• A görög mitológiától a Catfish Row-ig

    2018 első hónapjainak legfontosabb operabemutatói

    2018.01.17 — Szerző: Péter Zoltán

    Januárban nemcsak az újév, hanem a színházi évad második fele is kezdetét vette, és szerencsére 2018 első hónapjai is izgalmasnak ígérkező operabemutatók sorát hozzák majd el nekünk.

  • A görög mitológiától a Catfish Row-ig

    Az utóbbi időben végre a magyarországi operajátszás is intenzívebben bekapcsolódott a nemzetközi szinten hosszabb ideje megfigyelhető trendekbe, és immár évek óta hazánkban is egymást érik az operaritkaságok színrevitelei, illetve az örökzöld klasszikusok új köntösbe öltöztetései.

    2018-ban mindjárt január végén egy ismeretlen ismerőssel találkozhatunk az Erkel Színházban, hiszen ki ne hallotta volna már a Summertime, az I Got Plenty O’Nuttin’ vagy az It Ain’t Necessarily So kezdetű slágereket? Azonban valószínűleg sokan nem tudják, hogy ezek nem pusztán közismert jazzdalok, hanem a 20. század egyik legnagyobb sikert aratott amerikai operájának, az 1935-ben bemutatott Porgy és Bess nek a legnépszerűbb részletei is. George Gershwin örökzöld klasszikusának dallamai évtizedek óta nem csendülhettek fel az Erkel Színházban, mert a zeneszerző testvére a szerzői jogok örököseként 1982-ben megvonta az előadás jogát az összes olyan dalszínháztól, ahol nem afroamerikai énekeseket léptettek fel a darabban. Mindezt azzal indokolta, hogy az afroamerikaiak zenei folklórjára épülő partitúrát fehér énekesek nem képesek zeneileg hitelesen megszólaltatni. Szerencsére azonban az Operaház vezetőségének végül sikerült megállapodnia a Gershwin családdal, és engedélyezték, hogy a darabot ismét műsorra tűzzék Budapesten. A január 27-i bemutatót Almási-Tóth András rendezi, a címszerepet Palerdi András és Létay Kiss Gabriella énekli.

    A görög mitológiától a Catfish Row-ig

    Vincenzo Bellini operáit rendszeresen játszották Pesten a 19. század első felében, ám ma már igazi kuriózumnak számít egy-egy Bellini-darab bemutatása a magyar fővárosban. Az elmúlt években azonban alkalmi előadások erejéig élvezhettük a kora romantikus opera egyik legnagyobb mesterének nagy drámai erővel megírt darabjait. Ebben az évben pedig végre vállalkozott rá egy magyar operatársulat, hogy hosszú évek elmúltával ismét szcenírozott előadás keretei között, egy teljes sorozat erejéig műsorra tűzze a zeneszerző legnépszerűbb operáját, a Normát. A Debreceni Csokonai Színházban Kolonits Klára főszereplésével január 26-tól májusig összesen tizenkét estén át élvezhetik a kora romantikus olasz opera szerelmesei Bellini remekművét.

    Április végén a Szegedi Nemzeti Színház tűzi műsorra az olasz operairodalom egyik másik ritkán játszott remekművét, Giuseppe Verdi Victor Hugo drámája nyomán komponált Ernaniját. A darab az 1844-es ősbemutatót követően százas szériákban került előadásra Itália operaházaiban, egyike volt Verdi legnagyobb színházi sikereinek. A szerző későbbi remekművei azonban ezt a „korai” operáját is kiszorították a repertoárból. Magyarországon az 1980-as Erkel színházi bemutató óta nem tűzte műsorára egy operatársulat sem. A Göttinger Pál rendezte április 20-i bemutató főszerepeit Kolonits Klára és László Boldizsár énekli.

    A görög mitológiától a Catfish Row-ig

    A 2018-as év azonban nemcsak a modern és romantikus, hanem a barokk opera szerelmeseinek is tartogat izgalmas előadásokat. Folytatódnak a Müpa régi operákat bemutató koncertjei: először Rameau Gáláns indiánok (február 27.) című operabalettje, majd Monteverdi első operája, az Orfeo (március 10.) szólal meg koncertszerűen a Bartók Béla Nemzeti Hangversenyenteremben olyan nemzetközi sztárokkal, mint Rolandó Villanzón és Véronique Gens. A Budapesti Tavaszi Fesztiválon pedig két év elteltével ismét egy Hasse-opera előadását tekinthetjük meg április 21-én és 22-én a Müpa Fesztivál Színházában. Az Artaserse a müncheni Theaterakademie August Everding mesterszakos hallgatóinak friss bemutatójaként, a premier után pár nappal érkezik Budapestre Kovalik Balázs rendezésében.

    A wagneri zenedráma is képviselteti magát az idei műsorban: bár a Ring nem lesz ugyan látható a Budapesti Wagner-napokon, de a fesztivál fordulóponthoz érkezett, hiszen Wagner egyik legfontosabb művét, a Trisztán és Izoldát immár második verzióban viszik színre a Bartók Béla Nemzeti Hangversenyteremben. Parditka Magdolna és Szemerédy Alexandra után most a New York-i Metropolitan Operának is dolgozó olasz rendező, Cesare Lievi álmodja színpadra a tragikus sorsú szerelmesek történetét, Anja Kampével Izolda szerepében.

    A görög mitológiától a Catfish Row-ig

    2018-ban sem maradunk tehát ígéretesnek ígérkező operabemutatók nélkül, és szerencsére a két legfontosabb vidéki bemutatót az Erkel Színházban ötödik éve megrendezésre kerülő Primavera Fesztivál jóvoltából Budapesten is megtekinthetjük majd.


  • További cikkek