×

Hősdiagnózis
Luc Dardenne, Jean-Pierre Dardenne: Az ismeretlen lány
Rédai Gergely
2016 // 11. 22

Dardanne fivérek új filmje, Az ismeretlen lány életközeli, hiteles látleletet bűntudatról és emberségről egy kisrealista krimibe ágyazva. Az alkotás visszafogott eszközei ellenére feszültséget teremt, bevonja a nézőt mind a lélektani elemzésbe, mind a nyomozásba.

Akadnak az életben helyzetek, melyek egy erkölcsi kód hatálya alatt zárt végű feladattá szelídülnek, de döntéseink legtöbbször nem következtethetők ki univerzális normákból, ezért a hősiesség is ritkán egydimenziós jelenség. A Dardanne fivérek új filmjében,Az ismeretlen lányban sem egy tanmesét kapunk a „hős” jó döntéséről és az annak fejében elnyert jutalomról, hanem életközeli látleletet bűntudatról és emberségről egy kisrealista krimibe ágyazva. Luc DardenneésJean-Pierre Dardenneezúttal is kedvelttémáikat, a hétköznapi szolidaritást kutatják, de az új mozi alaphelyzete sokkal kevésbé kiélezett, mint az alkotópáros 2014-es Két nap, egy éjszaka című munkájában. A történet középpontjában ezúttal egy doktornő, Jenny áll, aki egy este a rendelőben gyakornoka buzgósága ellenére sem nyit ajtót, mert a csengő a rendelési idő lejárta után szólal meg. Döntését még azelőtt megbánja, hogy kiderülne, milyen végzetes következményekkel járt a látszólag jelentéktelen eset. A fiatal lány ugyanis, aki sikertelenül igyekezett bejutni a rendelőbe, nem sokkal később meghal, a rendőrök gyilkosságra gyanakodnak. Az orvosnőn eluralkodik a bűntudat, és kitartó, már-már megszállott nyomozásba kezd, hogy legalább az áldozat kilétére fényt derítsen.

A szaggatottan kibomló krimiszál ugyan a narratíva legfajsúlyosabb része, a moziszékből felállva mégsem azt érezzük, hogy egy nyomozás történetét láttuk. Jenny gyakornokának, Juilennek a vívódása például látszólag fölösleges mellékszálként kapcsolódik a történetbe, de valójában olyan szerves része a film lélektani mintázatának, mint a bonyodalmat közvetlenül továbbfejtő epizódok. Az ismeretlen lány ugyanis legalább annyira életkép egy lelkiismeretes, magányos nőről, mint amennyire egy gyilkossági ügy felgöngyölítése. A felderítés bonyodalmai is leginkább Jenny kitartása és egyszerű következetessége révén nyerik el fontosságukat, ahogy Julien érthetetlen és durva elzárkózása is, amit a doktornő szintén nem hagy annyiban.

Az egész film olyan visszafogott és hiteles, mint a Jennyt megformáló Adele Hanel alakítása. Nem kapunk speciális beállításokat, effekteket, még háttérzenét se, csak annyi hatásfokozást, amennyit a kézikamera közeli felvételei adhatnak, de ez éppen elég ahhoz, hogy a film bevonjon mind a lélektani elemzésbe, mind a realista nyomozásba. A továbbra is életszerű, de nagyobb érzelmi amplitúdójú végjáték után a zárójelenet érzelemmentes egyszerűsége úgy ránt vissza a jelentéktelen mindennapokba, hogy az egyszerre felemelő és lehangoló. Nincs zúgó taps és elismerés, csak egy újabb idős tb-s beteg, akit be kell támogatni a folyosóról, hogy minden folytatódjon a maga megszokott rendjében.

Persze a történet másképp is alakulhatott volna. Ha a doktornő nyomozása kudarcba fullad, és az aránytalan neurotikus bűntudat indokolatlanul emészti, megrongálva kapcsolati hálóját, megtépázva a karrierjét, akkor talán rosszallóan csóválnánk a fejünket ésszerűtlen túlzásait szemlélve. Amikor tíz évre megváltja a temetőhelyet a halott lánynak, amikor veszélyes bűnözők fenyegetésére fittyet hányva továbbra is magára veszi a nyomozók munkáját, akkor olyan felelősséget vállal, amit kifejezetten irracionálisnak bélyegezhetünk. De történetünkben a doktornő kitartása és látszólagos szenvtelensége mögött nemcsak megszállottság, hanem különleges erő, szilárdság és érzékenység is rejtőzik. Ezt pedig nem lehet egy példázatban megmutatni, csak abban a valóságszagú közegben, amit a Dardenne testvérek teremtenek Adele Hanel számára, aki hibátlanul tölti be a kijelölt szűk mozgásteret.

Annak ellenére, hogy a forgatókönyv egy kissé talán túl szépen le van kerekítve, a cselekmény hihető. Hitelesnek hat a doktornő extrém felelősségtudata és az is, hogy a vele kapcsolatba kerülő érintettek megnyílnak neki csendes összeütközéseik során. Az ismeretlen lány egy karizma látlelete a krimi szemüvegén keresztül – kétségtelenül „üzen” a nézőnek, de szerencsésen elkerüli a didaktikus darabosságot és a szirupos romantikát is.

Pontszám: 8/10

Az ismeretlen lány (La fille inconnue/ The Unknown Girl)
Színes, feliratos belga dráma, 113 perc, 2016
Rendező és forgatókönyvíró: Luc Dardenne, Jean-Pierre Dardenne
Operatőr: Alain Marcoen
Szereplők: Adele Haenel (Jenny), Louka Minnelli (Bryan), Olivier Bonneau (Julien) Jeremy renier (Bryan apja)
Bemutató dátuma: 2016. november 17. (Forgalmazó: Vertigo Média Kft.)
16 éven aluliak számára nem ajánlott!

Megosztás:

Konferencia

A gyerekirodalom nagykorúsítása

Program

Előfizetés

Tarts lépést a kortárs kultúrával!
A Kortárs folyóiratra a képre kattintva lehet előfizetni.

Ajánló

Megjelent a Kortárs novemberi száma

Bővebben

A lapszám letöltése pdf-ben