×

A nemzetközi vérkeringésben
Beszélgetés Liber Endrével
Jónás Ágnes
2015 // 10. 12

Október 21. és 25. között Buda­pesten ren­dezik meg a nép- és világ­zene első­számú repre­zentatív, nemzet­közi sereg­szem­léjét, a World Music Expót, azaz a WOMEX-et. A nagy­sza­bású rendez­vényről, a benne rejlő lehető­ségekről, nép­zenénk külföldi meg­ítélé­séről Liber Endré­vel, a Hang­vető egyik ala­pító­jával, a Tükrös zene­kar muzsi­kusával beszélgettünk.

Október 21. és 25. között Budapesten rendezik meg a nép- és világzene elsőszámú reprezentatív, nemzetközi seregszemléjét, a World Music Expót, azaz a WOMEX-et. A nagyszabású rendezvényről, a benne rejlő lehetőségekről, népzenénk külföldi megítéléséről Liber Endrével, a Hangvető egyik alapítójával, a Tükrös zenekar muzsikusával beszélgettünk.



Népzenészként bőséges rálátásod van mind a WOMEX-re, mind pedig arra, hogy a külföldiek miként tekintenek népzenénkre. Milyen a zenei értelemben vett megítélésünk a világ többi országához képest?

Nem is gondolnánk, hogy mennyire számon tartják a népzenénket külföldön. Ben Mandelson, a WOMEX egyik alapítója a kezdetektől figyelt arra, hogy mi történik Magyarországon, példaként tekintett a nálunk létrejött és kiépült Táncházmozgalomra. Az első, még szinte családias méretű rendezvény fellépői között szerepelt anno az erdélyi népzenét már akkor is kimagasló színvonalon játszó Ökrös Együttes. Ha megnézzük a WOMEX-életműdíjasok történetét, láthatjuk, hogy sosem csak a zenéről szólt a dolog – az expo kiötlői a kezdetektől fontosnak tartották, hogy a díjat olyanok kapják, akik az adott kultúra hagyományos értékeinek példaértékű képviselői. Olyan előadók, akik, mondjuk, egy hangszert, egy nyelvet vagy egy helyi zenei műfajt mentettek meg a feledéstől. Európa egyetlen életműdíjasa a magyar Muzsikás együttes. Esetükben Joe Boyd lemezkiadó, producer méltatásában a bartóki hagyaték és a falusi hagyományos népzene összefüggéseit feltáró Bartók album, a zsidó zene erdélyi és máramarosi emlékeit felidéző Szól a kakas már című lemez és a zenekar táncházmozgalomban betöltött szerepe került kiemelésre. Az általunk, a Hangvető által színpadra állított Hungarian HeartBeats című, a 2011-es Womexet nyitó gálakoncert sikere komoly lökést adott, hogy a Müpával közösen megpályázzuk a rendezés jogát. Az intézmény kiemelt partnerünk, a koncertek túlnyomó részével ott találkozhat majd an közönség. A vásár helyszíne egyébként a Bálna, míg az úgynevezett Dj Summit helyszíne pedig az A38 Hajó lesz.



Úgy tudom, a Hangvető az októberi expót megelőzően a Fonóban felkészítést is tartott a magyar világzenei előadóknak mind a pályázásra, mind pedig a fellépésre. Milyen tudásra tehettek szert a kurzuson résztvevők?

Először is fontosnak tartom hangsúlyozni, hogy a felkészítés nem WOMEX-követelmény volt, mindezt azért rendeztük meg a Fonóval együttműködésben, mert azt tapasztaltuk, hogy rengeteg olyan félreértés van a világzenei expóval kapcsolatban, amely elsősorban az információhiányból fakad. A világzenét sokan műfajként fogják fel, holott gyűjtőfogalom, amelyet angol zeneipari szakemberek 1987-ben alapvetően kereskedelmi kategóriaként határoztak meg. Minden olyan műfaj ide sorolódott, ami valamilyen módon egy vagy több adott etnikum hagyományos zenéihez köthető, és amely nem sorolható be a klasszikus zenebolti kategóriákba (jazz, rock, klasszikus stb.). Mivel a világzene nem műfaji kategória, ezért van, hogy az expón a hagyományos népzenétől az etnodzsesszen át a rapig sokféle műfaj helyet kaphat. Amikor eleinte a kiadónk (FolkEurópa), majd a Hangvető színeiben elkezdtünk kilátogatni a WOMEX-re, világossá vált számunkra, hogy ez az expo olyan rendezvény, ahol mindenkit azonos cél vezérel: kapcsolatokat teremteni a világ minden tájáról odasereglő zenei szakemberekkel, producerekkel, kiadókkal, koncertszervezőkkel, újságírókkal és a zenével foglalkozó egyéb kollégával. És persze a cél, hogy folyamatosan kölcsönösen előnyös megállapodások köttessenek, a zenekarok koncertezhessenek a világban, lemezt vehessenek fel és a többi.

