Film

Kultúrvámpírok

Jim Jarmusch: Halhatatlan szeretők
Legáth Zsolt
2014. április 18. péntek

Ritkán látunk vámpírokat annyira embe­rinek, mint Jim Jarmusch leg­újabb filmjében. Az ame­rikai kult­ren­dező vérivó lényei inkább szen­vedély­bete­gek, sem­mint vér­szom­jas fene­vadak.

Film

Amerikai nyomor

David Gordon Green: Joe
Benke Attila
2014. április 16. szerda

A kortárs amerikai filmek többsége csupán a kert­városi idill árny­oldalá­nak bemuta­tásáig merész­kedik, az Egye­sült Álla­mok rög­valósá­gát, munká­sainak sivár éle­tét csak nagy ritkán mutat­ják be olyan rea­lista alko­tások, mint a Joe.

Film

Dosztojevszkij Orwell-módra

Richard Ayoade: A hasonmás
Ballabás Sándor Dániel
2014. április 15. kedd

Dosztojevszkij A hason­más című műve egy alig 200 oldalas, ese­ten­ként még így is túl­írtnak ható regény arról, miként őrül bele egy egy­szerű hiva­talnok abba, hogy „meg­kettő­ződik”. Richard Ayoade az orwelli disz­tópiák hagyo­má­nyába ültette át a regény cselek­ményét: az ered­mény egy köze­pesen szóra­koz­tató víg­játék­szerű­ség.

Film

Variációk az összeomlásra

A bűn érintése a Titanicon
Szabó Ádám
2014. április 9. szerda

Jia Zhangke filmje hasonlót művel Kíná­val, amit az Heli Mexikó­val. Lénye­ges diffe­renci­ájuk a néző­pont­juk­ból ered. A bűn érin­tése cicomá­zatlan kor- és kórkép Ázsia nagy szoci­ális olvasztó­tége­lyéről, nemcsak az otta­niaknak.

Film

Özönvíz újratöltve

Darren Aronofsky: Noé
Csiger Ádám
2014. április 3. csütörtök

A Noé kétségtelenül Darren Aronofsky leg­kom­mer­szebb mozija, de a holly­woodi szuper­produk­ciók sorá­ból kiemel­kedik. Lerí róla, hogy a pályá­ját füg­getlen színek­ben kezdő szer­zői filmes ren­dezte: élesen meg­osztja a közön­séget és a kritiku­sokat.

Film

Döglött dán ügyek

Mikkel Norgaard: Nyomtalanul
Szegheő Csaba
2014. március 28. péntek

Gondolhatnánk, hogy az „egy kapta­fára készült holly­woodi filmek” között kelle­mes szín­folt a nagy sikerű könyv­ből készí­tett Nyomta­lanul című dán thriller. Tény, hogy akarva-aka­rat­lanul látvá­nyosan eltér a holly­woodi mintá­tól, de kér­dé­ses, hogy a minő­ség végül elvér­zik-e az újítás oltárán.