Rónay László: Az írás erkölcse és erkölcstelensége
Kemsei István
2013 // 06
„A mű nemcsak betű, hanem magatartás is” – idézi Márait a Babits Mihály nyomában című, könyvismertetőnek álcázott kisesszében Rónay László. Tudjuk ugyan, hogy az esztétika önmagában nem lehet moralista, s a puszta morálba sem lehet erőszakkal esztétikát gyömöszölni, alkalmi, egymásra hatással lévő kölcsönviszonyuk mégis tagadhatatlan. Alapgondolatot lehet ráépíteni. Esetünkben Rónay László esszégyűjteményének alapeszméjét. „Az írás erkölcse”, mely egyben a könyv középponti ciklusának címe is, ebben az értelmezésben valójában nem más, mint az írónak, a gondolkodónak, a művésznek írásaiban tükröződő, külső világához kapcsolódó magatartása, ami aztán a műalkotás lehetséges világában körvonalazódik. Lett légyen szó ebben a magatartásvilágban akár a Rónay-esszéművekben középponti helyet elfoglaló katolicizmusról, Istenhez való viszonyulásról, akár magyarságról, akár mindháromról vagy még több eszméről egyszerre.
Rónay Lászlónak ehhez a magatartásvilághoz kapcsolódó irodalomtörténeti szemlélete ezekből a néhány, zömében bő recenziónyi terjedelmű – és azon túlmenni talán nem is szándékozó – írásból (Babitsról, Juhász Gyuláról, Tóth Árpádról, Kosztolányi nyelvészeti dolgozatairól, kiegészítve a sort a felejtésre kárhoztatott, ám ehhez a reprezentatív névsorhoz csak nagy bátorsággal csatolható Kolozsvári Grandpierre Emillel, Takáts Gyulával) álló, egymás mellé szerkesztett első fejezetének magva is ennek a gondolkodásmódnak jegyében áll össze. Ez az uralkodó látásmód egyébként az esszékönyv minden lapjáról világosan, sőt programszerűen, többször is nyomatékosan ismételve kitetszik. A szerző nem pörlekedik a vele egyet nem értőkkel, nem száll különösebb vitába az újabb, agresszív módon minden eddigi elé tolakodó minőségszemlélet-kísérletekkel, amelyek „nem győznek arra inteni, hogy értékeljük át a 20. század irodalomtörténetét, s az ítélethozó magaslatáról nyugodjunk bele, hogy Móricz Zsigmond, a népi írók, de bizonyos mértékben József Attila csillaga homályosabban fénylik. Juhász Gyula, Tóth Árpád és társaik csillagai – a jelek szerint – kihunytak.” Nem cselekszik másképp, csak a mindenkori minőségi mércét emeli feje fölé, ami nem más, mint a kihagyhatatlan érték maradandóságának becsülete – a magatartás, a szépség és a megingathatatlan moralitás igényével. Vezérlő etalonja a „nagyok” közül egyértelműen a finom érzékkel kitapintott művű, törhetetlen jellemű Babits: mondhatjuk, hogy nosztalgiára késztető apai öröksége Rónaynak. Az elfeledésre, az időnkénti újra felfedezésekre ítéltek, nagy magatartáspéldák közül pedig Sík Sándor. Mellettük-közöttük a kiemelkedő oromzatok: Kodály és Márai. A babitsi finom, távolságtartó, ám annál keményebb ellenállás, a Sík Sándor-i tiszta hitvallás, az ehhez ragaszkodó makulátlan élettartomány, a Kodály által magasra tartott magyarságeszme s a Márai-féle hajlíthatatlan gerincesség.
