• „Nem akartam, hogy jó embernek érezd magad, csak azért, mert beültél a moziba” – Interjú a Háromezer számozott darab című filmről

    2023.04.06 — Szerző: Várkonyi Zsolt

    A Háromezer számozott darab egy színházi társulat történetén keresztül mesél a romák művészi ábrázolásának ellentmondásairól. A film rendezőjével, Császi Ádámmal és az egyik főszereplővel, Oláh Edmonddal beszélgettünk a Tallinn Black Nights Filmfesztiválon díjazott alkotásról.

  • Császi Ádám és Oláh Edmond  Fotó: Ele Rieberg-Meiel
    Császi Ádám és Oláh Edmond
    Fotó: Ele Rieberg-Meiel

    Háromezer számozott darab a Cigány magyar című előadásból indul ki, amit úgy is hívtatok, hogy „csapatépítő tréning magyar állampolgároknak”. Hogyan jött létre a darab?

    Császi Ádám: 

    Kilenc éve kezdtem el dolgozni a Tudás Hatalommal, ami egy tehetséggondozó kezdeményezés volt roma fiatalok számára. Eleinte nem tudtuk, hogy darabot csinálunk együtt: gyakorlatnak indult az egész, amit aztán Horváth Kristóffal, a társulat vezetőjével egy olyan darabbá szerkesztettünk, amely a kisebbségek ábrázolásának kérdéseivel és ellentmondásaival nézett szembe. Ez tetszett az Átriumnak, ahol két évig telt házzal játszottuk, majd előadtuk a berlini Deutsches Theaterben is.

    Edmond, számodra mit adott, hogy szerepeltél az előadásban? Bátrabb, szókimondóbb lettél?

    Oláh Edmond: 

    Ha bátrabb nem is, de őszintébb abszolút. Sokat változott a világról való nézetem a film után. Számomra annyira megosztóra és nyersre sikerült a Háromezer számozott darab, hogy mostanában inkább meggondolom kétszer, hogy hogyan tálalom a véleményem akár a filmről, akár a roma reprezentációról.

    Pászik Christopher egy interjúban azt nyilatkozta, sokszor előfordult, hogy egy-egy előadás régi sebeket tépett fel, és olykor napokig tartott, míg rendbe tudta magát tenni. Veled is előfordult hasonló?

    Oláh Edmond: 

    Pár alkalommal nekem is voltak flashbackek, kicsit rosszul is éreztem magam utána, de Ádám és a stáb sokszor könnyítette bennem ezt a szorongást, és ez segített újra átélni egy emléket.

    Bodzsár István, a film producere azt mondta, akkor ugrott szintet a Háromezer számozott darab filmötlete, amikor Berlinbe utaztatok az előadással egy rangos berlini színházi fesztiválra.

    Császi Ádám: 

    A Deutsches Theater az egyik legfontosabb német színház: ebben a művelt, jómódú, polgári térben nagyon ellentmondásos élmény volt számomra, hogy a felső középosztálybeli nézők rajonganak a kelet-európai, traumatizált romák történetei iránt. 

    A film fő témája számomra a fehér bűntudat: a fehér középosztály kollektív rossz lelkiismerete a rasszizmus miatt.

    Én pont ezt a fehér bűntudatot éreztem, miközben a Tudás Hatalom társulat roma színészeivel dolgoztam. Azt is éreztem, hogy milyen álságos a centrális helyzetem mint rendező: egyszerre volt bűntudatom és éreztem magam megmentőnek, miközben folyamatos kétségeim voltak az autoritásom használatával kapcsolatban. A film ezért ironizál, és ezért provokálja a nézőt: szeretném, ha mindenkinek kérdései lennének önmagához, amikor ezt a történetet nézi.

    Jelenet a „Háromezer számozott darab” című filmből  Kép forrása
    Jelenet a „Háromezer számozott darab” című filmből
    Kép forrása

     

    Oláh Edmond: 

    Szerintem egy előadás életében mindig meghatározó, ha külföldre hívják. Az a meleg, művészeti burok, ami Berlinben van, egy plusz ízt adott a Cigány magyar hangulatához. Abszolút segítette a pozitív megítélését a társulatnak, Ádámmal együtt.

