• Az évad 9 legígéretesebb vidéki előadása

    2021.09.09 — Szerző: Kis Petronella

    Ajánlónk a most kezdődő évad vidéki bemutatóinak válogatása, melyek közül néhány előadás munkálatai, próbái akár többször is félbeszakadtak, majd újraindultak, és remélhetőleg most már végleg révbe érnek.

  • Visky András: Pornó

    Weöres Sándor Színház (Szombathely) // Rendező: Csonka Szilvia // Bemutató: 2021. szeptember 18.

    Csonka Szilvia. Fotó: Mészáros Zsolt  Kép forrása
    Csonka Szilvia. Fotó: Mészáros Zsolt
    Kép forrása

    Visky András egyszemélyes darabja nemcsak azért ígérkezik az évad egyik legegyedibb előadásának, mert Csonka Szilvia önmagát rendezi benne, hanem mert környezetbarát is: díszlete és kellékei kizárólag újrahasznosított anyagokból készültek, amelyek így új jelentéstartalmat nyernek. A történet Visky András személyes történetén és egyben tragédiáján alapul (1989-ben meg sem született gyereke halálán), a cím pedig a női test és lélek kiszolgáltatottságára reflektál. De mi a közös a pornográfiában és a diktatúrában? Bekebelezik a testet és a lelket egyaránt, a célszemély kiszolgáltatottá válik, és alárendelődik az elkövetőknek, közszemlére kerül teljes valójában. Lopni – nemcsak tárgyakat, hanem szabadságot is – pedig még mindig bűnnek számít a tízparancsolat szerint.

    Florian Zeller: A fiú

    Csokonai Színház (Debrecen) // Rendező: Ilja Bocsarnyikovsz // Bemutató: időpont később

    Ilja Bocsarnikovsz  Kép forrása
    Ilja Bocsarnikovsz
    Kép forrása

    A francia Florian Zeller színműve a kamaszok lelkivilágáról, problémáiról és a biztos családi háttér fontosságáról szól. Néha még a legjobb szándék is kevés, mert a szülő nem érti, mi zajlik befelé forduló, zárkózott gyerekében. De a kamaszkor egyébként is tele van az élet nagy egzisztenciális kérdéseivel: Ki vagyok én? Mi a szerepem, a feladatom a világban? Mi a boldogság? Mitől lehetnék boldog? Életünk további részében pedig szintén ezekre a kérdésekre keressünk a választ. De vajon miként szembesül velük egy tinédzser, és megtaláljuk-e a válaszokat valaha? Ilja Bocsarnyikovsz szerint – aki már korábban is rendezett a Csokonai Színházban – a legnehezebb és egyben legfelelősségteljesebb feladat a családi és gyerekdarabok színpadra állítása: az, hogy a fiatalok valóban beüljenek a színházba a digitális platformokon való szórakozás helyett, és magukra ismerhessenek az előadásból.

    Frederick Knott: Várj, míg sötét lesz

    Móricz Zsigmond Színház (Nyíregyháza) // Rendező: Mészáros Tibor // Bemutató: 2021. szeptember 10.

    Az előadás plakátfotója. Fotó: Mészáros Tibor  Kép forrása
    Az előadás plakátfotója. Fotó: Mészáros Tibor
    Kép forrása

    A krimi nem a leghétköznapibb műfaj színházi közegben. Márpedig Frederick Knott műve igazi körömlerágós krimi, tele feszültséggel és csavarral. Ha mondanunk kellene néhány tárgyat, amit a betörők általában szeretnének megkaparintani egy házból, valószínűleg nem gondolnánk egy játékbabára – így van ezzel a történet főszereplője is, Susie. Kuthy Patríciának nem lehet könnyű színészi feladat megformálni a vak nőt, és kizárni mindent maga körül, amit a látása révén észlelhet. A történetben az ő fokozatos öntudatra ébredésével párhuzamosan kezdődik meg igazán a hajsza, hiszen attól, hogy valaki nem lát, még felismeri a szavak mögött a hazugságokat, és kiszúrja a gyanús, ellentmondásos viselkedést.

    Lezsák Sándor: 80 vödör levegő

    Veszprémi Petőfi Színház // Rendező: Oberfrank Pál // Bemutató: időpont később

    Oberfrank Pál  Kép forrása
    Oberfrank Pál
    Kép forrása

    Lezsák Sándor korábban alig játszott tragikomédiája az emberi félelmeket állítja középpontba, melyek szélsőséges esetben képesek uralni és megbénítani elménket. Egy idős, tanyasi házaspár bunkert épít magának a föld alá, hogy ott elbújhassanak a vélt vagy valós veszélyforrások elől. Hallottunk már ilyenről, leginkább a második világháború időszakából – tapasztalataink pedig gyakran megalapozzák félelmeinket is. Lezsák Sándor drámája nemcsak történelmi portré, hanem lélekrajz is az öregkor tehetetlenségéről, a közösen leélt élet örömeiről és nehézségeiről, valamint az egymásba kapaszkodásról.

    Sárosi István: Otthol, édes otthol

    Pécsi Nemzeti Színház // Rendező: Telihay Péter // 2022. január 22.

