• Bronco Henry rejtélye – Kritika A kutya karmai közt című filmről

    2022.01.02 — Szerző: Szabó G. Ádám

    12 évvel legutóbbi nagyjátékfilmje után Jane Campion visszatért, és nem is akárhogy: Ezüst Oroszlán-díjas remekműve ismét bizonyítja, hogy miért tartják az új-zélandi rendezőt a női perspektíva egyik avatott ismerőjének.

  • Jelenet „A kutya karmai közt” című filmből
    Jelenet „A kutya karmai közt” című filmből

    Figyelem! A cikk spoilereket tartalmaz!

    Campion első egész estése, a Sweetie könnyed romantikus vígjátékként rajtolt, majd az elmebetegség torokszorító ábrázolásán keresztül csapott át szeretethimnuszba. A következő, Angyal az asztalomnál című mű szintén mentális hanyatlásra és alkotói nehézségekre összpontosított Janet Frame életrajzi portréján keresztül. Campion ezek után mintha akadémikus vizekre evezett volna. Ugyan a Zongoralecke és a Fényes csillag méltatott darabok, hiányzik belőlük a debütfilm átütő ereje – tematikai hálójuk viszont jól felrajzolható.

    Az egész életműben sorsukra hagyott, elveszettségre kárhoztatott figurák kóvályognak.

    Bár észlelhetők különbségek, Thomas Savage 1967-es westernregényének (az eredeti cím, azaz a The Power of the Dog a Zsoltárok könyvére reflektál) Netflix-adaptációja szépen belesimul Campion filmográfiájába. 1925-ben járunk egy montanai farmon. A Burbank testvérek idősebbje, a domináns Phil nehezen viseli, hogy öccse újdonsült felesége, Rose és fia, Peter hozzájuk költözik. Igaz, e kiindulópont rögvest idézhet olyan vadnyugati sztoriként üzemelő szenvedélyfilmeket, mint a Technicolorban ragyogó Párbaj a napon, A kutya karmai közt mégis intelligensebben osztja be tartalékait. Campion margóra helyezi a western motívumait, hogy inkább a melodrámára essen hangsúly. Vagyis a rendező egy Túl a barátságon-ra és Vérző olajra rímelő karaktertanulmányt skiccel, de úgy, hogy a kínálkozó giccset hírből sem ismeri, és elegánsan, visszafogottan összpontosít a figurákban egyre hatalmasabbra duzzadó lelki viharokra.

    Campion sosem kimond, hanem ábrázol. Impresszionista beütésű tekintetekre fókuszál: lázba hozzák a gyötrő, de felettébb árulkodó csendek, a nyugtalanságot hírnöklő halk neszek vagy felkavaró zörejek. Jonny Greenwood zeneszerző szokásosan csúcsformában van, de a karakterek útját mindig hajszálpontos nagytotálokkal kivetítő Ari Wegner operatőr (lásd még: Lady Macbeth) hasonlóan zseniális. Mosolyokat látunk, aztán könnyező arcokat, bizonytalanságba fagyott nézéseket, esetleg zárt ajtók mögött kibomló, hangos szavakban feltáruló lelki terror zavarja a komfortérzetet. Phil agresszív bendzsópengetése, mellyel Rose finom zongorajátékát zavarja meg, félreérthetetlenül összegzi a karakterek ellenségességét – Campionnál ezek a parányi jelek árulkodnak a szereplők hátteréről, vagyis A kutya karmai közt minimalizmus és mélyre hatoló líraiság tökéletes nászaként csapódik le.

    A mű középpontjában viszont a toxikus maszkulinitás részletes vizsgálata, illetve a szélsőséges, pszichológiai síkon realizált férfierőszak másokra gyakorolt hatása áll.

