×

Csak egy kép és más semmi?
Beszélgetés Horgas Ádámmal
Jónás Ágnes
2016 // 05. 20

Horgas Ádám a rendezője a május 6-án az Átrium Film-Szín­ház­ban de­bütált Pilla­nat­fel­vételnek, amely egy fotó­ripor­ter hábo­rús bal­esete utáni életét tárja a nézők elé. Szabad-e a művé­szet­nek poli­tikai vál­ságok­ról szólnia? Kifeje­zésre juttat­hatja-e véle­ményét egy művész, és ha igen, milyen for­mában? Horgas Ádám­mal beszél­gettünk.
Horgas Ádám a rendezője a május 6-án az Átrium Film-Színházban debütált Pillanatfelvételnek, amely egy fotóriporter háborús balesete utáni életét tárja a nézők elé. Szabad-e a művészetnek szélsőséges politikai válságokról szólnia? Kifejezésre juttathatja-e véleményét egy művész, és ha igen, milyen formában teheti ezt meg? Az égetően aktuális kérdéseket feszegető darab kapcsán beszélgettünk.



A Pillanatfelvételt Donald Margulies Pulitzer-díjas szerző állította a Broadway színpadára 2010-ben. A te ötleted volt, hogy épp ebből a darabból készüljön magyarországi ősbemutató?

Ferenczi Orsolya ajánlotta figyelmünkbe a Pillanatfelvételt, és noha több darabot is elolvastunk a társproducerrel, Bereczki Zoltánnal, ez volt az, amelyik az én tetszésemet is leginkább elnyerte.

Mi fogott meg benne?

Az, hogy hallatlanul aktuálisnak, égetően mai darabnak érzem, hiszen egy olyan női fotós – Sarah – áll a történet fókuszában, aki háborús övezetekben, politikailag zűrzavaros terepeken végzi a munkáját. Folyamatos vita tárgya, hogy egy tűzvonalban dolgozó fotográfus milyen mértékben folyhat bele az általa látott eseményekbe. Szabad-e a művészetnek szélsőséges politikai válságról szólnia? Kifejezésre juttathatja-e véleményét egy művész, és ha igen, akkor milyen formában teheti ezt meg? Milyen indíttatásból kelnek útra egyesek, és űzik hivatásukat veszélyes terepen? Szerintem a Margulies-mű nagyon szépen tárgyalja és részben meg is válaszolja ezeket a kérdéseket.

Az előadáshoz készített trailert nézve nekem úgy tűnik, hogy a fókuszban kizárólag politikai témák állnak.

Mint ahogy a művészet sem csupán a tények dokumentálására hivatott, a Pillanatfelvétel sem reked meg a fotós munkájának feltérképezésénél, a háborúk okozta borzalmak elemzésénél – az emberi pszichét boncolgatja, és azt vizsgálja, hogyan hathat egy-egy szélsőséges helyzet az emberi kapcsolatokra, mennyire mérgezheti meg az a privát életet. Sarah a dramaturgia szerint egy terrortámadás áldozata lesz, bombarobbanás következtében sérül meg, és súlyos állapotban tér haza párjával. A dráma az ő lábadozásának egyéves történetét mutatja be. Végigkövetjük, hogyan épül fel fizikailag és lelkileg az őt ért szörnyű traumából, miközben az extrém alapszituációból négy ember kapcsolatrendszerét is megismerjük.



Milyen viszonyban áll egymással ez a négy karakter?

Bereczki Zoltán Lia, azaz Sarah párját, Jamest alakítja, hivatása szerint riporter. Seress Zoltán egy újság képszerkesztőjének, Richardnak a bőrébe bújik, tulajdonképpen az ő figurája ad „megjelenési felületet” az egyes cikkeknek, fotóknak, valamint az emlékek felelevenítésének. Mandyt, Seress Zoltán karakterének ifjú szerelmét Földes Eszter játssza.

Mind a négy színész telitalálat. De mi alapján esett a választás épp rájuk?

Amikor darabokat olvasok, igyekszem rögtön beleálmodni a szereplőket a karakterekbe. Tartottunk castingot is, de teljesen természetes volt az, hogy Sarah szerepére Liát kérjük fel.

Liától már nem idegen, hogy szerepeiben rendre idősítik, csúfítják, azonban ezúttal sebek borítják az arcát. Efféle sérülés hiteles megjelenítése bizonyára nagy kihívás elé állítja a maszkmestereket.

Valóban nagyon komplex maszkmesteri munkát kíván ez meg, már csak azért is, mert nem csupán egy arcsérülésről van szó, hanem arról, hogy egy fokozatosan gyógyuló bőrfelület kell megjelenítenünk. Szerencsére fantasztikus szakemberrel, Rausch Bernadettel dolgozunk, aki egy ilyen műseb felvitelét ötven perc alatt oldja meg.



Hogy láttad, mi jelentette a legnagyobb nehézséget a színészeknek a próbák során?

Az áprilisi elemzőpróbák során pszichológiai megközelítésből vizsgálódtunk, viszonyrendszereket elemeztünk, hosszasan boncolgattuk a karaktereket, és rengeteget beszélgettünk Sarah múltjáról, szakmai motivációiról, indítékairól. Azon figurákat is fel kellett térképeznünk, akikről csupán említés szintjén esik szó a darabban, fizikailag azonban nem jelennek meg. Az efféle háttértudás alapkövetelmény volt ahhoz, hogy a színpadi próbák elkezdődhessenek, és hogy a Pillanatfelvétel esszenciája mindannyiunk számára érthető legyen.

Az előadás után kijön a néző a színházból, és azt érzi, hogy…

Annak örülnék a legjobban, ha a nézők azt éreznék, hogy ez egy felkavaró előadás volt. Olyannyira felkavaró, hogy a témáról ne tudjanak nem tudomást venni.

Donald Margulies: Pillanatfelvétel
Lepkegyűjtő Produkció, Átrium Film-Színház
Fordította: Zöldi Gergely
Szereplők: Pokorny Lia, Bereczki Zoltán, Seress Zoltán, Földes Eszter
Maszk: Rausch Bernadett
Zene, video: Horgas Ádám
Díszlettervező: Horgas Péter
Jelmez: Holdampf Linda
Rendező munkatársa: Kántor Nóra
Rendező: Horgas Ádám
Bemutató: 2016. május 6.
További előadások: június 17., 18., 19., 20.

Megosztás:

Programsorozat

Párbeszédek a valóság sokoldalúságáról

Bővebben

Verseny

Kreatív irodalmi verseny középiskolás csapatok számára

Bővebben

Előfizetés

Tarts lépést a kortárs kultúrával!
A Kortárs folyóiratra a képre kattintva lehet előfizetni.

Ajánló

A Kortárs novemberi számából ajánljuk

Zsolnai György: Terrakotta magány

Vilcsek Béla: A vers legyen velünk (Turczi István 60 éve)

Sturm István: Kemsei István / 40 év – 40 könyv. Válogatott bírálatok

Csuday Csaba Felülnézet (Kertész Imre: A néző – Feljegyzések 1991–2001)

Bővebben