    Telihay Péter. Fotó: Merész Márton  Kép forrása
    Telihay Péter. Fotó: Merész Márton
    Kép forrása

    A Pécsi Nemzeti Színház ősbemutatójának szerzője egy orvos, aki kardiológusként számtalanszor találkozhatott már a halállal és az arra várókkal. Drámája egy idősotthonban játszódik. Érdemes ízlelgetni a szót: vajon mennyiben tekinthet valaki valóban az otthonaként az intézményre, ahol bár sokan évekig vagy évtizedekig élnek, nincs jelen a családjuk? Legalábbis a szó szoros értelmében véve, hiszen a lakók annyi időt töltenek a nővérekkel, hogy szinte ők állnak hozzájuk legközelebb. Nap mint nap fizikai kontaktusban vannak, gondozzák őket testileg és lelkileg. Ebben a zárt közösségben ők az élet hírnökei, a fiatalság és szabadság megtestesítői, a remény. Pedig a gondozottakra már egy másfajta szabadság vár. Sárosi István kíméletlenül, ugyanakkor abszurd humorral és öniróniával mutatja be végső dilemmáinkat.

    Bródy Sándor: A tanítónő

    Pécsi Nemzeti Színház // Rendező: Funk Iván // 2021. október 2.

    A címszerepet Darabont Mikold fogja látszani  Kép forrása
    A címszerepet Darabont Mikold fogja látszani
    Kép forrása

    Bródy Sándornak a századelőn írott drámája olyan, a 21. században is meglepően érvényes kérdéseket feszeget, mint például a városi és a falusi élet- és szemléletmód közti eltérések, a pénz mindenhatósága a mindennapokban és az érvényesüléshez vezető úton, a nők kiszolgáltatottsága a férfiaknak és a politikai ideológiáknak. Kemény társadalomkritika ez: mindig az marad alul, akiből még nem hiányoznak az olyan mindenkori értékek és erények, mint a becsület, a jóhiszeműség és a szeretet. A darab különlegessége, hogy Bródy három – meglehetősen különböző – befejezést is írt neki, így az adott rendező és színház maga döntheti el, melyik illik leginkább az előadása koncepciójához.

    Székely Csaba: Mária országa

    Szegedi Nemzeti Színház // Rendező: Alföldi Róbert // 2022. április 29.

    Alföldi Róbert  Kép forrása
    Alföldi Róbert
    Kép forrása

    A Szegedi Nemzeti Színház ősbemutatója műfaját tekintve shakespeare-i hangulatú, történelmi királydráma, ám korántsem elavult, középkori gondolatokkal. Van, ami sosem változik: a hatalom megszerzéséért bármire képes az ember. Szövetkezni baráttal és ellenséggel, elárulni riválisokat és családtagokat, majd az életükre törni. De milyen áron? Valóban lehet győztes az, aki a céljai eléréséhez mindenen és mindenkin gátlástalanul átgázol? Székely Csaba újra kiélezett társadalmi problémákra fókuszál Magyarország történelmének egy kevésbé ismert korszakának ábrázolásán keresztül. Ha azt gondoljuk, hogy a vérontás szerepe a hatalmi harcokban már a múlté, tévedünk.

    Anton Pavlovics Csehov: Cseresznyéskert

    Kolozsvári Állami Magyar Színház // Rendező: Yuri Kordonsky // 2021. szeptember 1.

    Jelenet a „CSeresznyéskert” című előadásból
    Jelenet a „CSeresznyéskert” című előadásból
    Kép forrása

    Yuri Kordonsky orosz rendező egy merőben új, aktuális perspektívából közelíti meg Csehov klasszikus darabját: az időt állítja középpontba, melynek természetén a pandémia és a bezártság kezdete óta sokan gondolkodhattak, főként azok, akik elveszítették szerettüket a koronavírus miatt. A múlt formálja a jelenünket, a jelenünk pedig a jövőt. De hogyan határozzák meg a múlt eseményei az emlékezetünket? Mekkorát fordíthat az időhöz való viszonyunkon egy tragédia? Hogyan lehetünk képesek magunk mögött hagyni a múltat és kihasználni a jelent? Olyan kérdések ezek, amelyekre a válaszok segítenek eljutni ahhoz is, kik vagyunk, és mi tesz minket emberré.

    Karinthy Ferenc: Gellérthegyi álmok / Dunakanyar

    Kecskeméti Katona József Színház – Karinthy Színház // Rendező: Nagy Viktor // 2021. szeptember 21.

    Nagy Viktor. Fotó: Koncz Márton  Kép forrása
    Nagy Viktor. Fotó: Koncz Márton
    Kép forrása

    Karinthy Ferenc századik születésnapja alkalmából két egyfelvonásos drámáját állítja színpadra a Kecskeméti Nemzeti Színház és a Karinthy Színház egyazon este. Mindkettő egy férfi és egy nő története, illetve a véletlen, sorsfordító találkozásoké. A Gellérthegyi álmok 1945-ben, Budapest ostroma idején játszódik. Egy szökött katona és egy bujkáló lány egymásba botlanak, és játékokat találnak ki, hogy fantáziájuk segítségével elmenekülhessenek a valóság elől. Mindeközben megismerjük személyes történetüket, álmaikat, lélektani motivációikat, és egymás iránti vonzalmuk is beteljesedik. A Dunakanyarban hasonlóan magányos lelkek sorsa fut egymásba, akik eleinte nem is igazán szimpatikusak egymásnak, mégis beszédbe elegyednek. Egy felvonás alatt minden megtörténik velük, ami csak történhet két összetartozó emberrel: vitatkozás, évődés, kitárulkozás. Vajon mit tanulhat az ember az efféle elillanó találkozásokból?

    Érdekelnek a fővárosi bemutatók is? Ezeket ajánljuk: 7 budapesti előadás, amiről nem érdemes lemaradni a 2021-22-es évadban

    bb


  • További cikkek