    Jelenet „A kutya karmai közt” című filmből
    Jelenet „A kutya karmai közt” című filmből

    Briliáns melodrámai ötlettel rukkol elő a rendező, de ábrázolásmódja és színészvezetési képességei teszik őt igazán naggyá. Benedict Cumberbatch végre nem egy Star Trek-pénzverdében fecséreli a tehetségét: bűzös, indulatos, sárban dagonyázó, uralkodni vágyó alfahímként brillírozik. A karaktere hatalmaskodása viszont lelepleződik, így gyengévé válik. Campion tehát leépíti a férfiasság toposzait, és female gaze-zel, azaz női tekintettel pillant antihősére, A kutya karmai közt pedig ezáltal pszichoszexuális drámává válik. Lassacskán kiderül, hogy Phil csupán kompenzál: az általa bálványozott mentorfigura, Bronco Henry emlegetésével, valamint a háza előtt terülő hegy patologikus bámulásával régi traumát igyekszik elfojtani, és innentől a rendező már a homoszexualitást tematizáló filmek (queer drama) előtt hajt fejet. Sőt külön diadal, hogy mozija voltaképpen az utolsó percekben sem tisztázza Bronco Henry identitásválságot okozó rejtélyét. A film így a végsőkig a sejtetésre voksoló, direkt kibeszélést mellőző lélektani portré.

    Helyenként Larry McMurtry (Árva Galamb) elégikus-poétikus stílusformulái köszöntenek ránk, de Campion idővel már-már Hitchcock bűntudaton nyugvó thriller-hatásmechanizmusát örökíti tovább. Ari Wegner operatőr pedig noirokba illő, sötétségre-árnyékra hagyatkozó vizuális megoldásokat vonultat fel. Phil zsarnokoskodása senkit nem hagy épen: Kirsten Dunst fantasztikusan ábrázolja Rose gyöngédségből alkoholizmusba, majd kétes boldogságba forduló karakterívét. Rajta kívül a csaknem androgün, Az út gyerekmessiásaként ismert Kodi Smit-McPhee is bravúrosan járul hozzá Phil és Peter pervertált apa-fiú viszonyához.

    Jelenet „A kutya karmai közt” című filmből
    Jelenet „A kutya karmai közt” című filmből

    Említésre méltó a mű állatszimbolikája is. Miként a fiú introvertált viselkedése bizarrnak hat egy fehér nyúl kizsigerelése és anatómiai tanulmányozása révén, úgy a bicskáját szájba helyező Phil cowboyképmása is sötét tónusokat ölt egy tehénutód késes világra segítésekor, pláne a Covid-párhuzamként szintén definiálható fertőzött állatbőr beemelésével.

    A kutya karmai közt e motívumok által a négylábúak ösztönvilágán keresztül ad képet egy bimbózónak látszó, de bármikor zátonyra futni kész mester-tanítvány relációról.

    Szerencsétlen elnyomottakat hoz játékba Campion. A kutya karmai közt feszültségteremtése rengeteg thriller díszére válna, ám főszereplőinek nyavalyáival bíbelődő pszichodrámaként lep meg igazán bennünket. Témafelvetése önmagában persze nem elég, a megvalósítás számít: e téren viszont kifogástalan, sőt egészen különleges a végeredmény. Ritkán készülnek mostanság elfojtásokra és gyötrő hallgatagságra húzott revizionista westernek, illetve áramvonalasra csupaszított melodrámák. Érdemes hát becsülni az efféle ínyencségeket.

    A film adatlapja a MAFAB-on

    Pontszám 9/10

    A kutya karmai közt (The Power of the Dog)

    Színes, szinkronizált brit–kanadai–ausztrál–új-zélandi–amerikai dráma, 126 perc, 2021

    Rendező: Jane Campion

    Operatőr: Ari Wegner

    Szereplők: Benedict Cumberbatch, Kirsten Dunst, Jesse Plemons, Kodi Smit-McPhee, Thomasin McKenzie

    Bemutató dátuma: 2021. december 1.

    Forgalmazó: Netflix

    Korhatár: 16 éven aluliak számára nem ajánlott

    Pontszám 9/10
    A kutya karmai közt

  • További cikkek