    Egyszerre lesz vicces és furcsa, amikor úgy nevetsz, hogy igazából nem szabadna. A színdarabot is ilyennek akartuk, van sok vicces rész, csak utána elgondolkodik az ember, hogy min is nevetett olyan jóízűen” – mondta az előadásról az egyik szereplő, Pápai Rómeó. Volt egyfajta terápiás jellege is a darabnak és a filmnek számotokra? Könnyebb szembenézni ezekkel a társadalmi kérdésekkel a humor eszközén keresztül?

    Oláh Edmond: 

    Mindenre a humor a kulcs. Mostanában fogalmazgatom magamban – önvizsgálat jelleggel –, mi a különbség a rasszizmus és az előítélet között. Szerintem a rasszizmus sokkal inkább erőszakos. Az előítélet sokszor a fejünkben történik. Az önirónia fontos számunkra, abból van is sok.

    Ádám, egy interjúban azt mondtad, hogy ez a film legalább annyira képviseli a társulat perspektíváját, mint a sajátodat. Úgy tudom, a forgatókönyv megírásában is részt vettek a szereplők. Hogyan zajlott a közös alkotómunka?

    Császi Ádám: 

    A forgatókönyv a színdarabból íródott, tehát a társulatot én egyértelműen a film szerzőinek tekintem. A darab egy írásgyakorlatnak indult, amit együtt csináltunk: mindenki választott egy különleges látásmódot, hogy elmondja az életét. Volt, aki azon keresztül mesélte, milyen ételeket evett, volt, aki az összes őt ért traumáról azt állította, ezt ő akarta. Amikor forgatókönyvet írtunk ebből Lengyel Balázzsal, voltak vitáim a társulattal arról, mit mutathatok meg ezekből a történetekből a filmben. Végül találtunk közös nevezőt.

    Voltak konkrét alkotások, amik valamilyen szinten hatottak rád, amikor megálmodtad a filmet?

    Császi Ádám: 

    Nem szeretek hatásokat sorolni, tisztán hiúságból. Azokat a filmeket szeretem, amelyek bátrak, nagy teret engednek a képzeletnek, és kimozdítanak a komfortzónámból. Például a 8 és fél, a Szerelmem, Elektra, a The Holy Mountain; Borgman, Magnolia vagy a Dogtooth. Mindegyik hatott a Háromezer számozott darabra. Sokan kiemelik a The Square-t, amit bírtam, de a fentiek mind fontosabbak voltak ennél számomra.

    Jelenet a „Háromezer számozott darab” című filmből  Kép forrása
    Jelenet a „Háromezer számozott darab” című filmből
    Kép forrása

    A filmnek nagyon erős a látványvilága. Sokszor keveredik a filmbéli valóság és a fikció. Ezzel is az volt a célotok, hogy elbizonytalanítsátok a nézőt, és kizökkentsétek a komfortzónájából?

    Császi Ádám: Igen, ez is a kritika egyik eszköze. A látványvilág nagyon tudatosan tér el az éppen divatos minimalista szín- és formavilágtól. Szándékosan eltúlzott: azt akartam, hogy színház és valóság folyamatosan egymásba játszható legyen. A díszlet és jelmez kizárólag a kelet-európai munkásosztály posztszocialista retrójából építkezik. Az egész filmen ez a koncepció uralkodik, hogy rámutasson:

    ezeket az embereket mi látjuk így, ábrázolásuk elválaszthatatlan attól a víziótól, amit alkottunk róluk.

    Emellett tudatosítja azt az iróniát, hogy az itteni szegények viselete és tárgyi kultúrája pár éve őrülten menő lett. Most ezeket a ruhákat és miliőket láthatod a Vogue címlapján is.

    A film a Tallinn Black Nights Filmfesztiválon mutatkozott be. Gondolom, számos szakmabelivel és újságíróval beszélgettetek Tallinnban. Milyen visszajelzéseket kaptatok, és hogyan rezonált a filmmel a fesztivál közönsége?

    Császi Ádám: 

    Csak pozitív visszajelzéseket kaptam, Tallinnban díjat is nyertünk. A külföldi kritikák túláradóan pozitívak voltak, a nézők pedig nyugtalanítóan jól szórakoztak, tetszett nekik ez a felzaklató film.

    Edmond, egy interjúban említetted, hogy számodra a forgatás egyik legemlékezetesebb élménye az volt, amikor életedben először kellett ruha nélkül a kamera elé állnod. Színészként mennyire okozott kihívást a jelenet?