Majdnem szégyellem is leírni, annyira közhely: a korízlés, a kor gondolkodása, művészetekre odafigyelésének intenzitása állandóan változik. Fellobban, pislákol, majd kihuny, s az egész folyamatot kezdi elölről, mintha eközben mi sem történt volna. Egyetlen mozdíthatatlan tömb marad változatlan állapotban ebben az örökös hullámzásban: a mű különös, minden mástól elütő értéke vagy értéktelensége, ami fittyet hány a meggondolatlanul, kapkodva újraszelektáló akarnok hangulatoknak. Azok az életművek, amelyeket Rónay szembeszegez a fentebbi, sommás szándékú ítéletekkel, tagadhatatlanul maradandó, nagyon is örök érvényűnek mondható értékek, bármennyire is lehet időlegesen idegen valakitől Móricz, a népiek vagy Tóth Árpád világa, bármennyire avíttnak is látja Juhász Gyulát s eltűnő hangulatait, homályosabban fénylőnek a mérhetetlen gazdagsága okán talán fel sem fejthető, s éppen ezért még igazából fel sem fejtett József Attilát. Mondhatnánk azt is, hogy az első ciklus – A Nyugat körül – néhány jelentékeny darabja nem más, mint a széttörni szándékozott valós minőség egységességének mindenképpen jogosnak mondható visszapörölése a változónak álcázott időben. Visszapörölés az elfogultság nélküli tisztánlátásért: hogyan is áll fenn az irodalmi kánon valójában.
Akár így, akár úgy, hiteles magyar irodalmi moralista értékrend és kánon nincs meg a Rákóczi-jellemű Márai nélkül: „Soha nem panaszkodni, soha nem megsértődni, de soha nem érzelmesen közösködni. Olyan napi- és órarendet tartani, mint egy hadihajó fedélzetén. Egy felesleges cigarettacsutkát nem tűrni, egy öltözési hibát nem bocsátani meg. Mindennap dolgozni, olvasni, nyolc-tíz kilométert gyalog járni, vagy megfelelő értelemben úszni és tornászni” – idézi az 1950–51-es Naplót Rónay.
Márai naplóiról – talán legmaradandóbb, világirodalmi rangú műveiről – ebben a kötetben egész trilógiában szól Rónay (azóta persze folytatta a naplók szemlézését). Márai valóban a makulátlan moralista alkotói magatartás mintaképe, akárcsak a hajdan széklábat esztergáló Rákóczi. Önkéntes száműzött, akit ugyan „csak” a balul forduló idők száműztek a saját, Rodostónál százszor sivárabb Rodostójáig, a kaliforniai nagy kikötővárosig, San Diegóig. Elment oda Arany Jánost olvasni, magyar polgári mivoltát, eszmevilágának épségét megőrizni, ahova éppen úgy nem kívánkozott, mint Rákóczi a maga Rodostójába. Rónay, bár a nagy író egy-egy sommásabb ítéletével egyet nem értve ugyan, de fejet hajt e kiállás és cél előtt: „Talán egyszer írni valamit, amire felel a világ, s aminek aztán visszasugárzó ereje és hatása van a magyarság felé... Ez minden még, amit az otthoniakért tehetek.”
A könyvben Márai után következik Kodály („A hazának szolgálni”), más cikluscím alatt, más szerkezeti egységen belül, de aligha véletlen szerkesztői ötlet folyományaként. Igaz, nem is lehet egy kalap alá venni a kétféle magatartásmintát, feladattudatot: az elbujdosóét a maradóéval. Való, hogy szembefordítani sem, meglehet, ezért a szerző tematikai különbségtétele, a két magatartásminta szétválasztása. Kétségtelen, hogy Kodály – Márai bizonyos 19. századi elemeket is hordozó, „eszmei” tartalmú magyarságával szemben – alapvetően gyakorlati célokat tűzött ki maga elé: a zenei népművelés, a zenei anyanyelv megőrzésének programját. S ezt csak itthon lehetett (volna) megvalósítani: „Meggyőződésem, hogy idővel minden iskolánk ilyenné alakul, mert általános lesz az a tapasztalat, hogy ahol a zene egyenrangú tárgy, minden tárgyat könnyebben és jobban tanulnak a gyermekek” – nyilatkozta Kodály. Nem az ő hibája, hogy a zenei nevelés igaz eszméje megbukni látszik a henye gyakorlaton.
