Menyegző és mennyegző
Czakó Gábor
2008 // 03
A 2008. esztendőt és a Beavatás 11. évfolyamát kezdjük a kánai menyegzővel. Nem véletlen, hogy Jézus éppen egy lakodalomban lépett a megváltandó nép elé. A misztikus irodalom az Énekek Énekétől kezdve a nász képeivel érzékelteti Isten és ember kapcsolatának mélységét.
Az élet és az Ige összevegyülése talán sehol sem annyira ízletes, mint ebben a lagziban (Jn 2,1–10). Az Utolsó Vacsora jut eszünkbe, hisz mindkettő lakoma, az Úr és az apostolok itt is, ott is együtt vannak, és mindegyiknek a kereszt a geometriája. Így van ez az egész Evangéliumban: az új teremtés a keresztben összegzi a létirányok feszültségét. Az Utolsó Vacsoránál ez nyilvánvaló, hiszen a Golgota árnyékában eszik a tanítványok a Mesterrel a bárányt – a Bárányt, hozzá a szőlőtermésből az ő vérévé nemesült bort isszák! Ott az apostolok kissé tanácstalan, nagyon is emberi szempontokkal küzdő társasága alkotja a vízszintest, a Oltáriszentség alapítása mutatja a fölfelé vezető irányt, de lent van maga az ördög és az áruló, akinek Jézus megmosta a lábát az Utolsó Vacsorán, enni adott neki: „A falat után mindjárt belé szállt a sátán.” (Jn 13,27.)
A kánai történet kereszt volta rejtettebb, ám ugyanolyan teljes.
*
A jelenet vidéki idillként kezdődik: Jézus mulat családilag és barátilag a lagziban… Ezt olvassuk János evangéliumának 2. fejezetében: „Jézus anyja is részt vett. Jézus is hivatalos volt tanítványaival együtt a menyegzőre.”
Képzeljük magunkat ebbe a Názáret melletti faluba, a menyegzőbe! Semmi sem gyümölcsözőbb, mint szemlélődve olvasni az Írást, előbb képzeletünkkel, majd lelkünkkel beléhelyezkedve.
Micsoda rím magyarul a menyegző és a mennyegző! Az ifjú pár a menyegzőjén mennyegzik! E két szó maga kereszt! A vőlegény és a menyasszony a legmagasabb létműveletet hajtja végre: egybekel, Eggyé szentelődik! Az általános ókori és a későbbi zsidó fölfogás szerint a legnagyobb szám az Egy, Isten száma, és milyen különös, a nászban egyesült két fél, a férfi és a nő is Egy lesz. „A női princípium a saját régióját tölti ki, mielőtt a férfi-erő régiójához kapcsolódnék. – Tehát önmagában mindegyik csak fél, csonkaság, írja a Zóhár, a Kabbala könyve. – Amikor a saját régiójából kilépett, akkor találkozott össze a férfi-princípiummal, szemtől szembe. S ha így egyesülnek, valóságosan egy testté lesznek. Ebből következik, hogy a férfi-princípium önmagában csak fél test… s ugyanígy a női; ha összekapcsolódnak, akkor lesznek csak egyetleneggyé. S ha eggyé lesznek, örvendeznek mind a világok, mert a tökéletes test által mindenre áldás száll.” Az esküvő ezért az emberlét legnagyobb ünnepe, a menny és a föld egyesítése, ahol rokon és barát együtt örül az áldásnak.
Ezért a legtermészetesebb helye Jézus első és roppant jelentős csodájának. Olvassuk végig a tudósítást: „Mikor fogytán volt a bor, Jézus anyja megjegyezte: »Nincs már boruk.« Jézus hozzá fordult: »Asszony, a mi dolgunk ez? Még nem jött el az én órám.« Anyja akkor figyelmeztette a szolgákat: »Tegyétek, amit mond.« Állt ott hat nagy korsó, a zsidóknál szokásos tisztálkodásra. Mindegyik két vagy három mérős volt. Jézus megparancsolta nekik: »Töltsétek meg a korsókat vízzel.« Színig töltötték. Akkor azt mondta nekik: »Most merítsetek, és vigyétek oda a násznagynak.« Vittek neki. A násznagy megízlelte a borrá vált vizet. Nem tudta, honnan való, csak a szolgák tudták, akik a vizet merítették.”
Hogy miként vesz részt Isten az emberi örömben, arról csak annyit árul el János, hogy Jézusnak remek az ízlése: tudja, mi a jó bor, mert a legcsudásabbat teremti, amibe a násznagy valaha belemártotta a bajuszát. Olvassuk tovább a Szentírást: „A násznagy hívatta a vőlegényt, és a szemére vetette: »Minden ember először a jó bort adja, és csak miután megittasodtak, akkor az alábbvalót. Te mindeddig tartogattad a jó bort.« Szóval mérgelődik, amiért nem ezt kapta először, hanem csak most, amikor ízlelőbimbói már elfásultak a nyakalástól. Ezt persze a többiekre, a násznépre mondja, de mindenki magából indul ki, a násznagyok is, hiszen komolyan veszik hivatalukat, s bizonyára igyekszenek becsiccsentésükben mértéket tartani, hogy délcegen végezhessék a lakoma és a vendégsereg kormányzását. Ő ennek a történetnek a buffója, Falstaffja, Papp Jancsija, okoskodó félreértője, akinek első dolga dölyfösen maga elé rendelni és kioktatni az ügyben ártatlan vőlegényt, ahelyett, hogy örülne a mennyei italnak. Fontoskodásában fényesen és figyelmeztetően csillan „az Evangélium tündöklő fehér humora” (Hamvas), ugyanakkor itt a történet keresztjének középpontja, a borban föld és menny találkozása.
