Elmondja, ki
Puskás Attilának
„…önmagát kiüresítetve, önmagán belül rejtve el önmagát, kiüresíti önmagát hatalmának legbelsejében…” (Szent Hilarius)
Magán belül rejtve el önmagát,
kiüresíti hatalmának belsejében,
önnön távolságára visszalát,
ahogy rá sose a világ,
ez a tréfa az egészben.
Magán belül rejtve el önmagát,
nem tudhatja senki, hogy mit talált:
az egészet a részben.
Önnön távolságára visszalát,
mint aki kihúzza a végtelen fogát,
úgy osztozunk e szenvedélyben.
Magán belül rejtve el önmagát,
eltűnik majd előlünk a világ,
te benne vagy, de én nem.
Önnön távolságára visszalát,
feliserem a stílusát,
s elmondja, ki ő, hogyha kérem.
Magán belül rejtve el önmagát,
önnön távolságára visszalát.
Mindenkiben él egy Isten-gyanú:
a kérdés, hogy honnan a lélek,
a tudat, a szellem, az én?
És miért nem volt mindez az elején
a teremtésnek?
Miért vannak szenvedélyek,
és miért tör ki háború?
Hogy eltűnjön mind végleg?
Nemlét-gyanú, hiány-gyanú
és gyanú-bizonyosság.
Szépek és fölöslegesek a formák,
s a formátlanság szomorú.
Szomorú, mint a vidám hóhér,
mint most megnyitott temető,
túl sokat dolgozni pár szóért,
szomorú, mint a nyári hő.
Az jó, hogy olyanok vagyunk,
mint mások, vagy jobb különbözni?
Habár egyforma az agyunk,
ott bent jócskán eltér a többi.
Az egyik nem szeret kérdezni,
a másik felelni utál,
ha azt kérdezed, a léthez mi
kéne, feleld: egy délután,
egy délelőtt, egy hét, egy év.
Vagy nem is annyira idő,
habár abból sosincs elég,
hiányból a semmi kinő,
a burjánzása őrjítő.
Végigfut rémálmok során,
ha azt kérdik, milyen erő
kéne, feleld: egy délután.
Mert más erőt ad minden napszak.
Az éjszaka üres doboz,
hol elveszett tárgyak maradtak,
azt mondják rájuk, csillagok.
De egy sem messziről ragyog,
a számsorban mind árva szám.
Ha azt kérdik, milyen burok
kéne, feleld: egy délután.
Elszámolás
Mi semmivel sem osztható,
szorozni még lehet simán.
Ha azt kérdik, hogy: A való
kéne? Feleld: egy délután.
Végtelennél mért erősebb
a véges?
Mit egyszer az ember átél,
enyészet
kerülgeti. És viszi az
egészet.
Végtelennél miért nagyobb
a véges?
Mert az egyik velünk lehet
egészen,
míg a másik csak távolság-
ra képes.
A végtelen ott van, ahol
nem járunk,
nem lélegzünk, nincs is semmi.
Barátunk
a közelség. A távolság
alá fut,
az még mindig nem végtelen,
inkább csak
felnagyított végesség, és
nem áltat
olyasmivel, mire nincs ma-
gyarázat.
Magyarázat? Az kéne csak?
A matek,
hogyha kell, a végtelenig
elvezet,
bár nincs sehol, az benne az
élvezet.
Ami van, az mindig véges,
elmélet
a végtelen. Köszörüli
elmédet.
Bizonyítják. Felfogod, de
nem érted.
Pontosabban úgy érted, hogy
sosincs itt,
se közelben, se távolban,
se kicsit,
se egészen. Tartalmazza
részeit,
de más nagyon. A végesből
mennyi kell,
hogy megteljen a végtelen,
hány ember,
hány könyvtár és hány nemtudás?
Mindennel
telerakod. De elveszik,
szétzuhan.
A végtelen sokkal nagyobb.
Boldogan
távol marad mindenhonnan,
így mulat.
Itt nem látod, és ott sincsen,
mind véges,
nem tartja a szájában az
egészet,
mert lenyelte. Eltűnt benne –
egérke
volna, amit ismerünk, és
a macska
lehetne a végtelen, de
nincs farka.
Amit gondolsz, egyszer úgyis
kimondja –
azt állítják, pedig soha
nem beszél,
nem ragadja magával a
szenvedély,
ugyanis nincs, összedobta
elmeél,
gondolkodás szürke habja
az egész,
de a habra is szükség van,
a penész
mindent átjár, végül mindent
megemészt.
Ám ha „végül”, akkor nem ő
még az sem,
előbb volt már, mint lett volna
az Isten.
Ő kéne, hogy ebben picit
segítsen.
Rajta ez csak tulajdonság,
de benne
más van inkább, koncentrál a
jelenre,
nem marad a vizek fölött
lebegve.
Ő idejön, itt van velünk,
nem véges,
egyszerűen átjárja az
egészet,
minden szavunk őtőle vett
idézet.
A végtelen beszéde csak
hallgatás,
tulajdonság legfeljebb, de
semmi más,
gondolkodás közben támadt
sokkhatás.
Végtelennél mért erősebb
a véges?
Mit egyszer az ember átél,
enyészet
kerülgeti. És viszi az
egészet.