    Oláh Edmond:

    Ez volt az első ilyen forgatásom. Új dolog volt, kihívás, hogy jobban érezzem magam a testemben. Szerencsére nagy segítségemre volt Ádám és a stáb, akik segítettek ezen az egyszerű, emberi problémán átsiklani.

    Jelenet a „Háromezer számozott darab” című filmből  Kép forrása
    Jelenet a „Háromezer számozott darab” című filmből
    Kép forrása

    Ádám, azt mondtad, hogy a filmmel az a célod, hogy feltárja az ellentmondásokat, melyek a nyugati társadalmakban meghatározzák a kisebbségről való beszédet, és kegyetlen, groteszk szemlélettel állítsa pellengérre őket. Mik azok az ellentmondások, amiket szerintetek a leginkább felszínre kéne hozni és újra kellene gondolni?

    Császi Ádám: 

    A legnagyobb kérdés az, hogy a rasszizmusról lehet-e rasszizmus nélkül beszélni, és a kisebbségek bármilyen ábrázolása kizsákmányolás-e. A másik nagy kérdés az önreflexió hiánya a többségi kultúra tagjainak részéről. A szánalom, az együttérzés, tehát a fehér bűntudat, valamint a jótevő fehér megmentő is rasszista viselkedésminták. A film viszont meg akarja szüntetni azt a perspektívát, hogy úgy nézd, mintha a benne megjelenített rasszizmusban te nem vennél részt. Nem akartam, hogy jó embernek érezd magad, csak azért, mert beültél a moziba. Azt akartam, hogy rájöjj: a fajgyűlölet megszüntetésének első lépése, hogy szembenézel a saját tudatlanságoddal.

    Szerintetek milyen irányban változott a kisebbségek reprezentációja a magyar művészeti életben az elmúlt tíz évben? Milyen szerepe van ebben a művészeti kánonnak és a kultúrpolitikának?

    Oláh Edmond: 

    Számos olyan roma tematikájú film készült az elmúlt tíz évben, ami sokszor áldozatként mutatta be a romákat, vagy a legrosszabb: sztereotip volt. Mi ezt nem szerettük volna. Ez a film inkább működik egy tükörként, mintsem hogy itt roma reprezentációról beszéljünk. A tükröt úgy értem, hogy a nem roma emberek így látnak minket. Az ő tükrüket fordítottuk vissza rájuk.

    Jelenet a „Háromezer számozott darab” című filmből  Kép forrása
    Jelenet a „Háromezer számozott darab” című filmből
    Kép forrása

    Háromezer számozott darab egyik premier előtti vetítése után a szervezők tollakat és cetliket osztottak ki a nézők közt, és arra kérték őket, egy szóban fogalmazzák meg, mit éreznek. Ilyen válaszok érkeztek: „káosz, meghatódottság, döbbenet, düh, bizonytalanság, idegesség, kiábrándultság, zavarba ejtő, szorongás, szégyen, kiüresedés, felkavaró, zavarodottság”. Hasonló reakciókat vártatok?

    Császi Ádám: 

    Igen, sőt, én még ennél durvábbakat vártam. 

    Ez egy nehéz film, amely arra készült, hogy indulatokat váltson ki.

    Nem ad válaszokat: kérdéseket tesz fel, provokál és új megvilágításba próbálja helyezni a témát.

    Oláh Edmond: 

    A film egyik célja, hogy érzelmet váltson ki, beszélgetésre sarkalljon, önvizsgálatra gyakoroltasson. Az érzelmeink jogosak, miután láttuk a filmet.

    Minek kell teljesülnie ahhoz, hogy azt mondjátok, elértétek a célotokat a filmmel?

    Oláh Edmond: 

    Én annak örülnék, ha jelölnék minél több filmes díjra, de az Oscar sem kizárt.

    Császi Ádám  Fotó: Ele Rieberg-Meiel
    Császi Ádám
    Fotó: Ele Rieberg-Meiel

     

    Császi Ádám: 

    Szeretném, ha többet beszélnénk arról, mennyire nem sokszínű a magyar társadalom, mennyire előítéletesek a magyarok, és mennyire természetesnek fogadjuk ezt el. Ha a film ilyen beszélgetéseket és vitákat provokál, én elégedett leszek.

    A Háromezer számozott darab április 6-tól látható a magyar mozikban a Mozinet forgalmazásában.


  • További cikkek