*
A vőlegény dolga a lakodalomban a mennyegzés. Ételre-italra, zenére, szóval a vízszintes, a földies körülményekre ügyelni a násznagy – mifelénk a vőfély – föladata. A bor megfogyatkozását nyilván neki kellett volna észrevennie, de melyikünk tartja számon, hogy fogytán van élete, sőt, a világ bora? Helyette a Szűzanya figyelt föl. Ő a násznagy átellenese. Az örök édesanya, aki a násznagyhoz hasonló alakokkal, vagyis velünk ellentétben lankadatlanul észben tartja, hogy legyen étel vacsorára, és reggelire is jusson. Ahogy az imádság mondja: „Hol már ember nem segíthet, a te erőd nem törik meg.” Azokra is ügyel, akik nem a szülöttei. Milyen gyöngéden és mennyeien, ahogy jelenéseiben mutatkozik. Látja, amit még senki sem vett észre, és kéretlenül siet segítségünkre; mindnyájunknak, akik meghívjuk a menyegzőnkre, mert azt mennyegzővé szeretnénk emelni.
Itt derül ki a legtöbb a fiához való viszonyáról. Annyira ismeri, amennyire csak ember Istent ismerhet, miután megszülte, fölnevelte, és harminc esztendeig egy fedél alatt élt vele. Tudja például, hogy engedelmes gyermeke, szereti őt, és jó. Ámde nem parancsolgathat neki, de szólhat hozzá bármikor, bármilyen ügyben, és a Fiú meghallgatja.
*
Egészen különös, szíve gyökeréig derűs párbeszédet hallunk: „Jézus anyja megjegyezte: »Nincs már boruk.«” A Szűzanya nem kér, csak megjegyez, megemlíti azt, amit bizonyára Jézus is észrevett, de úgy tett, mintha elhárítaná magától a gondot: „Asszony, a mi dolgunk ez?” Így mondja, többes számban, ahogy azok beszélnek, akik nagy, közös titkot ismernek. Mária erre a kérdésre nem válaszol, mert nyilván tudja a választ, ám a Gondviselés mindenhatóságáról szóló teológiai fejtegetés nem humoros, hanem nevetséges lett volna kettejük között, abban a helyzetben. „Még nem jött el az én órám.” Jézus ideje – de ki az ura az időnek? Somolygott-e az Úr a bajusza alatt?
A kérdéssel a násznagy virított volna, ámde Mária nem tette föl, mert erre is ismerte a választ. Sőt, azt is tudta, hogy Isten nem vaskalapos hivatalnok, tehát nem alkatrésze, szolgája, hanem teremtője a törvénynek és az időnek. „Minden Ő általa lett, És nélküle semmi sem lett, Ami lett.” (Jn 1,3.) Parasztosan szólva akkora úr, hogy lehet alkudni vele. Ahogy Ábrahám tette, vagy ahogy hamarosan a kánaánita asszony fog könyörögni a kislányáért – lehet, hogy ennek a nőnek Mindnyájunk Anyja súgott?
Isten kész beilleszteni terveibe az emberit, vagyis az égibe a földit, mert a keresztben ez mind egybe tart. Engedékenysége végtelen bölcsességéből és ismét: jóságából ered. Mária bizalma pedig belőle: „bármit mond, tegyétek meg.” Nem ő, nem Mária a Mindenható, nem tudhatja, hogy mit határoz az Úr, Isten útjai számára is kifürkészhetetlenek, de az ő szavára az egyetlen értelmes válasz az engedelmesség.
Immár szó sincs holmi bájos, ókori zsidó életképről!
*
Amikor a Boldogasszony megjegyezte, hogy „elfogyott a boruk”, akkor bizonyára a szomjoltó italra is gondolt – ez a kereszt vízszintes szára. Ezen foglal helyet a lakodalmas ház és a falu is, a násznagy. Isten mindig a lehető legmélyebben, legalul lép be a történetbe, ám édesanyja megjegyzésének másik értelménél, amely a mulandóság határpontját is jelzi, a régi teremtés végét, amely a halál jegyében áll a bűnbeesés óta. Ádám világának a bora elfogyott. A kereszt függőleges, alsó szára nem emelkedhet tovább, rajta hever, a letűnt kor teteme – ezért „A sóvárgással eltelt természet Isten fiainak megnyilvánulását várja.” (Róm 8,18.)
Ezen a kis kánai lakodalmas udvaron kezdődik a Megváltás, az örök élet megnyitásának műve. Sejthette ezt – a Szűzanyán kívül – bárki a vendégseregben?
*
Az új teremtés párhuzamosan indul az elsővel. Ott: „Isten lelke lebegett a vizek fölött.” Itt: „Töltsétek meg a korsókat vízzel.” Mivel mással? A víz ősanyag. Az élet legfontosabb természetes anyaga: az élőlények testének zöme víz, általában nyolcvan-kilencven százalékban. A bor is alkoholból, zamatokból, de leginkább vízből áll, ha vízszintesen, az anyag felől nézzük. Ám ott, Kánában a lakodalmasok nem „a szőlőtő termését” kortyolták, amitől ha megittasodik az ember, minden alávalót képes lenyelni utána, hanem az új teremtést ízlelték.
A kánai menyegzőn Jézus lett a Vőlegény, a világ vőlegénye. „Nem tartogatta tovább a jó bort”: megkínálta a népet, az emberiséget az örök élet mámorával.
*
Az ő bora mennyegzői bor: a menny megnyitója. Ne úgy nyakaljuk, ahogy a násznagy.