Mint Márai, mint Kodály, úgyanúgy Sík Sándor esetében sem a puszta alkotói minőség, hanem inkább az erkölcsös magatartás felől közelít Rónay (Napló Sík Sándorról), aki maga is „naiv, egyszerű lelkületű írónak” írja le az egyébként nagyon jó költő Síkot, aki kétségkívül alkotóként az előbbiekhez mérten nem volt olyan nagy jelentőségű, de irodalomszervezői, értékközvetítői szerepe a maga köreiben felülmúlhatatlan. Elég, ha csak Radnóti Miklós katolicizmusára, hitbeliségére gyakorolt hatására gondolunk is: „Radnóti katolicizmus felé fordulásában, kereszténységet tudatos vállalásában Sík Sándornak döntő hatása volt. Naplójának visszatérő, mindig szeretettel, tisztelettel emlegetett szereplője” – írja kapcsolatuk minőségéről Rónay László. Talán Sík Sándor – nem mellesleg: ő keresztelte meg a költőt – tanításának is köszönhető, hogy Radnóti kettős – keresztény és zsidó – identitása nem bomlott fel, sőt, az egész költőszemélyiségre, egyetemes, humanista alapállására termékenyítően hatott (Radnóti Miklós katolicizmusa).
Végül is a hiteles érvek hatása alatt igazat kell adnom Rónay Lászlónak: erkölcs, feladatát tudó emberi tartás nélkül valóban kétesen hozható létre igazi minőség, önmagát hitelesítő, rangos életmű. Azonban a mindezekből következő, ám burkoltan sugallt erkölcsi normája, miszerint gyenge jellemű ember nem hozhat létre akár ingatag személyiségének késztetése ellenére nagyszabású életművet, éppen az erkölcstelenségben joggal kárhoztatott Ortutay Gyula esetében áll bizonytalan lábakon (Az írás erkölcstelensége). Ortutay kézikönyve ugyanis a magyar néprajz e tárgyban mindmáig egyetlen nagy, szintézisigénnyel megszerkesztett összefoglalása. Értékét, hitelességét hozzáértés hiányában nem áll módomban megkérdőjeleznem – mint ahogyan Rónay Lászlónak sem. Kétségtelen azonban, hogy a gyenge jellemű Ortutay élete végéig zavarban van, képtelen dönteni a hajlékony gerincű, mindenáron való politikai szolgalélekség, az olcsó karriervágy és a tudomány szolgálata között. Rónay erre a magatartásformára figyelmez, amikor az Ortutay-naplókat elemzi. S valóban: szinte szánandóan hazugságra törekvők Ortutay erre utaló naplórészletei, amelyekben a logika is kényszeresen meg-megbicsaklik: „Épp egy cikken töröm a fejem, a gyarmati néprajz két állásfoglalásáról, a szovjet és az angolszász imperialista néprajz elvi különbségéről akarok írni. Korea népének két részre szakadása. Észak fejlődése, Dél-Korea feudalizmusa, az amerikai támadás stb., stb. Mind föltámasztotta ezeket a kérdéseket, s ezeken keresztül a mi igazunkat.”
Az esszékötet címe: Az írás erkölcse és erkölcstelensége leginkább metaforikusan értendő. Mert ha nem, akkor kénytelenek lennénk ebben az esetben is értékviszonyokról beszélni. Holott a könyv mondandója szerint művészi-etikai szempontból valójában a moralista magatartással alátámasztott hitelesség és az emberi gyengék hiteltelenségének, szembeállíthatóságának mibenlétével foglalkozik. „Nyugodtan állíthatjuk: hazugságokkal vagyunk bekerítve” – figyelmeztet Rónay László az Ortutay-esszé bevezetőjében, ahogy Berzsenyi is, a 19. század elején: „A tiszta erkölcs, mely ha megvész: / Róma ledűl, s rabigába görbed.” (Nap, 2012)