×

Popcornfilmnek tökéletes
Paul Feig: Szellemirtók
Soós Tamás
2016 // 07. 28

Sokkal jobban sikerült az új Szellemirtók, mint vártuk.

Komoly pénzben nem fogadtunk volna rá, hogy két órán keresztül gondtalanul fogunk nevetni a Szellemirtók remake-jén, hiszen Hollywood mostanában csak a nyolcvanas-kilencvenes évek iránt táplált nosztalgiából próbál megélni, és egyelőre nem csinálja valami jól (Jurassic World, Terminator: Genisys, Star Wars: Az ébredő erő ) . Ráadásul ritka rossz előzetest vágtak össze a filmhez, ami azt sugallta, hogy nemcsak felesleges, de erőltetett és sótlan is lesz.

Nem így történt. Paul Feig és Melissa McCarthy most sem hibázott: a Szellemirtók, ha csak a humorát nézzük, közelíti A kém színvonalát – azt pedig az utóbbi évek egyik legjobb vígjátékának könyveltük el. De azért van pár dolog a film rovásán: mindjárt a történet, ami ugyanolyan értelmetlen, mint a régi, csak az egyik B film klisét lecserélték egy másikra. Hogy pontosan mire, azt nem áruljuk el, mert jobb, ha erről a filmről minél kevesebbet tudunk előre, úgyis jó pár ismerős dolog/személy/szellem lesz benne. Paul Feig néha túlságosan is ragaszkodott az 1984-es mozihoz, annak dramaturgiájához, szörnyeihez, és beerőltetett olyan motívumokat, illetve cameókat a remake-be, amik nélkül nyugodtan meglettünk volna.

De újra is gondolt néhány dolgot – például hogy miért járnak kukásruhában és halottszállító autóval a szellemvadászok. Kiküszöbölte az eredeti film egyik logikai bakiját is (ha már annyira elismert a szellemirtók tevékenysége, hogy a Time címlapjára kerültek, miért kapcsolják le a hadiszállásukat?), miközben témájává tette, hogy mit hiszünk el, és mit nem manapság, amikor digitális technikával élethűen lehet hamisítani bármilyen képet. De ami a legfontosabb: Feig a ’84-es film szexizmusán is csavart egyet – nála nincsenek a hősöket orálisan kielégítő szellemek, és a nőktől sem kérdezik meg, menstruálnak-e, azért láttak tán szellemeket. Igaz, a rendező ezen a téren túl is lőtt a célon. A szereposztás még tökéletesen működik – négy nő ugyanolyan hihető és szórakoztató ebben a filmben, mint négy férfi, sőt Melissáék viccesebbek is, és az is jó poén, hogy a szőke „titkárnőt” – aki annyira buta, hogy azt sem veszi észre, a női csapat csak a teste miatt vette fel a munkára – Chris Hemsworth, egy férfi szexikon játssza. Paul Feig kineveti a szexizmust és a filmet már a bejelentése óta kritizáló kommenteket (amik felbukkannak a történetben is), de Hemsworth szerződtetését leszámítva nem okosan forgatja ki a nemi szerepeket, hanem egyszerűen visszájára fordítja az eredetit, és a férfiakat helyezi a buta/gonosz/alárendelt pozícióba. Persze egy nyári blockbustertől nem feltétlenül várjuk el, hogy okos legyen, de Paul Feigtől igen, hiszen ő az egész karrierjét arra építette, hogy ironikusan játszat újra nőkkel „férfizsánereket” (a zsarufilmet a Női szervekben, a kémfilmet A kémben, a bromance-t a Koszorúslányokban), így akár alaposabban is körüljárhatta volna a – film körüli viták miatt egyébként is aktuális – genderkérdést.

Ettől függetlenül a Szellemirtók a maga műfajában – ami nem a sci-fi, nem a horror, de még csak nem is a vígjáték, hanem a színtiszta és komolytalan eszképizmus – közel tökéletes alkotás. Mert bár nonszensz az egész, de két órán keresztül felhőtlenül szórakoztató nonszensz, amiben maradéktalanul érvényesül Melissa McCarthy, Kristen Wiig,Kate McKinnon és Leslie Jones komikusi tehetsége. A Szellemirtók korántsem olyan retró szerelmeslevél, mint amilyeneket mostanában Spielberghez szoktak címezni (Super 8, Stranger Things, Éjféli látomás), hanem nagyon is mai alkotás, amiben a rendező már-már epikus – és mindvégig humoros – akciójeleneteket vezényel a szellemirtók felturbózott fegyvertárával, és aminek poénjait is teljesen a saját – plusz Melissa McCarthy – képére formálja. A humor olyan, mint a többi Feig–McCarthy-filmben: néha meta, néha prosztó, de mindig meg tud lepni.

Az igazi meglepetés azonban nem Melissa, aki nagyjából ugyanazt a karaktert hozza, mint az elmúlt három-négy évben, és még csak nem is Wiig, akinek egyébként nagyon jól áll a félénk, esetlen, rosszul öltözködő fizikatudós figurája, hanem Kate McKinnon a geek beütésű, de steampunkosan menő Holtzmannként, valamint Leslie Jones a sokat olvasott metróőrként, aki a Saturday Night Live szkeccsműsorában megformált karakterét mentette át a szélesvászonra. McKinnon és Jones nemhogy felnőnek a két mozisztár kollégához, de néha túl is nőnek rajtuk. Pont, ahogy a film is túlmutat több szempontból – humor + látvány – a régi Szellemirtókon, amire, valljuk be, ráfért már a ráncfelvarrás. Ezt pedig tökéletesen kivitelezte Feig – olyannyira, hogy a Rendes fickók mellett a Szellemirtók az idei nyár másik tökéletes popcornfilmje.

Pont: 8/10

Szellemirtók (Ghostbusters)
Színes, szinkronizált, amerikai akció-vígjáték, 117 perc, 2016
Rendező: Paul Feig
Forgatókönyvíró: Paul Feig és Katie Dippold
Operatőr: Robert D. Yeoman
Szereplők: Melissa McCarthy (Abby Yates), Kristen Wiig (Erin Gilbert), Kate McKinnon (Jillian Holtzmann), Leslie Jones (Patty Tolan), Chris Hemsworth (Kevin)
Bemutató:20 16. július 28. (Forgalmazó: Intercom)
Korhatár: 16 éven aluliak számára nem ajánlott

Megosztás:

Pályázat

Az „Életem legfontosabb értéke” pályázat eredményhirdetése

Bővebben

Előfizetés

Tarts lépést a kortárs kultúrával!
A Kortárs folyóiratra a képre kattintva lehet előfizetni.

Ajánló

Megjelent a Kortárs novemberi száma

Bővebben

A lapszám letöltése pdf-ben