Szeptember 8-9-én ötödszörre rendezi meg a Kortárs Galériák Egyesülete a Gallery Weekend Budapestet. Egész hétvégén színes programokkal, nyitott műtermekkel és galériatúrákkal várják az érdeklődőket a szervezők. Mi most 5+1 kiállításra hívjuk fel a figyelmeteket. Jó nézelődést kívánunk!
Chimera-Project Gallery // 2018. szeptember 6. – október 5.
Koós Gábor sajátos, a grafika és a szobrászat médiumának újraértelmezésén alapuló eszköztárával módszeresen archiválja a számára fontos tárgyakat, helyszíneket – legyen az az első budapesti lakásának bejárati ajtaja, nagybátyja szalagfűrésze vagy annak ez erdőnek egy bizonyos részlete, ahol édesapja évtizedeken át vadászott. Most két helyspecifikus installációt mutat be a Chimerában. A Văii Morilor című munkát az Aleşd (Élesd) kisvárosában látottak inspirálták: a hely látképét domináló farakásrengeteg, amely a panelházak tövében tornyosul. Abszurd, térben és időben is ellentmondó kép, amelynek prózai okai vannak: a város nincs rácsatlakoztatva a gázhálózatra, a fűtést még most is a közeli, Văii Morilor nevű erdő fáival oldják meg. A másik installáció egy újabb fordulópontot rögzít a művész karrierjében, ami egyúttal a galéria jelenleg zajló átalakulására is reflektál: a mostani ugyanis a Chimera utolsó galériás kiállítása.
ISBN könyv+galéria // 2018. szeptember 8. – szeptember 28.
Az ISBN – missziójának megfelelően – Lapozás című kiállításán egy rajzkönyvet mutat be. Eperjesi Ágnes 2007-ben Buenos Airesben egy eldugott kis könyv- és írószerboltban bukkant rá egy régi, könyveléshez való formanyomtatvány-mintafüzetre. A füzet egyes lapjain lévő sémákat aztán egyesével, ott-tartózkodása alatt napról napra töltötte meg rajzokkal, a nyomtatott alap mintákból kiindulva. Az így létrejött harmincnégy rajzot tekinthetjük meg a galériában, méghozzá az elkészítés ritmusát újrateremtve, épp csak egy kissé meggyorsítva. Ugyanis minden nap háromszor, megadott alkalommal lapoznak egyet a füzetben, mindig az aktuális lapon lévő művet mutatva meg. A már átlapozott másolatok aztán a kiállítás utolsó napjára megtöltik majd a falakat, a nézők pedig részeseinek érezhetik magukat a készülés, teljesedés és a Lapozás folyamatának.
Deák Erika Galéria // 2018. szeptember 7. – október 20.
Szűcs Attila kiállítása Stanley Kubrick 1968-as sc-fijére, a 2001 Űrodüsszeiára reflektál. A filmben az előemberek táborhelyén egyik reggelre megjelenő fekete monolit eredete tisztázatlan, lehet egy idegen faj küldötte, a jövő vagy a múlt eleme, hírhozó vagy isteni alakzat – a metafora változatos értelmezési mezőkben mozog, és erős hatást vált ki a vele találkozókból. A szabad akarat, a döntések, gondolkodási modelljeink, emberi eredetünk egész kérdésköre terítékre kerül. A galéria terében elhelyezett installáció, a szimbolikus fekete doboz formájában, megközelíthetetlenségében és értelmezési lehetőségeiben is idekapcsolódik, a misztikus motívumot központi elemként használva. A doboz kicsi világító réseiben láthatók Szűcs legújabb rajzai, akinek két évvel korábbi, Ludwig múzeumbeli kiállítása után először mutatja be új műveit a Deák Erika Galéria.
Trafó Galéria // 2018. szeptember 8. – október 21.
A miszticizmusról nyit párbeszédet a Trafó csoportos kiállítása is, Fenyvesi Áron rendezésében. A cél az volt, hogy az okkultizmus utóbbi időben mellőzött témáját forgassa be újra a művészeti közbeszédbe. Noha a spiritualizmus a modernizmus holisztikus világképében még éppolyan fontos tartópillér volt, mint a tudomány egyes területei, mára tabuvá vált a közbeszédben. Ezt az űrt áthidalandó, a kiállítás releváns és új képzőművészeti reflexiókat igyekszik felvonultatni az okkultizmus, miszticizmus, spiritualizmus terepéről. Megtekinthetjük Pauline Curnier Jardin filmjét (amely Soubirous Szent Bernadett vallásos látomásaiból indul ki), a cseh Anežka Hošková performatív installációit és Bolla Szilvia organikus, rejtélyes objektjeit. Az alkímia területére evez a fekete szín körüli vizsgálódásaikat folytatva a Borsos Lőrinc művészpáros, ezúttal Daniel Hüttlerrel együttműködve.
Várfok Project Room // 2018. szeptember 8. – október 27.
A magyar kortárs grafika, performasz, video- és médiaművészet ikonikus alakjának, Szirtes Jánosnak szentel kiállítást a GWB ideje alatt a Várfok Project Room. A számos művészeti ágon átívelő, nemzetközi színtéren is beágyazott művészi út performaszmunkássága, annak is ’80-as évekbeli első évtizede kerül a fókuszba. Különböző kellékek, archív fotók és videofelvételek illusztrálják a korszak és a műfaj olyan kulcsfontosságú Szirtes-performanszait, mint amilyen az Avanti (1983) vagy a Múló rosszullét (1980).
Zipernowsky Ház // 2018. szeptember 3. – szeptember 9.
A Zipernowsky Házban az elmúlt években megszokott módon a GWB-en résztvevő galériák művészeinek válogatott csoportos kiállítását rendezik meg, ezúttal a São Paulóban született képzőművész, Bruno Baptistelli közreműködésével. A budapesti kortárs színtér egyedi válogatásban tűnik a szemünk elé, többek között Forgács Péter, Ember Sári, Moizer Zsuzsa, Puklus Péter és Fajó János művein keresztül. Figyelem, ugyanitt péntek este 19 órától GWB-nyitóbuli!