• Japán szegénylegények

    Martin Scorsese: Némaság

    2017.03.17 — Szerző: Benke Attila

    A legendás amerikai rendező, Martin Scorsese Krisztus utolsó megkísértése című botrányfilmje után csaknem három évtizeddel újra megosztó, vallási témához nyúlt a Némaságban. A végeredmény ismét lehengerlő.

  • Japán szegénylegények

    Martin Scorsesét általában ironikus gengszterfilmjei miatt emlegetik, pedig a történelmi és vallási témák legalább annyira érdeklik, mint a bűnöző antihősök. A New York-i olasz katolikus családból származó dierktor, aki eredetileg papnak készült, Krisztus utolsó megkísértése című klasszikusa és a Tibet végnapjai után immár harmadszor fordul a vallás problémaköréhez. Legújabb történelmi drámája, a Némaság csak a Krisztus utolsó megkísértéséhez mérhető, ha annak minőségétől kissé el is marad.

    A film a katolikus japán szerző, Endō Shūsaku 17. századi japán keresztényüldözéseket feldolgozó, 1966-os regényének adaptációja. A regény és a film cselekményének hátterében az áll, hogy a Tokugawa-sógunátus 1614-ben betiltotta a szigetországban a kereszténységet, megsemmisítve a portugál misszionáriusok által elért eredményeket. A hatalom a japán katolikusokat válogatott kegyetlenségekkel kényszerítette vallásuk megtagadására. A jezsuiták azonban nem adták fel, a film szüzséje szerint a portugál Valignano atya két utolsó hittérítőt küldött Japánba, hogy felkutassák az állítólag hitét elhagyó Ferreira atyát. A fiatal papok, Rodrigues és Garupe naiv lelkesedéssel indulnak a misztikus országba, de az idegen közegben szembesülniük kell imádott Istenük passzivitásával és hívei értelmetlennek tűnő szenvedésével. A történetvezetés Francis Ford Coppola és John Milius Apokalipszis mostjára emlékeztet: az eltűnt Ferreira atyával a cselekmény utolsó harmadáig nem találkozunk, a pap keresése csak ürügy arra, hogy a film komplex vallási-ideológiai és kulturális konfliktusokkal ismertesse meg a nézőt.

    Japán szegénylegények

    Scorsese munkája nemcsak azért izgalmas, mert kiválóan megragadja a középkori Japán hangulatát – a rendezőtől el is várjuk a roppant erős atmoszférát –, hanem azért is, mert zseniálisan formálja át Endō Shūsaku japánkritikus művét a kulturális gyarmatosítás globális jelenségének kritikájává. A Némaság, mondhatni, csak a felszínen szól a keresztényüldözésről, valójában mélyebb kérdéseseket feszeget. Scorsese a katolikusokat, kiváltképp Rodrigues, Garupe és Ferreira figuráját, de Júdás megfelelőjét, az amorális, köpönyegforgató Kichijirót is ellentmondásos, komplex karakterként mutatja be. Rodrigues atya például a szigetországba érkezésétől kezdve kételkedik abban, amit hirdet, minthogy a keresztény tanok miatt naiv parasztok százait mészárolják le. A hatalom kegyetlensége ellenére némelyik jelenetben sokkal pozitívabb erőnek tűnik a fanatikus katolikusoknál. Az öreg inkvizítor, Inoue a paternalista, megfontolt elnyomó rendszer legfőbb képviselője, aki mint a Jancsó-féle Szegénylegényekben a kormánybiztos, tartózkodik a lázadást és a passzív ellenállást erősítő mártírgyilkosságtól. Inkább a meggyőzés híve, aki azt közvetíti Rodrigues felé, hogy nem a világ elől elzárkózó Japán, hanem a nyugati katolicizmus a makacsság és a zárt gondolkodás legfőbb képviselője: a keresztény térítők többnyire a helyi jellegzetességek figyelmen kívül hagyásával terjesztik Isten igéit.

    A Némaság kevés gyengesége éppen komoly, komplex témájából ered. Martin Scorsese műve egyfelől óhatatlanul didaktikussá válik az ideológiai viták és az erőltetett bibliai utalások (például a helyenként tolakodó Jézus-szimbolika) miatt, másfelől érezhető a feszültség Endō Shūsaku és Scorsese gondolatvilága között, ami a film témájával éles kontrasztban álló, zavaros végkifejletben válik komoly problémává. Zavaró az is, hogy noha az alkotók a japán nyelvet tiszteletben tartották, a portugál hittérítők folyékony angolsággal kommunikálnak. Mindezt leszámítva a Némaság nagyon erős film, bő két és fél órás játékideje szinte elillan. Kár, hogy Andrew Garfield a tipikus amerikai egydimenziós hőst bemutató Mel Gibson-giccsért, A fegyvertelen katonáért kapott Oscar-jelölést, miközben a komplex karakterű Rodrigues bőrébe bújva bontakozik ki igazán. Martin Scorsese felkavaró történelmi drámája persze nem egy könnyed, „Oscar-kompatibilis” film, de ha türelmesek vagyunk, nagyon sok útravalót kapunk tőle.

    Japán szegénylegények

    Pontszám: 9/10

    Némaság (Silence)
    színes, olasz-mexikói-amerikai történelmi dráma, 161 perc, 2016.
    Rendező: Martin Scorsese
    Író: Endō Shūsaku
    Forgatókönyvíró: Martin Scorsese, Jay Cocks
    Operatőr: Rodrigo Prieto
    Szereplők: Andrew Garfield (Rodrigues atya), Adam Driver (Garupe atya), Liam Neeson (Ferreira atya), Issei Ogata (Inoue inkvizítor), Yôsuke Kubozuka (Kichijiro), Shinya Tsukamoto (Mokichi), Tadanobu Asano (tolmács), Ciarán Hinds (Valignano atya).
    Bemutató dátuma: 2017. március 16. (Forgalmazó: Freeman Film)
    Korhatár: 16 éven aluliak számára nem ajánlott!


  • További cikkek