Nincs időd elolvasni? Vedd fel az olvasólistádra, és térj vissza a cikkhez később!

Az oldalon sütiket használunk a jobb működésért. Az olvasólista a sütik törléséig tárolja a mentett cikkeket.

OK
Olvasólista
  • A prédikátor, a prosti és a pokol

    Martin Koolhoven: Megtorlás

    2017.11.16 — Szerző: Farkas György

    Martin Koolhoven westernkörnyezetbe helyezett thrillerje több szinten izgalmas: az újszerű történetre vágyók és a rejtett tartalmakat felfejteni kívánók is elégedettek lehetnek. A Megtorlás fordulataiban kifinomultabb, mint Tarantino filmjei, amelyekhez sokan hasonlítják, ráadásul nem az erőszak az egyetlen eszköze, hogy meglepetést okozzon.

  • A prédikátor, a prosti és a pokol

    Liz (Dakota Fanning), a néma bábaasszony foglalkozásának köszönhetően a vadnyugati kis település megbecsült tagja. Az idilli helyzetben akkor áll be változás, amikor a templomba új prédikátor érkezik, és a nő kénytelen rádöbbenni, hogy veszélyben van. Egy rafináltan felépített történetben gyomorszorítóan feszült jelenetek sora következik ezután. A holland rendező, bár számos filmen és forgatókönyvön túl van már, olyan elemi erőt sűrített össze a Megtorlásban, hogy az az érzésünk, debütáló alkotó művét látjuk. Minden kisebb-nagyobb egység után mély levegőt véve várjuk a következő menetet és annak fordulatait. Nemcsak a szokásos lineáris időbeliséget, hanem a western műfaj számos szabályát is könnyedén átlépi Koolhoven, ezért sincs üresjárat, lankadó figyelem.

    A westernkörnyezetben kibontakozó thriller az alaptörténetbe ágyazva több témát is szisztematikusan kibont. Kolhooven forgatókönyve először is rávilágít arra, hogy a Vadnyugaton milyen szerepek között választhattak a nők: vagy prostituáltak lettek, vagy feleségül mentek valakihez. A két lehetőség végletesnek tűnik, de a kiszolgáltatottság, az önrendelkezés szabadságfokát tekintve nincs köztük különbség. A filmben mindkét szerep a maga tragikumában jelenik meg: egyrészt egy kisvárosi bordélyház a történések fontos helyszíne, másrészt képet kapunk egy olyan házasságról, amelyben a feleség minden szempontból kiszolgáltatottként, alárendeltként szenved hatalmaskodó férjétől. A másik fontos témakör a vallási fanatizmus. Koolhoven remekül mutatja be, hogyan csúszik át egy vallásos, a hitelvekhez ragaszkodó személyiség a fanatizmus terepére, hogyan kezdi csűrni-csavarni a vallási gondolatokat a saját érdekében, önmagát igazolandó. E témák közös metszete és a film fő kérdése az egyéni szabadság és a mások felett gyakorolt hatalom viszonya. A Megtorlás világában a hatalom gyakorlásához hol a vallás, hol a társadalmi szabályok adnak eszközöket, de minden esetben érezzük, hogy nagyon nincs rendben, ahogy a dolgok működnek.

    A társadalmi kérdések felvetése, a kreatív elbeszélői megoldások és a kifinomult dramaturgiai érzék mellett a film erénye a remek színészválasztás. Dakota Fanning könnyen formálja meg Liz karakterét még úgy is, hogy némát játszva ezt csak mimikával és testbeszéddel teheti. A prédikátort játszó Guy Pearce esetében jó látni, milyen finom belső változásokat tud megjeleníteni. Paul Anderson a bordélyházat vezető Frank szerepében kitűnően egyensúlyozik a lányokról gondoskodó strici és az üzletmenetet mindenáron biztosító, számító üzletember állapota között. Sokaknak plusz vonzerőt jelenthet a Trónok harca sorozatból ismert két színész, Kit Harington és Carice van Houten. Egy-egy sikeres sorozatszereplést követően előszeretettel alkalmazzák a színészeket játékfilmekben, hogy nagyobb érdeklődést keltsenek a produkció iránt, de ebben az esetben érezni, hogy nem ez volt a döntő szempont a casting során. A Kit Harington által hozott figura azt az érzetet kelti, hogy a színész saját magát alakítja (vagy legalábbis azt, akinek a színes magazinok lapján elképzeljük), Carice van Houten pedig olyan érzelmi finomságokat kifejező karaktert épít fel, hogy nem kérdés: színészi képességeinek csupán töredékét láthattuk korábban.

    A Megtorlás izgalmas darabja a szerzői és műfaji elemeket összeolvasztó kortárs filmek sorának. Hatását a magyar címadás sem tudja lerontani, legfeljebb a mélyebb megértést hátráltatja, hiszen az eredeti Brimstone cím nem megtorlást jelent, hanem kénkövet, ami a filmet bibliai, ószövetségi kontextusba helyezi (lásd Szodoma pusztulását), illetve a pokol jelzőjeként ébreszt asszociációkat. Hogy a szereplőkre milyen pokol vagy kárhozat vár, esetleg van-e számukra megváltás, azt a néző maga döntheti el.

    Pontszám: 8/10

    Megtorlás
    Színes, holland-francia-német-belga-svéd-angol-amerikai, western, thriller, 148 perc, 2016
    Rendező: Martin Koolhoven
    Operatőr: Rogier Stoffers
    Szereplő(k): Liz (Dakota Fanning), A prédikátor (Guy Pearce), Anna (Carice van Houten), Samuel (Kit Harington), Frank (Paul Anderson), Eli (William Houston), Joanna (Emilia Jones)
    Bemutató dátuma: 2017. november 16. (Forgalmazó: Mozinet Kft.)
    Korhatár: 18 éven aluliak számára nem ajánlott


  • További cikkek