Azonban tévedés azt hinni, hogy ha az ember kilátogat, az ottani spontán találkozásokból hirtelen majd csodák és nagy lehetőségek születnek – ez nem így működik. Tudatosan kell készülni. A felkészítő napot is azért rendeztük a Fonóban, hogy megmutassuk a magyar érdeklődő zenészeknek, hogyan érdemes nekivágni egy ilyen nagyszabású eseménynek, ha profitálni szeretnének belőle. Egy idő után át kell látni, hogyan működik a világzenei szcéna, illetve annak legnagyobb szakmai rendezvénye, a WOMEX. A zene önmagában nem mindig elég – úgy veszem észre, hogy a közönség egyre inkább kíváncsi a zene mögött megbújó személyes történetekre, az előadó által közvetíteni kívánt üzenetre is. Aki a felkészítő napon figyelt, pontosan tudja már, hogy mire kell törekednie az online megjelenésben, a közösségi oldalakon, a nyomtatott sajtóban, hogyan kell kiállni a színpadra, mi kell ahhoz, hogy olyan produkció szülessen, ami leköti a közönséget.

Egyébként az érdeklődők számára már elérhető akkreditált zeneipari menedzsmentképzés a Zeneipari Hivatalban. Itt az iparág minden területéről szerezhetnek ismeretet a diákok, a színpadtechnikai alapoktól a közös jogkezelésig. Ha valaki ezt választja hivatásának, és ebből szeretne boldogulni, akkor érdemes elkerülni az ismeretek hiányából fakadó pofonokat.

Hogyan add el magad – ha jól veszem ki a szavaidból, ez a népzenészek és a népzenei feldolgozásokban utazó muzsikusok WOMEX-en való jelenlétének egyik lényege.

Úgy gondolom, hogy a népzenészek és a népzenei feldolgozásokban utazó muzsikusok számára ennél hathatósabb fórum manapság nincsen. Az is cél, hogy a budapesti expo kapcsán az idelátogató több ezer külföldi ráérezzen a város kulturális lüktetésére, amelynek szerves és nagyon erős részét képezi a zene, műfajtól függetlenül. Annak is nagyon örülünk, hogy sikerült elérnünk, hogy a Fonóban látható tíz zenekar mellett a WOMEX hivatalos programjában további nyolc magyar zenekar mutathatja meg, hogy mire képes. Nagyon jó volt látni a Söndörgöátütő sikerét a tavalyi portugál rendezvényen: a zenekar tagjait a záró koncerten teltház és szűnni nem akaró taps fogadta Santiago de Compostelában. A WOMEX az alapozón első lépés, amelyet ha valaki megtesz, a következő már adódik magától.

A Hangvető kezdeményezte a visegrádi országok világzenei hálózatának létrehozását is. Mi volt a célotok ezzel?

A cél az volt, hogy a visegrádi országok közös munkával segítsék a régió világzenei piacon való megjelenését a WOMEX-en és azon kívül is. A résztvevők hosszú távú együttműködési programot dolgoztak ki, amelynek része többek között a közös megjelenés a különböző zenei vásárokon, a közös szakmai rendezvények és vásárok szervezése, előadók és információk cseréje, valamint programok összehangolása fesztiválok és koncerthelyszínek között. Mindez a Club Duna színpad missziójáról is elmondható, mely Magyarország és Közép-Kelet Európa zenéjét emeli középpontba, a WOMEX keretén belül. Hasonlóan a skandináv, brit, észak-amerikai ernyőszervezetekhez, mi is törekszünk a régiós együttműködésekre.



Milyen lehetőségekhez és profithoz juthat hazánk az által, hogy fővárosunk ad otthont a Világzenei Expónak?

A hazai közönség olyan zenei produkciókkal találkozhat majd, amelyek csak ritkán vagy talán sosem jutnak el hazánkba. A külföldiek találkozása a fővárossal és a magyar zenével növelheti a magyar zene exportképességét, illetve persze nőhet az ország és a Budapest iránti turisztikai érdeklődés is. Több mint kétszázmilliós vissza nem térítendő és kilencvenmilliós visszatérítendő kormányzati támogatással valósul meg idén Magyarországon a WOMEX, ami nagyon sok pénz. A másik oldalon viszont, ha csak napi kétszáz eurós költéssel számolunk – ebben benne foglaltatik a szállás, étkezés, közlekedés stb. – akkor durván kilencszázmillió forint körüli bevétel jön ki a WOMEX-re látogatók itt eltöltött időszakára nézve. Azt gondolom, hogy így ez a kulturális hozadékon kívül anyagilag sem nevezhető rossz befektetésnek.

Vagyis anyagi haszna azonnal mérhető, a kulturális pedig felbecsülhetetlen.

Szerencsére Magyarország és a magyar zene iránti érdeklődés óriási. Jönnek majd hozzánk olyanok, akik még sosem voltak Magyarországon – ők is láthatják majd azokat a világszínvonalú körülményeket, amelyek segítségével remélhetőleg képesek leszünk megszervezni és lebonyolítani egy világzenei eseményt. Budapest egyedülálló adottságokkal rendelkezik, a várost átszelő Dunával, a belváros ráadásul rengeteget szépült és fejlődött az elmúlt években. Úgy érzem tehát, hogy minden rendelkezésünkre áll a közös sikerhez. A WOMEX, akárcsak fővárosunk igazán inspiráló terep, amely egyaránt kínálja a zene örömét és adhat lendületet a magyar nép- és világzene szereplőinek, a közönségnek és a városnak.

A WOMEX hivatalos oldala itt.

Facebook-esemény

Megosztás:

Konferencia

A gyerekirodalom nagykorúsítása

Program

Előfizetés

Tarts lépést a kortárs kultúrával!
A Kortárs folyóiratra a képre kattintva lehet előfizetni.

Ajánló

Megjelent a Kortárs novemberi száma

Bővebben

A lapszám letöltése pdf-ben