rendező: A Wachowski testvérek

    Operatőr: Bill Pope

    Szereplők: Jennifer Tilly, Gina Gershon, Joe Pantoliano, Christopher Meloni, Johny Ryan

    Bemutató dátuma: 1997. június 5. (videopremier)

    Forgalmazó: InterCom

    Korhatár: 18 éven aluliak számára nem ajánlott

    Pontszám 10/10
    Fülledtség

  • További cikkek