×

„Nem akartunk film noir másolatot”
Interjú Gárdos Évával
Várkonyi Zsolt
2017 // 11. 03

Gárdos Éva új filmjében, a Budapest Noirban Gordon Zsigmond, a kiábrándult bűnügyi újságíró egy brutálisan meggyilkolt fiatal lány ügyében nyomoz az 1930-as évek Budapestjén. A rendezővel a filmről beszélgetve szóba került, nyomasztják-e az elvárások, mi a különbség a magyar és az amerikai színészvezetés között, és segítette-e a film létrejöttét Francis Ford Coppola.

Egy interjúban említette, hogy egy nap alatt elolvasta Kondor Vilmos regényét, amelyből a film készült, és azonnal lenyűgözte. Mi fogta meg a történetben?

Először is az, hogy Budapesten játszódik. A regényben a főváros egy külön karakter. 1936-ban járunk, érezzük, hogy valami nagy dolog történik majd, de nem tudjuk pontosan, hogy micsoda.

A krimi, a noir felkapott zsáner. Nehéz újat mutatni ebben a műfajban 2017-ben?

Rögtön az elején eldöntöttük, hogy nem fekete-fehér filmet szeretnénk. Nem egy film noir másolatát akartuk vászonra vinni, nem szerettük volna, hogy a Gordont alakító Kolovratnik Krisztián legyen a magyar Humphrey Bogart. A Budapest Noirban minden kicsit modernebb, például a két főszereplő, Tenki Réka és Krisztián kapcsolata is: szeretik egymást, mégis megvan a saját külön életük.

Említette, hogy sokáig nem tudták, ki játssza majd Gordont. Milyen színészt keresett?

Számos színészt megnéztünk a szereplőválogatáson, de nem találtuk az igazit. Krisztián teljesen más volt. Érdekes a hangja, van humora, vonzza a nőket. Érezhető volt a karakterén, hogy szereti a barátnőjét, és az ebből fakadó fájdalom átjött a játékán. Jó volt vele együtt dolgozni, bármit meg lehetett vele beszélni. Minden forgatási napon ott volt, szívét-lelkét beletette a produkcióba.

Amerikában tanulta a szakmát, de azt mondta, a magyar színészekkel könnyebben tud együtt dolgozni, mint az amerikaiakkal. Ez miben nyilvánul meg?

A Budapest Noirban mindenki élvezte a közös munkát, és nem hívogatott folyamatosan egy ügyvéd, hogy az adott színésznek el kell mennie. A színészek örültek, hogy részt vehettek a produkcióban, végig lelkesek voltak.

Azonnal érezhető, hogy egy színész amerikai vagy magyar filmes világból érkezik?

Igen. Az egyik jelenetet egész nap próbáltuk. A forgatás végén Kulka János megjegyezte: pályafutása során kevésszer fordult elő, hogy ilyen szabadon elmondhatta a véleményét, és hogy részese lehetett az alkotói folyamatnak. A színészvezetés szempontjából lehet, hogy a Budapest Noir az amerikai mintát követi: a rendezés során engedtem a színészeknek, hogy saját gondolataikat is beemeljék az alkotásba.

Máskor is jellemző, hogy szabad kezet ad színészeinek?

Igen, hiszen ők vannak benne a karakterben, a saját nézőpontjukból közelítik meg.

Karrierje elején Francis Ford Coppola mellett dolgozott produkciós asszisztensként, majd elismert vágó lett Amerikában. A Budapest Noir ról kikérte Coppola véleményét?

Körülbelül huszonhárom éves voltam, amikor mellette dolgoztam. Most is jóban vagyok vele és a feleségével is. Sokat tanultam tőle, de a Budapest Noirról nem beszélgettünk.

Az elmúlt években sokat cikkezett a magyar sajtó a készülő filmről, amely jóval magasabb költségvetésből készült, mint általában a hazai alkotások. A nézők és a kritikusok ezek után nyilván komoly elvárásokat támasztanak. Nem teher ez?

Mostanában próbálom nem figyelni az internetet. Az első kritika dicsérte a filmet. Hiszek magamban, a színészekben, a stábban és a Budapest Noirban.

Mik a további filmes tervei?

Szóba került, hogy ha ez a film sikeres lesz, forgatunk egy újabb Budapest Noirt. Érdekes lenne, mert imádom a film összes karakterét. Van egy másik terv is, amiről konkrétumokat egyelőre nem árulnék el. Csak annyit, hogy találtam egy könyvet, aminek a főszereplője egy amerikai lány, a történet pedig 1936 és 1938 között játszódik Magyarországon.

Megosztás:

Programsorozat

Párbeszédek a valóság sokoldalúságáról

Bővebben

Verseny

Kreatív irodalmi verseny középiskolás csapatok számára

Bővebben

Előfizetés

Tarts lépést a kortárs kultúrával!
A Kortárs folyóiratra a képre kattintva lehet előfizetni.

Ajánló

A Kortárs novemberi számából ajánljuk

Zsolnai György: Terrakotta magány

Vilcsek Béla: A vers legyen velünk (Turczi István 60 éve)

Sturm István: Kemsei István / 40 év – 40 könyv. Válogatott bírálatok

Csuday Csaba Felülnézet (Kertész Imre: A néző – Feljegyzések 1991–2001)

Bővebben