• A bel canto megdicsőülése

    Kolonits Klára első szólócédéjéről

    2015.02.23 — Szerző: Péter Zoltán

    Kolonits Klára az utóbbi évek magyar opera­életé­nek egyik leg­tehet­sége­sebb kolo­ratúr­szop­ránja 2014-ben végre saját szóló­cédé­vel lép­hetett az opera­ked­velő közön­ség elé. A Bel Canto Re­loaded pedig aligha­nem az utóbbi évek egyik leg­szín­vona­lasabb magyar kiad­ványa lett.

  • Az 1800-as évek első felének olasz sztárénekesei elvárták a zeneszerzőktől, hogy olyan darabokat komponáljanak számukra, amelyek lehetőséget adnak nekik bravúros énektechnikájuk megcsillogtatására. Az operakomponisták ezért általában egy-egy konkrét énekes számára írták darabjaikat, s ily módon azok főbb szólamait a korszak híres operaénekeseinek egyedi hangadottságaihoz igazították. Többek között ez is szerepet játszik abban, hogy a bel canto operákat napjainkban ritkábban veszik elő a világ dalszínházai. Ugyanakkor ha van egy kivételes adottságokkal rendelkező énekesnő – mint külföldön egykor Sutherland, Gruberova, Callas vagy manapság Netrebko –, aki több Bellini- és Donizetti-opera hősnőjét magas színvonalon képes interpretálni, baklövés lenne nem színpadra állítani ezeket a darabokat. A hazai közönség most szerencsés helyzetben van, hiszen Kolonits Klára személyben a Magyar Állami Operaház számára rendelkezésre áll egy ilyen kivételes tehetségű primadonna. Ezt bizonyítja a művésznő első szólólemeze, a Bel Canto Reloaded is. A korong Rossini, Donizetti, Bellini és Verdi ritkán játszott operáinak egy-egy jól kiválasztott részletével kisebbfajta keresztmetszetét nyújtja az olasz bel canto operaművészetnek.


    [youtube]https://www.youtube.com/watch?v=49gYVdbiXYU[/youtube]



    Bár Kolonits hangja a drámai koloratúrába tartozik, a lírai szerepeket is jól megoldja. Szép példái ennek a felvett Bellini-operarészletek: a komponista Rómeó és Júlia feldolgozásából (A Capuletek és a Montague-k) Júlia első felvonásbeli románca (Oh, quante volte…) érzelmes ábrándozás, de Elvira áriájának (A puritánok című operából) első része is lírai színekkel operál. Kolonits mindkét számot tökéletesen adja elő: Júlia románcát gyönyörű legátókkal, Elvira áriáját pedig dinamikailag finoman árnyalja, visszafogottan énekli. Rosina Una voce poco fa (Rossini: A sevillai borbély) kezdetű áriája és a Linda di Chamonix című operából választott részlet remek lehetőséget teremtenek a művésznő számára bravúros koloratúr technikája megcsillogtatására. Kolonits olyan könnyedséggel pergeti az esetenként oktávnyi távolságok között ugrándozó koloratúrákat, mintha ez a világ legtermészetesebb dolga lenne. A Boleyn Anna zárójelenetében pedig maximálisan azonosul az őrület határára sodródott, jobb sorsra érdemes címszereplővel. Olyan megrendítően adja elő az angol királyné utolsó perceit, hogy nem túlzás azt állítani: ő lehetne a darab modern kori előadástörténetében a címszerep egyik legnagyobb megformálója. De nemcsak a Boleyn Anna, hanem a Lucrezia Borgia zárószáma is azt bizonyítja, hogy Kolonitsnak ott a helye a legnagyobb bel canto énekesnők között.



    [youtube]https://www.youtube.com/watch?v=42dMC9jBd08[/youtube]



    A Verdi fiatalkori operáiból énekelt részletek közül A lombardok Te vergin santa, invoco! kezdetű imája szintén gyönyörű legátókban, hosszú piano hangzásban szól, emellett pedig a tökéletes jellemábrázolás iskolapéldája. Teljesen más karakter az Attila című opera Odobellája, akinek Santo di Patria kezdetű áriája került a korongra, melyben Kolonits drámai kirohanásaival hívja fel magára a figyelmet. Ugyanez mondható el a cédé legnagyobb újdonságáról, a hazai közönség előtt ismeretlen Macbeth-részletről. A Triomfai! kezdetű cabaletta a hatalom mámorától elkábult Lady fékeveszett őrjöngése – amit sajnos az ősbemutató után Verdi később kihúzott művéből. Kolonits a Lady felfokozott lelkiállapotát a feszes tempóval, az ékítmények, valamint a magas hangok pontos kiéneklésével, melyek már-már hisztérikus kitörésekre emlékeztetnek, a végletekig fokozza.



    Azonban nemcsak a Bel Canto Reloaded primadonnája, hanem a cédé karmestere is figyelemre méltó teljesítményt nyújt. Dinnyés Dániel rendkívüli érzékenységgel és biztos kézzel teremti meg Kolonits számára a megfelelő zenekari kíséretet. Pontos, jól megválasztott tempói csillogó, árnyalt hangszeres kíséretet eredményeznek, amely nagyban hozzájárul a líraiság vagy a drámai hatás fokozásához.



    Első szólólemeze szépen bebizonyította, hogy Kolonits Klára kivételes képességekkel rendelkező énekesnő. Ennek ellenére az Operaház repertoárjából az összes fent említett darab hiányzik, holott pont ezekben teljesedhetne ki igazán művészete s ezzel együtt énekesi pályafutása is. Sajnos az Opera vezetősége eddig nem mutatott hajlandóságot a változtatásra, így egyelőre csak reménykedhetünk, hogy hamarosan visszatér majd a repertoárba Lamermoori Lucia és Boleyn Anna története.


    .


    Kolonits Klára: Bel Canto Reloaded
    Részletek Rossini, Bellini, Donizetti és Verdi operáiból
    Közreműködik: Schöck Atala, Varga Donát, Gábor Géza, valamint Á la cARTE choir és Hungarian Studio Orchestra
    Vezényel: Dinnyés Dániel
    KKDD-2014
    Kiadta: Phoenix Studio,


  • További cikkek