• Tükör által közhelyesen

    Mads Matthiesen: A modell

    2016.06.23 — Szerző: Bajnóczi Mónika

    A Teddy mackó rendező­jének új film­jében egy fel­tö­rekvő cím­lap­lány járja végig az önmeg­való­sítás rögös útját a divat fővá­ro­sának kifu­tóin. Mads Matthiesen mesé­jében szen­vedély, intrika, árulás, de leg­főképp klisék szövik át a mo­dellek vilá­gát – a fel­szí­nes karak­terek nem­igen tudnak újat mondani.

  • Mads Matthiesen, a 2012-ben Európai filmdíjra jelölt Teddy mackó rendezője második filmjében is megmaradt a gyermeki személyiségű felnőttek lélekelemzésénél, a felnövéstörténet középpontjába azonban csupa szív testépítő helyett egy manipulatív Barbie baba került. A dán kisvárosból származó dekoratív tinédzser a családi fészket hátrahagyva nekivág a nagyvilágnak, hogy álmát megvalósítva Chanel ruhákban vonulhasson a kifutókon. Emmának azonban rá kell jönnie, hogy modell modellnek farkasa, és a divat kegyetlen világában a szépség és a tehetség önmagában nem elég. Hamar megtanulja a munkát és a magánéletet a megfelelő arányban vegyíteni, hogy aztán a menő fotós ágyából a legprominensebb magazinok címlapjára vezessen az útja. Kapcsolatuk kibontakozásával ugyan a lány karrierje elkezd felfelé ívelni, de felelőtlen viselkedése hosszú távon szakmai és magánéletére is visszaüt.



    Emma, akárcsak a Teddy mackó Dennise, megoldatlan lelki problémáit figyelemreméltó megjelenésével palástolja. Szép karriert futhatna be, akár mint egy finomabb vonásokkal megáldott dán Cara Delevingne-változat, azonban túl fiatalon kényszerül egész pályáját meghatározó döntésekre. Önbizalomhiányát és tapasztalatlanságát gyerekes, felszínes viselkedéssel igyekszik kompenzálni: a konfliktus vállalása helyett gyakran választja a könnyebb útnak tűnő hazugságot. Egyszerre ártatlan és ellenszenves lány, akivel a néző nem feltétlenül tud szimpatizálni, legalábbis nem a film egésze alatt, ez pedig néha elég kényelmetlen, mivel a történetet az ő szemszögéből követjük végig.



    A Fekete hattyú típusú sztorikhoz képest A modellben a hivatás és a magánélet ellentmondásából egy ponton túl az utóbbi kap nagyobb hangsúlyt, amitől egy kiszámítható fordulatokkal operáló melodrámává válik az ennél sokkal izgalmasabb konfliktushelyzeteket is magában hordozó történet. Emma, ha úgy hozza a szükség, jó hírét is hajlandó kockáztatni, hogy nyilvános hisztirohammal megpróbálja visszahódítani megcsalt kedvesét, vagy ha ez nem sikerül, hát terhesnek hazudja magát. Hiába az autentikus környezet, az eredeti, bennfentesség érzését nyújtó jelenetek helyett csak kliséket kapunk arról, hogy egy manöken élete sem fenékig Swarovski kristály, a karrier csúnya befejezése pedig minden, csak nem meglepő. Eközben olyan, potenciálisan érdekes karakterek és történetszálak maradnak kihasználatlanul, mint a szintén modell lakótárs, akinek nem volt akkora szerencséje, hogy szexszel jusson előbbre a szakmában, vagy éppen a fotós kislánya, aki alig tíz évvel lehet fiatalabb Emmánál, de szerepe kimerül a puszta jelenlétben.



    Ahogy a Teddy mackóban is, a rendező ismét furcsán keveri a valóságot a fikcióval. A főszereplő Maria Palm maga is modell, ahogy a lakótársat alakító lengyel Charlotte Tomaszewska is, a történet viszont nem a sajátjuk. Bár áthatóan otthonosan mozog a kamerák előtt, Palm színészi játéka hagy némi kívánnivalót maga után. Kizárólag a szépségével nem tud elvinni a hátán egy ennyire karakterközpontú filmet, amatőrként túl nagy falatnak tűnik számára a fokozatosan felőrlődő pályakezdő szerepe. Partnere a Deadpoollal ismertté vált Ed Skrein, aki kiválóan hozza a munkája iránt elkötelezett nőcsábász fotóst – kár, hogy karaktere a többi mellékszereplőhöz hasonlóan elnagyolt. Említésre méltó viszont a Sven Nykvist Operatőri-díjjal kitüntetett Petrus Sjövik munkája, aki Emma nézőpontjából egy percre sem kimozdulva oroszlánrészt vállal a személyes dráma megteremtésében.



    Érdekes egybeesés, hogy a nyári uborkaszezonban két dán rendező is a divatvilág bemutatására vállalkozik. A Neon démon és A modell egyszerre érkezett a magyar mozikba, de közel sem azonos színvonalon mutatják be a kifutók sötét világát. A fekete humorú bűntörténetekről híres skandinávok ritkán hibáznak műfajifilm-fronton, Mads Matthiesen púderillatú szerelmi évődése azonban az elszalasztott lehetőségek tárháza.

    4/10

    A modell (The Model)
    Színes, feliratos, dán filmdráma, 105 perc, 2016
    Rendező: Mads Matthiesen
    Forgatókönyvíró: Mads Matthiesen, Anders Frithiof August, Martin Zandvliet
    Operatőr: Petrus Sjövik
    Szereplők: Maria Palmer, Ed Skrein, Yvonnick Muller, Dominic Allburn, Virgile Bramly
    Bemutató dátuma: 2016. június 23. (Forgalmazó: Vertigo Média Kft.)
    Korhatár: 16 éven aluliak számára nem ajánlott!

  • További cikkek